Laptop underclocken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert Jens

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2004
Ik ben sinds enige tijd in het bezit van een advance laptop. P4(prescott) 3,2 HT. Nu erger ik me heel erg aan het enorme lawaai dat de koeler maakt. Ik ben er echter achter gekomen dat wanneer je de laptop van de stroom haalt en deze op de accu laat draaien de processor terugklokt naar 2400 mhz en veel rustiger loopt. Nu heb ik al geprobeerd om hem via allerlei manieren terug te klokken maar dit is onmogelijk. Nu is mijn vraag de volgende. Is het niet zo dat deze switch van 3200 naar 2400 gewoon een register instelling is? Zo ja weet iemand welke want dat zou ik mijn laptop ook aan de stroom op 2400 mhz kunnen laten lopen. Dit werkt namelijk veel prettiger. (clocken bios onmogelijk, CPU clockgen clockt fictief terug...)

Alvast erg bedankt ik hoop dat iemand een suggestie heeft!

zou je dit niet via speedfan kunnen doen.

Je bedoelt om de koeler als het ware terug te klokken??? Ik weet de pll niet van het moederbord(clevoD40EV) dus kan ik binnen speedfan de processor iig niet terugklokken. Als ik bijvoorbeeld via clockgen teugklok dan geeft ie aan dattie maar op 1400 mhz draait en toch slaan de koelers dan achter elkaar aan.....dus dit is geen optie.Dat kan volgens mij ook niet want mijn processor heeft nog geen speedstep waardoor echte throttle onmogelijk is. In ieder geval wel bedankt voor de reactie!

Trouwens helemaal vergeten te zeggen mijn cpu wordt stressed 75 graden. Dit komt denk ik doordat de prescott in een laptop heel moeilijk te koelen is..Nu weet ik wel dat als mijn temperatuur onder de 55 graden komt dat dan de koeler afslaat. Dus vanaf dat moment is de laptop erg stil. Is er misschien een andere manier waarop ik deze temperaturen kan krijgen binnen mijn laptop terwijl deze wel gewoon op 3200 mhz blijft draaien....(dan zou ik hem namelijk niet terug hoeven klokken) Alvast bedankt!

Probeer het eens met SpeedSwitchXP. Dit programma gebruik ik zelf ook! Als je gewoon aan het internetten bent is de optie "Max battery" de beste optie, want daarvoor heb je niet alle kracht van je processor nodig met als gevolg dat de boel ook koeler blijft.

Ook dit programma klokt fictief terug....er wordt volgens mij onderscheidt gemaakt tussen de interne en externe cpu clock. Alle throttle programma's zijn in staat om de interne klok te veranderen maar de externe niet. Dit heeft als gevolg dat de prestaties van het systeem afnemen terwijl de warmte ontwikkeling net zo groot is. Dit komt doordat hij niet in staat is om de voltages te verlagen. Als je de stroomkabel eruit trekt loopt de externe klok echter wel op 2400 ipv 3200. Heeft niemand een idee hoe je deze prescott een beetje kan knijpen?

Alvast bedankt!

Is deze puzzel niet op te lossen? Weet niemand iets van het energiemanagement in het register?

Alvast bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan