kan geen schijfcontrole uitvoeren zwart scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

bernadette

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2002
Berichten
255
Mijn zoon heeft windows xp maar vanaf het begin kan hij geen schijfcontrole uitvoeren en dus ook niet defragmentern.
Als je schijfcontrole wilt uitvoeren moet eerst de computer opnieuw opgestart worden, het opstarten begint goed maar nadat het windowsembleem verschijnt en het balkje gaat laden (zoals normaal) springt het beeld zwart en blijft het zwart knipperen.
Na een paar uur start hij pas weer normaal op zonder schijfcontrole te hebben uitgevoerd.
Normaal heb ik geen problemen met het opstarten.
 
Doe het dan op deze manier: uitvoeren: typ "chkdsk". En waarom zou je dan niet kunnen defragmenteren? Doe het eens zo
- Start op in Veilige modus.
- Ga naar Start -> Uitvoeren en voer daar het volgende in: dfrg.msc
- Bevestig via OK en defragmenteer je hoofdschijf (-ven).
Dit kan behoorlijk wat tijd in beslag nemen.
 
Leg de Installatie CD van XP in de lade en herstart de PC. Druk een willekeurige toets in om vanaf de CD-Rom te booten. (Let op, dat bericht verschijnt maar even in een verder zwart scherm.) In het eerste stilstaande scherm van de Setup kun je op "R" drukken voor de Herstelconsole. Als er om het Administrators wachtwoord wordt gevraagd, druk dan op Enter. Uiteindelijk heb je een zwart scherm met de volgende opdrachtprompt: c:\windows_. Type op de prompt chkdsk /r en druk op Enter. Als het goed is begint nu de uitgebreide schijfcontrole met eventuele reparatie van beschadigde schijfsectoren. Als de controle is afgerond, type exit en geef Enter. De PC zou nu opnieuw moeten opstarten.
 
We gaan het herstellen vanaf de cd proberen maar moeten eerst even wat bestanden op cd zetten mocht het fout gaan, jullie horen nog van ons alvast bedankt.
 
Bij mijn verhaal hoort nog wel, dat je na de herstart de PC op moet laten starten op "normale" wijze en niet meer vanaf de CD-Rom (als dat al niet duidelijk was :confused: )
 
Ik ben begonnen maar blijf steken bij het scherm: Microsoft Windows XP Herstelconsole.
Daar kan ik kiezen tussen: exit opnieuw opstarten dan staat er
c:\Windows dan staat er
Bij welke windows-installatie wilt U zich aanmelden?
Druk op enter om te annuleren en daar achter kan ik maar 1 letter typen moet dit de C zijn van de harde schijf of de D van de cd-rom of moet het heel anders?
 
Laatst bewerkt:
Na de 1 gedrukt te hebben kreeg in inderdaad de juiste opdrachtpromp en ik heb opdracht ingevoerd. Vervolgens wordt gezegd wat het serienummer is (240d-dd5c). dan: chkdsk is bezig met het controleren van het volume, daaronder chkdsk is bezig met het voorbereiden van extra controle of herstel. Die laatste verschijnt 3 keer en daarna komt voltooid te staan. Het proleem is dat hij hier in totaal 1 of 2 seconden over doet en dat lijkt mij te kort om iets gedaan te krijgen.
De computer blijft hierna wel denken, maar niet vanaf de cd-rom. Als ik exit druk en enter om te stoppen doet hij het ook niet.
 
Probeer het eerst met fixmbr, daarna met fixboot, en geef voor beide ja, daarna chkdsk /r, let op de spatie tussen chkdsk en slash.

Door achter de prompt help in te geven, en te enteren, zie je alle te gebruiken opdrachten.


PS, door het commando map, kun je zien of je wel op de goede partitie zit.
 
Laatst bewerkt:
Het bleek dat we iets te snel waren, want hij heeft de controle goed uitgevoerd. Helaas blijft hetzelfde probleem zich voordoen bij de gewone schijfcontrole, hij springt bij het opnieuw opstarten nog steeds op zwart en blijft knipperen.

Heeft iemand nog suggesties wat het dan kan zijn of hoe het op te lossen is?
 
Als je schijfcontrole hebt uitgevoerd in de herstelconsole, waarom wil je dat vanuit windows nogmaals doen?:confused:
En ook die fixmbr en fixboot gedaan?
Feedback zou fijn zijn, voor de helpers.

Overigens moet je zo lang wachten, totdat windows vanzelf weer reboot, het enige wat je ziet is die knipperende cursor, en dat kan even duren, voordat hij reboot, dus gewoon latan staan en afblijven.
 
Bij mij werkt hij ook niet op de manier als het hoort. Ik doe het altijd via: start --> uitvoeren --> typ "chkdsk" en zo werkt hij wel.
 
Wat bedoal je hier mee? Dat hij niet echt een schrijcontrole uitvoert? Hij begint toch echt een schrijfcontrole hoor.
 
Bedankt, dus als ik het goed begrijp moet start --> uitvoeren --> typ "chkdsk /r" en dan herstelt hij wel de fouten?
 
In de commandline, cmd of opdrachtprompt is het chkdsk /f, in uitvoeren dus, en bij de systeemschijf moet er dan eerst gereboot worden, want die partitie is vergrendeld, alleen in de herstelconsole kun je chkdsk /p of r gebruiken, waarvan r ook het oppervlak controleerd.
 
OK bedankt voor je goede uitleg en je intressant leesvoer. Toch is het dan vreemd wanneer bernadette reboot de schrijfcontrole niet wil starten. Waaraan zou dit dan kunnen liggen?
 
Die start wel, maar zoals ik al eerder aan haar had uitgelegd, zie je alleen een knipperend streepje, wat een poosje kan duren, en als dan de schijfcontrole klaar is, wordt er automatisch gereboot.
 
Dan was er tog geen probleem bij bernadette waarom moet ze het dan via de cd doen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan