Storingsgeluid door moederbord of netwerkkaart?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Patrick Vermoen

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2007
Hallo iedereen,

Zit al een tijdje met het volgende probleem. Op het moment dat ik audio (mp3's, wav's, mpegs, enz.) afspeel en ik tegelijkertijd meer van m'n internetverbinding ga vragen, door bijvoorbeeld online filmpjes te kijken, bittorrents te downloaden, audiostreams af te spelen, etc. klinken er om de zoveel sec./min. harde storingstonen door de audio heen. Bij filmpjes blijft het beeld een sec. of wat hangen en klinkt dezelfde harde 'error' toon. Vervolgens speelt alles gewoon weer verder tot het +/- een minuut later weer gebeurt.

Het gebeurt alleen wanneer mijn internetverbinding iets 'harder moet werken'. Ik heb al contact gehad met de fabrikant van m'n router (Linksys WRT54G V.7), de fabrikant van m'n moederbord (ASUS P4R8T) en m'n internetprovider (UPC, Chello Extreme) en niemand kan me helpen. Bij ASUS denken ze dat óf m'n moederbord óf m'n netwerkkaart (3Com 3C920B-EMB-WNM Integrated Fast Ethernet Controller) de storing veroorzaakt. Maar omdat ik het dus niet zeker weet, ben ik een beetje terughoudend om meteen naar de winkel te rennen.

Bovendien zei de medewerker van Linksys dat er waarschijnlijk iets in m'n BIOS verkeerd staat. Heb alleen geen idee meer wat precies. Toen ik dat tegen de medewerker van ASUS zei, moest ie een beetje lachen en zei dat dat niet kon.

Weet iemand van jullie misschien wat ik moet doen of waar het aan kan liggen? Ik heb er nu al een paar weken last, wordt er gek van onderhand ;)

Groeten,
Patrick

Ben eigenlijk eerder benieuwd naar welke programma's er allemaal op de achtergrond draaien???
En wat je CPU gebruik is op het moment dat het gebeurd.

Toen ik nog een torrent client gebruikte (azareus) had ik er ook weleens last van.
Cpu gebruik was dan ineens 100% en dan kun je krijgen dat je geluid raar gaat doen.
Net of tie blijft hangen op een bepaalde toon of overslaat of soms alsof het sneller gaat spelen.

Inderdaad, dat is het geluid wat je hoort.

Ik heb het CPU gebruik net even onderzocht. Als ABC aanstaat en ik speel via internet een filmpje af, dan schommelt het CPU gebruik tussen de 20 en 40%. Als ik vervolgens via Internet Explorer een nieuwe pagina open of ga surfen, springt ie +/- één seconde omhoog naar +/- 65%. Sporadisch gaat ie nog verder omhoog naar +/- 85%. Op het moment dat ie dan terugzakt naar bijv. 30%, dan hoor je het geluid.

Als ik alleen het filmpje afspeel (en dus ABC uitzet) zit het CPU gebruik ongeveer tussen de 15% en 30%. Als ik vervolgens tegelijkertijd ga surfen, springt ie voor een seconde of wat omhoog naar +/- 50%. Ik hoor het geluid ook regelmatig als ABC uitstaat, maar wel minder.

CPU-gebruik wil ook wel eens flink omhoog springen als ik instellingen bekijk of verander in de computer (bijv. bij de eigenschappen van m'n netwerkverbinding)

Ik vind het CPU gebruik persoonlijk wel wat hoog. Of is dit normaal? Ligt het probleem hier aan?

N.B. Verder draaien op de achtergrond Windows Live Messenger, AVG Control Center en 85 niet actieve systeemprocessen (wat dat ook mogen zijn)

Laatst bewerkt:
Heb gemerkt dat het probleem zich ook voor doet als het CPU-gebruik gewoon laag is. Daar heeft het dus ook niets mee te maken... zucht. :(

Iemand nog een idee?

Audiocracks

Ik heb ook last van stoorpulsen op de audioweergave als ik b.v. een programma als Limewire draai. Plots stopt de audio of springt een stuk verder alsof er een barst in de plaat zit. Het is ook niet zo dat de processor teveel wordt belast maar de audiostream kan niet worden onderbroken in tegenstelling tot ieder ander device. Je hoort nu eenmaal iedere onderbreking. Het is natuurlijk mogelijk dat de Wireless een invloed heeft op de elctronica en als je de pech hebt dat die frequentie juist op een gevoelig circuit instraalt dan krijg je gewoon interferenties. Een ander kanaal instellen indien mogelijk.
Of gewoon weer een kabel proberen. Even zonder wireless. Bittorrent is ook een lastpost.
Zet b.v je down en upload lager. Dat belast het systeem minder. Als je teveel bronnen gebruikt loop je ook problemen op.

BrnrdsJng

De PC met het audioprobleem is al verbonden met de kabel. Het kan dus niet liggen aan de Wireless channels. Heb ook al verschillende kabels gebruikt zonder succes.

En inderdaad, als Limewire of ABC Torrent aanstaan, treed het probleem nog sterker op. Heb de PC inmmiddels bij een computerwinkel laten nakijken, geen problemen ondervonden. UPC gebeld of misschien mijn modem kapot is, ook niet.

Zou echt niet weten waar het nu nog aan kan liggen.

Storing netwerkkaart

Patrick Vermoen
Zoals je al aangeeft wordt de storing erger met b.v. Bittorrent. Het hoeft niet echt een hardware fout te zijn. Veel eerder zou ik denken aan een overbelaste PC, niet de CPU persé maar een teveel gebruiken van bronnen. Dus minder intensieve dingen doen. Bittorrent is behoorlijk belastend. Als de CPU niet snel genoeg is geeft dat echt problemen. Je zou eens de prestaties kunnen bekijken op system monitor (Ctrl+Alt+Del) in desktop of via config. scherm systeembeheer de logboeken of er fouten optreden. Met de systeem monitor kun je alle actieve en niet actieve services zien en hoe vaak die per stuk optreden. Ik heb wel eens een printerspooler gehad die steeds inbrak op het systeem door een verkeerde setup van de driver.
Ik denk dat je teveel wilt doen en teveel op de achtergrond hebt draaien. Je zou ook in de opstart Start/ MsConfig/ Alle onnodige programma's en services eens kunnen wegvinken. Er kan best een service bijzitten die teveel systeembelasting geeft. Er zijn ook verschillende processor vieuwer programma's die een indruk geven van de prestatie en de belasting.

BrnrdsJng

Laatst bewerkt:
Toch vind ik het vreemd, want toen ik nog een ADSL verbinding had, was er niks aan de hand. Ik kon van alles tegelijk doen zonder dat er een vuiltje aan de lucht was.

Kan het dan dat door de Chello Extreme verbinding meer van m'n pc gevraagd word?

Patrick Vermoen
Ik ken de Chello verbinding niet maar het wijst toch in de richting. Het is duidelijk niet iets wat je in je hardware hoeft te zoeken. De verbinding kan zeker problemen geven ik heb dat ook ondervonden bij zeer snelle verbindingen die toch onder een programma als torrent of Limewire problemen gaven. Bedenk ook wel dat die downloads van muziek, video, illegale software e.d barstens vol met trojans en virussen zitten, trackingcookies en allerlei listigheden waarom ik er niets meer mee wil doen. Elders zijn er al PC's gecrashed door foutieve programmatuur uit torrents. Limewire is berucht. Azareaa(?) en identieke programma's gaven bij mij ook problemen. Ik probeerde drie verschillende versies en alle drie hingen ze het systeem op. Probeer anders eens een stresstest voor het systeem. Al geloof ik niet direct dat het de hardware is. Verder vraag ik mij af hoe snel je ADSL verbinding was ten opzichte van je neem ik aan huidige breedbandverbinding, want dat kan wel eens de clou zijn?
BrnrdsJng

Laatst bewerkt:
Ok bedankt voor je reactie. Hoe voer ik een stresstest uit?

In principe download ik alleen legale bootleg torrents waarbij ik op de betreffende site (torrent.genesis-movement.org) geregistreerd sta. Alles wat je van die site download is veilig en goedgekeurd door de webmasters/administrators. Wat dat betreft geen virussen of trojans. M'n vriendin download af en toe wat MP3'tjes met Limewire, ook niet veel bijzonders dus.

Verder heb ik zowel m'n firewall, als AVG anti-virus en Hitman Pro geinstalleerd en doe ik regelmatig uitgebreide scans.

Bedankt!

Helaas moet ik nu voor het weekend weg, ben zondagavond pas terug. Ga het dan (of maandag) meteen proberen. In ieder geval bedankt voor de hulp en ik laat gauw weten wat de uitkomsten zijn. Tot volgende week, fijn weekend.

Groeten,
Patrick

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan