• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Controle getallen

Status
Niet open voor verdere reacties.

dj ollieboy

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2007
Berichten
6
Als leek in excel ben ik op zoek naar een programmatje die automatisch een controle uitvoert
op uitgekomen lottonummers. Wij spelen in en café het volgende spel.

Elk geeft 10 nummers op en bij iedere zaterdagtrekking worden die nummers gecontroleerd.
Wie het eerst alle 10 nummers heeft, wint de inzet van alle andere spelers ( 1.25 €per weekx aantal weken x aantal spelers )

Nu om controle te vergemakkelijken ben ik al een tijdje bezig met allerlei dingen uit te proberen.
Ik ben op zoek naar een programma die automatisch de uitgekomen nummers van de zaterdagtrekking aanduidt in de reeks van nummers van iedere speler.


In bijlage vindt u een excel bestand. Links ziet u de reeks van de spelers en rechts de uitgekomen lottocijfers per week. Nu voer ik alles manueel in
en het gebeurt wel eens dat er gemist wordt. Hoe kan ik het volgende vinden ?

Van het moment dat ik de lottocijfers invul rechts, zou ik graag hebben dat je kan zien links in de kolom van de speler of die één van de nummers had.
Kan je me op weg helpen of weet je ergens zo'n toepassing of een variant erop staan.
 

Bijlagen

  • lotto progrès13012007.zip
    10,2 KB · Weergaven: 308
dj ollieboy

Eerste post hier... Welkom op het forum!

Ik vermoed dat er hier wel met VBA moet gewerkt worden. Anders met matrixformules of met nogal wat hulpkolommen. Aangezien de vraag niet in 1-2-3 opgelost kan worden (volgens mij) ga ik dat voor vanavond opzij zetten ;)

Wigi
 
Laatst bewerkt:
dj ollieboy,

Mister loop is er weer :p.
Bekijk deze eens.
Code:
Sub getal_controle()
Dim c As Range

For Each c In Range("C3:L62")
    For Each d In Range("O18:T24")
        If c = d And d <> "" Then c.Interior.ColorIndex = 43
    Next
Next

End Sub
Ben benieuwt wat Wigi er van gaat maken (deze heeft namelijk vaak :p een efficientere oplossing).

Groet,
Ferenc

off topic:
Ga mezelf binnenkort verdiepen in de andere methoden naast loopings maken.
 

Bijlagen

  • lotto progrès13012007 beta.zip
    17,2 KB · Weergaven: 160
off topic:
Ga mezelf binnenkort verdiepen in de andere methoden naast loopings maken.

Zeer wijze beslissing Ferenc. Ik wens je veel studiegenot :D Komt je nadien zeker van pas.

Een paar opmerkingen over je code:

- Je hoeft niet te vergelijken met een cel die leeg is. Daar ga je toch niets vinden. Denk eraan, je hebt in je dubbele lus:

58 spelers x 42 nummers = 2436 vergelijkingen die je uitvoert. Als je een getal kan uitschakelen ergens, moet je dat zeker doen.

- Op je code achter de knop kan je nog veel winst boeken. Macro recorder code hé :)

- Hier is nog geen check voor indien wanneer iemand gewonnen is

- Hier is nog geen berekening van de winst wanneer er iemand gewonnen is.

- De getallen in O18:T24 kunnen ook met formules gedaan worden.

- etc.

Ik denk dat de vraagsteller enkel N3:T16 wil invullen en dat de rest automatisch gebeurt. Moet wel mogelijk zijn denk ik mits het nodige programmeerwerk. Snap je nu waarom ik de vraag voor vanavond hield? :D

Wigi
 
Klein beetje off topic.............

Hahahahaha, kijk eens aan. DAT bedoel ik. Super zo weet ik ook weer waar ik aan toe ben. Hahahahaha.

Mijn kop zit zo vol met loops dat ik echt bijna lles op deze manier op los.
Dit is wel een mooi project om verder te kijken dan mijn neus langs. Maar wil zo graag snel een oplossing geven odat degene weer verder kan of in ieder geval een voorzet krijgt waar mee verder gegaan kan worden! Ook al weet ik dat ik niet de expert op dit gebied ben om dit te doen is het ******* aanlokkend:D . Zo nu en dan brand ik me ook echt aan een vraag en de andere keer laat ik me geheel meeslepen waardoor er te veel tijd in gaat zitten (zie bv: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=278292) ook ben en dan toch ook nog niet geheel content met de gebodene oplossing.

Puntje bij paaltje:
Ik wil te graag en te snel kennis opnemen en vooral delen.
Komt nog wel een tijd waarbij ik dit onder controle ga hebben :).

In ieder geval bedankt Wigi voor alle input en vooral oplossingen die je tot nu toe hebt aangedragen.

On topic:
Zal vanavond proberen een voorbeeld voor mezelf te maken en deze toetsen met waar jij mee komt :p :D :thumb:

Thanks,
Ferenc

ps.
Gebruikte iedereen maar wat meer de macrorecorder dan hadden we een stuk minder vraagstukken over hoe en meer over hoe kan dit efficienter :).
 
bedankt voor de snelle reacties !
Het programma van demeter werkt zoals ik wil.

Wat Wigi erbij wil is zeker goed wat betreft winstdeling enz.
Zou het ook mogelijk zijn om een kolom bij te voegen om zo te weten hoeveel nummers er nog moeten gespeeld worden.

Wat als er nu meer dan 60 spelers meedoen aan dit spel ?
Hoe verander ik die code ?

Toch al enorm bedankt !
 
Ik denk dat Voorwaardelijke Opmaak beter is dan VBA code hier. Meer bepaald met een formule (een AANTAL.ALS namelijk).
 
Met de juiste aanwijzingen komt men er wel.

Om het spits mee af te bijten.
Aantal.als om de cellen groen te krijgen als men de getallen reeks invuld.

Voor een winnaar ben ik nog bezig maar dat is lastiger dan ik dacht.
Wilde eigenlijk de kleuren optellen maar omdat deze met voorwaardelijke opmaak worden gedaan kunt ge deze niet optellen. Helaaas, op naar de volgende methode.

De inhoudt van de cellen controleren met de "uitgekomen nummers", deze optellen en men weet hoeveel er goed zijn, hier koppelen we weer een kleurtje of tekst aan en de winnaar is bekend.
Edit: winnaar heb ik nu mbv een hulpkolom en een voorwaardelijke opmaak.
Als er 10 cijfers voldoen dan wordt de cel met de naam oranje gemaakt.

Maar wat nu als er meerdere winnaars zijn?
Hoever moet het document worden uitgebreidt?


Groet,
Ferenc
 

Bijlagen

  • lotto progrès13012007 beta2.zip
    11,6 KB · Weergaven: 183
Laatst bewerkt:
dj ollieboy,
Hier is nog een voorbeeld bijgevoegd.
 

Bijlagen

  • Eerste 10 lottocijfers.rar
    5 KB · Weergaven: 177
Alberto10,

Ik heb jouw formules in kolom B aangepast.
(Bij meerdere gelijke getallen in de Lotto--uitslagen klopt de telling niet meer.)
 

Bijlagen

  • Eerste 10 lottocijfers-1.zip
    13,3 KB · Weergaven: 149
Nog een variant.
 

Bijlagen

  • Lotto10_Spinner.zip
    14,5 KB · Weergaven: 160
LucB,
Was ik me niet van bewust. In ieder geval bedankt voor deze rechtzetting.
Groetjes
Alberto10
 
LucB,

Bedankt zo leer ik weer eens wat bij over formules.
De tweede versie zier er ook gelikt uit, staat bij mijn snippets / voorbeelden.

Goet,
Ferenc
 
Bedankt voor de moeite die jullie ervoor gedaan hebben.

Ben echt tevreden met het resultaat van iedereen !

Nogmaals bedankt !
 
Hierbij mijn bijdrage. Waarom?

Niemand tot hiertoe blijkt er aandacht te schenken aan het geldbedrag dat een winnaar wint. Trouwens, er kunnen meedere winnaars tegelijk zijn...

Ook ben ik van mening dat voorwaardelijke opmaak veel beter is dan de VBA code die o.a. LucB voorstelt. Niet alleen is die veel trager dan voorwaardelijke opmaak, je moet er ook aan denken om op de knop te drukken, wat soms al eens vergeten kan worden. Een laatste reden voor mijn voorstel is dat ik vond dat de formules die ik in eerdere voorstellen vond, toch aan de lange kant zijn. Mijn voorstel in bijlage, zonder onbescheiden te willen overkomen, verbetert daar toch al heel wat. Ook de getallen die al uitgekomen zijn (zoals de vraagsteller oorspronkelijk wou), zijn behouden gebleven, maar nu worden die automatisch berekend mbv 1 formule die doorgetrokken wordt.

De nodige message boxes komen automatisch te voorschijn wanneer er een winnaar is of winnaars zijn.

Wigi
 

Bijlagen

  • lottoprogrès13012007.zip
    27 KB · Weergaven: 247
Wigi,

Je hebt me weer wat kost gegeven.
Volgens mij zit er alles wel in wat er aan soorten formule zijn :) (ook de gevreesde matrix fromules :)). Ziet er goed uit en zeer leerzaam voor de beginnende exceller als ik.

Thanks voor je post.

Groet,
Ferenc

ps.
om die pluim niet te diep te hoeven steken :), ik mis nog wel, als ik de msg box weg heb geklikt, wie nu mijn winnaar is (ik kan namelijk niet al de winnaars onthouden). Maar dit is voor een ieder makkelijk aan te passen :)
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit en zeer leerzaam voor de beginnende exceller als ik.

Jij bent geen beginner meer Ferenc. ;)

Neemt niet weg dat je nog veel te ontdekken hebt in Excel, net als ik trouwens.

Veel leerplezier ermee.

Wigi
 
ik mis nog wel, als ik de msg box weg heb geklikt, wie nu mijn winnaar is (ik kan namelijk niet al de winnaars onthouden). Maar dit is voor een ieder makkelijk aan te passen :)

Idd, de persoon / personen met een volle gekleurde rij, of met een 10 achter hun rijtje getallen.
 
Volgens mij een uiteindelijk kloppende versie

Het was even puzzelen maar na een tijdje had ik em door...

met grote hulp van iedereen hier uiteraard!

Succes ermee
Steef
 

Bijlagen

  • bingo.rar
    8,9 KB · Weergaven: 221
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan