• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een darts leg uitgooien

• Onderwerp starter Onderwerp starter Wigi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Wigi

Inventaris
Lid geworden
6 apr 2006
Beste allen,

In deze topic in het Access subforum gaat het over het opstellen van een dartsprogramma. Ik heb de bestandjes daar nog niet grondig bekeken, maar heb voor mezelf eens een routine geschreven in Excel-VBA om:

- te kijken of een bepaalde score kan uitgegooid worden (afhankelijk van het aantal pijltjes)
- als het kan uitgegooid worden, dan alle combinaties weer te geven waarop je dit kunt doen

Zie bijlage. Ik verkies Excel boven Access, vandaar dat het in Excel gedaan is.

Laat maar weten wat jullie ervan vinden.

Wigi

EDIT: laatste versie = 20/05/2007

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Wigi,

Als 1e je programma/code ziet er goed uit.
Ik heb niet zoveel verstand van darten, maar volgens mij is 170 ook een uitgooi score namelijk: tripple 20, tripple 20en bull.
Dit is naar mijn bescheiden kennis de enige uitgooi zonder dubbel met de laatste pijl

Laatst bewerkt:
Ik heb niet zoveel verstand van darten, maar volgens mij is 170 ook een uitgooi score namelijk: tripple 20, tripple 20en bull.
Dit is naar mijn bescheiden kennis de enige uitgooi zonder dubbel met de laatste pijl

Ik kijk het na, bedankt.

Ik kijk het na, bedankt.

Foutje rechtgezet. Ik checkte op een goede uitgooi (dus met een double) door te controleren of de meest linkse letter een D is (van double). Maar bij bull het je geen D, maar een b. En kan je toch uitgooien.

Vandaar...

Zie bijlage dus.

Wigi

Bijlagen

Het is niet bull maar bull's eye en dat is een dubbele bull en zodoende ook een dubbel.
Bull=25
Bull's eye=50

Bedankt Ron, zie je dat ik dat maar af en toe speel ;)

Ik pas het aan.

Ik pas het aan.

Bij deze.

Andere suggesties over het darten zelf zijn ook welkom. Ik kan vermoedelijk niet de tijd vrijmaken om een hele dartsapplicatie op poten te zetten, maar een beetje aanpassen kan natuurlijk wel.

Wigi

Bijlagen

Wigi,

Waarom heb je het programma-tje gemaakt?

MvG, Martijn

Tja waarom?

Om de inwoners van Barney-land wat te helpen als ze naar hun landgenoten kijken op het WK in Frimley Green... :D

Staat trouwens ook op mijn site (zie handtekening), waarvoor ik een nieuwe en betere layout aan het maken ben. Maar dat kost veel tijd...

Waarom wou je dat weten? Heb je interesse in nog zo van die dingetjes, of in het darten op zich? Met dat laatste kan ik je niet helpen, de rest misschien wel.

Laatst bewerkt:
Tja waarom?

Om de inwoners van Barney-land wat te helpen als ze naar hun landgenoten kijken op het WK in Frimley Green... :D

Staat trouwens ook op mijn site (zie handtekening), waarvoor ik een nieuwe en betere layout aan het maken ben. Maar dat kost veel tijd...

Waarom wou je dat weten? Heb je interesse in nog zo van die dingetjes, of in het darten op zich? Met dat laatste kan ik je niet helpen, de rest misschien wel.

Nou,

Omdat het programma niet echt logisch werkt. Je krijgt veel onlogische uitgooimogelijkheden. Als je bv 40 wil uitgooien zal in de praktijk 99% van de mensen voor D20 gaan. Jouw programma bied voor die 1% 1084 alternatieven om 40 uit te gooien. Waaronder bv D1-D2-D17, das hetzelfde als iemand de weg uitleggen van Antwerpen naar Breda via Berlijn.

Er zijn echter al heel veel uitgooilijstjes gemaakt die wel ' logische' uitgooimogelijkheden bieden. Die zijn in de praktijk een stuk makkelijker in het gebruik (de bedoeling van je programma) dan de jouwe. Ik denk ook dat als men een pc gebruikt bij het darten dat men dit zal doen in combinatie met een telprogramma, die de score bijhoud en desgewenst advies geeft hoe uit te gooien. Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.pijlsnel95.nl/index.htm bij de sectie software. Misschien kun je daar inspriratie opdoen. Ik denk dat jij met jouw computerkennis een hoogstaander programma moet kunnen ontwerpen ; )

Misschien is het commercieel gezien ook nog wel interresant!

Nou,

Omdat het programma niet echt logisch werkt. Je krijgt veel onlogische uitgooimogelijkheden. Als je bv 40 wil uitgooien zal in de praktijk 99% van de mensen voor D20 gaan. Jouw programma bied voor die 1% 1084 alternatieven om 40 uit te gooien. Waaronder bv D1-D2-D17, das hetzelfde als iemand de weg uitleggen van Antwerpen naar Breda via Berlijn.

Er zijn echter al heel veel uitgooilijstjes gemaakt die wel ' logische' uitgooimogelijkheden bieden. Die zijn in de praktijk een stuk makkelijker in het gebruik (de bedoeling van je programma) dan de jouwe. Ik denk ook dat als men een pc gebruikt bij het darten dat men dit zal doen in combinatie met een telprogramma, die de score bijhoud en desgewenst advies geeft hoe uit te gooien. Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.pijlsnel95.nl/index.htm bij de sectie software. Misschien kun je daar inspriratie opdoen. Ik denk dat jij met jouw computerkennis een hoogstaander programma moet kunnen ontwerpen ; )

Misschien is het commercieel gezien ook nog wel interresant!

Bedankt voor de opmerkingen.

Ik had zelf niet de bedoeling om een heel dartsprogramma op te zetten. Enkel dit eens te schrijven (en daarna wel weer verder te zien).

Over de niet-realistische mogelijkheden heb je volledig gelijk. Maar hoe ik dat kan regelen weet ik zelf niet; het probleem zit hem hier bij het darts, niet bij de Excel kennis. Misschien moet ik een rangschikking toekennen aan elk van de mogelijkheden... Laten we zeggen een mogelijkheid met 20 erin krijgt een betere ranking dan een mogelijkheid met dubbel 10. Ik zal later nog eens die link doorspitten. We zien wel. Als jij nog voorstellen hebt hierover dan hoor ik die graag.

Wigi

Bedankt voor de opmerkingen.

Ik had zelf niet de bedoeling om een heel dartsprogramma op te zetten. Enkel dit eens te schrijven (en daarna wel weer verder te zien).

Over de niet-realistische mogelijkheden heb je volledig gelijk. Maar hoe ik dat kan regelen weet ik zelf niet; het probleem zit hem hier bij het darts, niet bij de Excel kennis. Misschien moet ik een rangschikking toekennen aan elk van de mogelijkheden... Laten we zeggen een mogelijkheid met 20 erin krijgt een betere ranking dan een mogelijkheid met dubbel 10. Ik zal later nog eens die link doorspitten. We zien wel. Als jij nog voorstellen hebt hierover dan hoor ik die graag.

Wigi

Nou, ik weet niet in hoeverre dit aan te passen is, maar je zou het zeg maar zo kunnen maken dat als je op een dubbel uitkomt dat je dan maar een uitgooimogelijkheid geeft. Verder zou ik alle uitgooimogelijkheden skippen die met de eerste en/of tweede pijl een dubbel advieseren (behalve dubbel bull) . Ook kan je alle t1-t2-t3-t4-t5-t6 adviesen eruithalen omdat het logischer is om bv een enkele 18 te gooien ipv t6. En als het mogelijk is, bij de 'hoge' finishes diegenen die uitkomen op een oneven dubbel eruit halen.

Bedankt, geeft veel stof tot nadenken.

Ik zal waarschijnlijk de gebruiker laten kiezen: alle mogelijkheden, of een selectie zoals jij aangeeft.

Als ik er mij nog eens ga aanzetten aan de code, dan laat ik het weten.

Wigi

Als ik er mij nog eens ga aanzetten aan de code, dan laat ik het weten.

Wigi

Nog geen tijd voor gehad, maar ik denk wel dat het ooit nog eens wel zal gebeuren (gezien de bijna 600 keer dat de topic tot nu toe gelezen is geweest).

Wigi

Neem het meest recente bestandje, het staat in post # 10 op het eerste blad van deze topic. Verander de getallen en druk op de knop. Het is echt wel een knop hoor, en geen afbeelding.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan