• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

jgdesmit

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2006
Er woord in een cel een code geplaatst b.v. 001 en aan deze code hangt een gewicht
van 2 kilo. Nu heb ik zeg maar 30 codes waaraan verschillende gewichten hangen.
Nu wil ik zeg maar als in cel A1 001 komt dat hij het gewicht wat erbij
hoort automatisch in cel A2 plaatst, hoe doe ik dit?
Wie kan en wil mij hier uitleg over geven.
Vast bedankt.

Groetjes Jaap

En ja, Wigi is nog wakker... :-)

Jaap,

Maak een opzoektabel, en gebruik vervolgens de VERT.ZOEKEN functie om daarin het bijhorend gewicht op te zoeken. De eerste kolom van de tabel bevat de codes, de tweede bevat de gewichten.

Wigi

Bedankt voor je reactie Wigi,

Ik merk dat ik niet de enige nacht braker ben.:D
Ik maak al gebruik van VERT.ZOEKEN hiermee plaatst hij de code al in een cel.
Nu moet hij dus eigenlijk in een andere cel het bij behorende gewicht plaatsen.
De formule die ik hier voor gebruik is =VERT.ZOEKEN(Blad3!F3;Blad3!A2:C101;3)
Stel dat ik naast de kolom met de codes een kolom maak met de bijbehorende gewichten, kan ik dan in de zelfde formule die verwijzing plaatsen zodat waneer er voor een code gekozen word hij het gewicht in een bepaalde cel zet b.v. F8.
Zelf ben ik aan het zoeken en puzzelen geweest met de functie ALS, en ben op deze formule gekomen =ALS(C1="001";"2,2 kilo";"") en dat werk wel de laatste "" heb ik bewust leeg gelaten zodat hij de cel dan leeg laat. Maar hoe voeg ik nu meerdere codes en gewichten toe in deze formule? Stel dat code 002 een gewicht heeft van 3.7 kilo hoe combineer ik
dat in 1 formule met de ALS functie. Dat is mij nog niet gelukt.
Vast hartelijk bedankt.
Nu ga ik eerst maar eens even slapen.:eek: gheeeew

Groetjes Jaap

Een als in een als:
Code:
=ALS(C1="001";"2,2 kilo";ALS(C1="002";"3,7 kilo";"") )
Dit kun je alleen niet eindeloos doen, max 6 keer.
Ik weet niet hoeveel opties je hebt?

GRoet,
Ferenc

ps
Graag de code binnen de code tags plaatsen, kom het wat overzichtelijker over.
Codetags plaats je door je code te selecteren en dan boven je bericht op het # te drukken.

Ik zou dit toch met VERT.ZOEKEN oplossen.

1. Zorg er voor dat de uitkomst altijd klopt. Lijkt logisch maar je huidige formule zal Excel een benadering doen als hij de juiste code niet kan vinden.
Door een ;0 toe te voegen aan het eind los je dat op.
Code:
=VERT.ZOEKEN(Blad3!F3;Blad3!F3:C101;3;0)
Stel je voert 'code' 1,2 in zal je een #N/B krijgen, zonder die extra ;0 een waarde, code 1,2 bestaat echter niet, de waarde zou dus ook niet juiste zijn...

2. Nu wil je nog van die #N/B af als je geen code of een verkeerde code hebt ingevoerd.
Dat doe je door te testen op de waarde #N/B
Code:
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(Blad3!F3;Blad3!A2:C101;3;0));"";VERT.ZOEKEN(Blad3!F3;Blad3!A2:C101;3;0))
Dus als uitkomst IS(gelijk aan)NB van de volgende formule dan doe "" anders doe formule.

3. Voeg automatisch kilo toe aan de uitkomst.
Code:
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(Blad3!F3;Blad3!A2:C101;3;0));"";VERT.ZOEKEN(Blad3!F3;Blad3!A2:C101;3;0)&" kilo")

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Idd Withaar, zoals ik eerder al aangaf VERT.ZOEKEN is de te volgen piste. Bedankt om het uit te werken.

Ferenc;
Bedankt voor je reactie en je uitleg, maar wat je al vermoede is 6 keer te weinig, dus moet het toch met VERT.ZOEKEN , maar dit komt ook zeker een keer van pas.

Withaar;
Ook jij bedankt voor je reactie, en het uitwerken daarvan.
Ik denk zeker dat, dat de oplossing gaat worden en ga ermee aan de gang.
Ik laat het nog weten als het is gelukt, dus laat ik de vraag nog even open staan..

Wigi;
Natuurlijk had je gelijk met VERT.ZOEKEN maar ik wou toch ook weten of zoiets ook met als kon. En zoals ik het nu die twee hebt uitgelegd gekregen zo ik zeggen,
met 1 of 2 codes zou ik de ALS funktie gebruiken, maar in mij geval met veel codes en gewichten zeker de VERT.ZOEKEN. of vind jij dat anders.
Ps. Heb je nog wel geslapen?:D

Mensen echt bedankt TOP!:thumb:

Als het is gelukt laat ik het weten en zet hem dan op opgelost.

Groetjes Jaap

Een zoektabel zoals hier is duidelijk beter. Fouten in de formule vinden is enorm moeilijk met geneste ALS functies. Ik zou zeggen dat 3 ALS-en nog te doen is, vanaf meer een zoektabel doen. Alternatief is een ZOEKEN functie en met accolades werken.

Wigi

PS: ik heb geslapen... lang zelfs, pas om half 1 opgestaan ;-)

Hoi mensen ik ben aan het stoeien geweest, maar ik krijg het toch niet voor elkaar.
Ik probeer de formule aan te passen aan de bestaande bestellijst maar iets doe ik fout.
De VERT.ZOEKEN die ik eerst gebruikt werkt wel, maar die plaatste alleen de code
in een bepaalde cel nu moet ook nog het gewicht in een bepaalde cel kommen.
Ik heb het bestand erbij gedaan zodat men kan zien wat ik bedoel, ik hoop dat het dan duidelijk word.
Als ik een verpakking code heb gekozen moet in cel F6 de code komen
en in cel F8 het gewicht.
Vast bedank weer mensen.

Groeten Jaap

Bijlagen

Zet in F6:
Code:
=VERT.ZOEKEN(Blad3!F4;Blad3!A2:C101;3)
en in F8
Code:
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(F6;Blad3!C2:D101;2;0));"";VERT.ZOEKEN(F6;Blad3!C2:D101;2;0)&" kilo")

Werk het nu na behoren?

Je kan voor Kolom c op blad 3 ook de volgende code gebruiken:
Code:
=LINKS(B3;3)
Deze geeft de eerste 3 tekens uit de cel in kolom b op dezelfde rij.

Groet,
Ferenc

Laatst bewerkt:
Jgdesmit, waarom werkt je formule niet, omdat in de formule in F6 verwijst naar de waarde in F6, dat gaat niet.
Dit is een z.g. kringverwijzing en dat mag in Excel niet.

Je lijstje met verpakings codes is gekoppeld aan een cel op Blad3, cel F3. (Ga op de lijst staan, rechtermuisknop en dan Besturingselement opmaken, 5e tabje)
In F6 moet dus gezocht worden met/naar die waarde;

Code:
=VERT.ZOEKEN(Blad3!F3;Blad3!A:C;3)

;0 er achter is niet nodig (maar mag wel als je zou willen), omdat je uit een lijst kiest en elke waarde dus wel voor moet komen. Probleem met 'benaderen' heb je hier niet.
Zoek gebied is kolom A t/m C, we zoeken naar een waarde in kolom A en de 3 verwijst dan naar de waarde in de derde kolom in de zelfde rij.

Voor F8 gebruik je de waarden van Blad3 uit de D kolom.

Code:
=ALS(VERT.ZOEKEN(Blad3!F3;Blad3!A:D;4)="";"";VERT.ZOEKEN(Blad3!F3;Blad3!A:D;4)&" kilo")

Als de (D kolom) waarde leeg (bv bij 24 taart punten) is doe dan niets, anders toon gewicht + woord kilo.
Zoek gebied is nu kolom A t/m D, we zoeken naar een waarde in kolom A en de 4 verwijst dan naar de waarde in de vierde (D) kolom in de zelfde rij.

Ik vermoed dat Demter het zelfde bedoeld, alleen gaat de uitwerking m.i. niet helemaal goed zoals het er nu staat.

Laatst bewerkt:
Hoera, mensen het is me gelukt, maar zeker niet zonder jullie hulp BRAVO.
Na nog wat puzzelen en logisch proberen na te denken is het me gelukt.
Wat ik steeds probeer is de formule te begrijpen en te ontcijferen, dat lukt gedeeltelijk.
Bv.
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(Blad3!F3;Blad3!A2:C101;3;0));"";VERT.ZOEKEN(Blad3!F3;Blad3!A2:C101;3;0))
Wat is of doet ISNB en die 2;0 de rest is mij duidelijk.
Ik heb de tekst laten vervalen, want ik heb hem ook laten totaliseren op de hoeveelheid artikelen en het totaal gewicht wat er besteld is, en met tekst erbij geeft hij een fout en zonder tekst telt hij de boel wel op.
En Ferenc, die code =LINKS(b3,3) waar moet ik die code plaatsen en is dit dan in plaats voor iets anders dan wat ik heb gedaan?
Nogmaals mensen super bedankt.

Groeten Jaap

Dag Jaap,

Is een gewoon verticaal zoeken geen oplossing?
Testje in een andere cel geprobeerd:
=VERT.ZOEKEN(E9;$A$1:$C$33;3;ONWAAR)
Bij wijziging code in E9 wijziging in cel waar uitkomst moet

Grts Georges (nieuwkomer vanaf gisteren)

Is een gewoon verticaal zoeken geen oplossing?
Testje in een andere cel geprobeerd:
=VERT.ZOEKEN(E9;$A$1:$C$33;3;ONWAAR)

Dat is een oplossing, maar slechts een gedeeltelijke oplossing. Jouw formule werkt perfect als telkens de zoekwaarde voorkomt in het bereik. Anders geeft die een foutmelding, die ondervangen wordt bv. zoals hierboven uitgelegd.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan