Problemen met DVD speler én brander

Status
Niet open voor verdere reacties.

EricNL

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2007
Sinds een paar weken wordt bij het opstarten mijn dvd speler en brander niet meer herkend, ook niet in de bios. De lades van de dvd's gaan wel open en dicht. IDE kabel is vervangen en ik heb van de computer winkel een nieuwe voeding gekregen (garantie).

Helaas mocht dit geen resultaat hebben. Weet een van jullie wat ik nog meer kan doen of proberen?:confused:
Specs van de pc:
Moederbord ECS 865PE-A7 Socket 775
Celeron D 366 processor (2800Mhz)
2 Gb DDR SDRAM PC3200
1e hdd 200 GB
2e hdd 250 GB
Radeon 9800 128MB Videokaart

Alvast bedankt voor het meedenken!:thumb:

Doe je Bios eens resetten,doormiddel van Jumper op moederbord,of de Celknoop batterij er een 10 minuten uit en stroom er af.

en

CD- en/of DVD- speler/writer verdwenen?
Ga naar Start -> Uitvoeren, type daar in regedit en klik op OK.

Zoek naar : HKEY_LOCAL_MACHINE/System/Currentcontrolset/Control/Class/

Klik nu met rechter muisknop op de volgende sleutel {4d36e965-e325-11ce-bfc1-08002be10318} en kies voor Exporteren. Vul een naam in en blader naar de directory waar je de backup wilt plaatsen en klik op opslaan.

Verwijder nu in het rechter venster de sleutels met de volgende naam: UpperFilters en LowerFilters

Sluit het register en start de PC opnieuw op. Hij zal de verdwenen spelers nu opnieuw installeren.
Indien noodzakelijk mocht blijken kun je altijd de backup terugzetten door te dubbelklikken op dat bestand.

Bedankt Bandit123!

Voordat ik ga beginnen heb ik nog een vraagje:
Moet ik eerst de Bios resetten en daarna via regedit de sleutel exporteren? (Misschien een stomme vraag maar ik ben een leek!!)

Of is het het een OF het ander!

Bedankt!:thumb:

:thumb: Ok, ik ga het morgen proberen! :thumb:

Thanx voor het advies en ik hou je op de hoogte!

Enne.... mocht je morgen op het journaal zien dat er een grote brand in Emmen is....
Dan is er waarschijnlijk iets mis gegaan!:D

Ik heb nog geen tijd gehad om van start te gaan!

Morgen heb ik vrij en wil dan proberen om de problemen te verhelpen, maar nogmaals de tips van Bandit123 gelezen te hebben, heb ik toch weer 1 vraag in mijn immer twijfelende brein:confused:

Moet ik eerst via regedit de sleutel verwijderen, dan de pc uitschakelen en de batterij van het moederbord verwijderen?

Sorry voor mijn twijfels, maar dit soort zaken gaat bij mij vaak verkeerd!!:shocked:

Doet U eerst de batterij er uit voor even,en dan nieuw opstarten.

Er na het volgende gedeelte, en erna ook weer nieuw opstarten.

THNX Bandit!!:thumb:

Ik had het de eerste keer denk ik ook wel begrepen, maar die twijfel he??

Gelukkig heb ik dat niet tijdens mijn werk, het geeft zo'n hoop rommel en leed als ik in "mijn" Boeing 737 door twijfel een verkeerde handeling uitvoer!:rolleyes:

als het op die manier nog niet werkt.
dan zou ik de spelers in een andere pc proberen..

Als die speler in het mainframe van je Boeing zit, zou ik even wachten met een BIOS reset tot je weer aan de grond staat en alle passagiers de kist veilig hebben verlaten.....

Begin met de eerste oplossing van Bandit.... haal even die batterij eruit, stroom eraf, en sluit de batterijcontactjes op het moederboard even, met bijv. een paperclip, kort [of met de jumper als je die kunt vinden], dat spaart 10 minuten wachten..... Zet daarna alle drives in BIOS op "auto" en stel de andere zaken weer in .... [loop alle instellingen even na... "check", "check",.... enz. , je zult het vast kennen]

Mocht dat geen soelaas bieden... dan optie 2, lekker rommelen in het register..... volgens de gegeven handleiding.........

Helaas!!!:evil: :evil:

Heb alles geprobeerd zoals beschreven! Geen resultaat! De dvd speler en brander werken wel in een andere comp. Het enige vreemde waar ik tegen aan loop is dat als ik via regedit in het registry kijk, zie ik wel "LowerFilters" staan, maar geen UpperFilters!

Kan het daar dan iets mee te maken hebben? Ik heb op een ander forum ook al het advies gekregen om mijn hdd te formatteren en XP opnieuw te installeren! Gaat alleen lastig omdat ik wel de Windows XP cd in de drive kan doen maar die leest de cd natuurlijk niet!!!!:mad:

Nog andere tips? Of moet ik de problemen oplossen door de pc kennis te laten maken met de zwaartekracht?:evil:

Je zegt dat ze niet door de bios worden herkent, dan heeft het rommelen in het register ook niet veel zin.

Heb je in die bios gekeken, of alles wel goed staat, m.n. de IDE poorten?

Lange Pier scoort punten!
Inderdaad als het BIOS de drives al niet ziet.........
Mogelijk is de IDE poort waaraan de optische drives hangen niet meer gezond....
Maar je hebt 2 IDE poorten... kun je één van de drives niet even aan de "bretel" hangen waaraan de harde schijf hangt.... om te testen... wel even de jumper op de achterzijde van de drive [master/slave] in de juiste positie zetten.....

Lange Pier scoort punten!
Inderdaad als het BIOS de drives al niet ziet.........
Mogelijk is de IDE poort waaraan de optische drives hangen niet meer gezond....
Maar je hebt 2 IDE poorten... kun je één van de drives niet even aan de "bretel" hangen waaraan de harde schijf hangt.... om te testen... wel even de jumper op de achterzijde van de drive [master/slave] in de juiste positie zetten.....

Zoals waarschijnlijk op elk moederbord zitten er op de mijnen 2 IDE poorten. Op de eerste zitten beide hdd's aangesloten en op de 2e de dvd speler en brander. Ik heb de 2e hdd van kabel afgekoppeld en daar de dvd brander op aangesloten!

Na opnieuw opstarten werden de primaire hdd EN de brander herkend:confused:
Is de 2e ide poort op het moederbord dus defect????:(

Moederbord nog in garantie???Zo ja laten vervangen.

Zo nee , zou PCI insteek kaartje een oplossing kunnen zijn.

Kan ook dat deze in BIOS uitgeschakeld is.... effe chekke...
Kijk ook even of je hem [secundair IDE channel] in apparaatbeheer terugvindt [deze computer > eigenschappan > hardware > apparaatbeheer > IDE ATA/ATAPI controllers

Het komt vaker voor dat zo'n IDE kanaal defect raakt.......

Mobo is net uit de garantie, heb nog wel een Asrock Socket 775 moederbord liggen:thumb:

heb ook het volgende gecheckt: [secundair IDE channel] in apparaatbeheer [deze computer > eigenschappen > hardware > apparaatbeheer > IDE ATA/ATAPI controllers
Daar staat
Bij geavanceerde instellingen:
Aparaat 0
Apparaat type: Automatische detectie
Overdrachtsmodus: DMA, indien beschikbaar
Huidige overdrachtsmodus: Niet van toepassing

Apparaat 1
Apparaat type: Automatische detectie
Overdrachtsmodus: DMA, indien beschikbaar
Huidige overdrachtsmodus: Niet van toepassing

Dus ze worden gewoon niet herkend??

Zou een nieuwe installatie van XP (incl formatteren van hdd) nog uitkomst bieden?

Zoals waarschijnlijk op elk moederbord zitten er op de mijnen 2 IDE poorten. Op de eerste zitten beide hdd's aangesloten en op de 2e de dvd speler en brander. Ik heb de 2e hdd van kabel afgekoppeld en daar de dvd brander op aangesloten!

Na opnieuw opstarten werden de primaire hdd EN de brander herkend:confused:
Is de 2e ide poort op het moederbord dus defect????:(

Waren die dvd brander en dvd speler dan wel goed gejumperd?

Normaal zet je de brander als master, maar als je hem als slave bij de harddisk hebt gehangen, zonder de jumper te wisselen, was hij al slave.

Zo snel gaat een IDE poort niet stuk, ze zitten immers beide in dezelfde controller in de southbridge.

Jawel, ze waren goed gejumperd! De dvd staat op "master" en de brander als "slave". De hdd's staan op "cable select". Ik heb de jumper van de brander op CS gezet toen ik hem bij de hdd hing!:eek:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan