P4 overclocken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dillondarko

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 apr 2007
hoi,

ik wil mijn pentium 4 @ 2.8GHZ een beetje ''opvoeren''

mijn vraag is: hoe moet je dat doen?

ps: het is al een oudere pc dus....

Achterwege laten is alleen maar slecht voor je moederbord, de snelheid die je wint is te verwaarlozen

Achterwege laten is alleen maar slecht voor je moederbord, de snelheid die je wint is te verwaarlozen

Eens.
Zeker als je al een 2.8 processor hebt. Wil je hier écht gekke dingen mee gaan uithalen moet je ook flink aan je koeling en de andere apparatuur werken.

Vroeger lagen de zaken anders wat dat betreft. Het kan nog wel maar je moet kijken of de moeite gelijk staan aan de prestaties.

en dan nog.

ik maak speciaal een topic aan om te kijken of het kan, en dan krijg ik alleen negatieve berichten:confused:

(t is niet rot bedoeld, maar ik word hier niet blij van)

Hoi !

Tja, we kunnen slecht liegen......

Is het je nu duidelijk dat het niet opschiet ?

Greetz,

Harry.

en dan nog.

ik maak speciaal een topic aan om te kijken of het kan, en dan krijg ik alleen negatieve berichten:confused:

(t is niet rot bedoeld, maar ik word hier niet blij van)

Prima :-).

Als je een wat modernere bios hebt kun je de voltages en de frequenties naar hartelust aanpassen.

Prima :-).

Als je een wat modernere bios hebt kun je de voltages en de frequenties naar hartelust aanpassen.

ik heb er eens naar gekeken, moderne bios, kan voor mijn part alles aanpassen

Hoi !

Tja, we kunnen slecht liegen......

Is het je nu duidelijk dat het niet opschiet ?

Greetz,

Harry.

mee eens.

niet opschiet?

ik kijk ov het kan en ga het misschien proberen (ik vroeg eigenlijk naar de meningen)

maar zoals ik zei in mijn vorige bericht: ik maak speciaal een topic aan of het kan, maar ik krijg alleen negatives

Laatst bewerkt:
(ik vroeg eigenlijk naar de meningen)
En die heb je gekregen. Mijn mening: met de huidige snelheden van de CPU's, hyperthreading en dual core en wat al niet core, is het kwajongenswerk om nog te gaan prutsen om een paar procent snelheid te winnen. Met vaak grote koelingsproblemen en het risico dat je systeem instabiel wordt en/of veel eerder afgeschreven is.
En dan: je zegt het is een oudere PC.
Ik denk dat een PC met een Pentium 4 met 2,8 Ghz nou weer niet zo oud kan zijn.
Maar waarom die volgens jou "oude" machine nog zo beproeven? Koop een nieuwe CPU, dat is mijn advies.

Laatst bewerkt:
het leek me leuk om eens te proberen.......niet dus:mad:

als het me de hele tijd word afgeraden dan zal ik het maar niet doen ik dacht ''leuk doe ik eens''maar nee

jammer:(

Laatst bewerkt:
Het is heel simpel, overklokken betekend meer warmte in alle componenten dus dan zul je extra geld moeten gaan uitgeven aan koeling (cpu, moederbord etc etc) dat kost dus extra geld. Heb je dat er voor over?
Omdat overklokken niet veel winst geeft en dus schadelijk voor je pc is/kan zijn is het dus niet zo verstandig.
Wat ook voorkomt is dat na het overklokken vanalles vastloopt in windows etc
Ben je bereid het risico te nemen en heb je geld voor koelers en eventueel nieuwe onderdelen?
Zo JA dan raadt ik het je aan.
Zo NEE dan doe het niet en stop met klagen over de negatieve reacties.
Er is hier niemand die wilt dat jij je pc naar de kl*te helpt.
Denk en lees eens wat over overklokken en trek ook eens je eigen conclusie.

ik heb het er wel voor over(koeling, enz....)
geef eens wat goeie tips voor WELKE koeling bijv.

ben me kast wel aan t verbouwen en heeft al heel veel luchtgaten

dat die pc niet dood moet snap ik wel..... maar ik ga echt niet zo ver hoor

nog ff vraagje: kan ik de processor waar ik het over had naar 3 GHZ krijgen?

IK DURF HET RISICO WEL AAN!

Ik raad het ook af, maar als je het echt wilt weten:

Als het mogelijk is, verander eerst je multiplier naar 5x. Verhoog daarna in kleine stappen je FSB. Doe na elke verhoging elke keer een burn-in test van minimaal een uur (het liefst zelfs een hele nacht), met Sisoft Sandra of iets dergelijks, om de stabiliteit te testen. Heb je de hoogst mogelijk stabiele FSB snelheid gevonden, ga dan je multiplier stap voor stap ophogen. Hou temperatuur in de gaten en test bij elke stap opnieuw of je systeem stabiel blijft. Zodra deze instabiel wordt, doe een stapje terug. Je kunt eventuele instabiliteit opvangen door je vCore een stapje te verhogen, maar dit vraagt veel van je voeding. (overclock van een athlon3200+ van 85W naar 115W, hetgeen resulteerde in een rokende voeding met maar 0.2Ghz winst.)

Dit is de basis van overclocken, er zijn ook tig andere methodes en die kan je allemaal op Google vinden. Het is zeker geen proces wat in 1 dag lukt. Als ik jou was zou ik me eerst goed in de materie verdiepen voordat je eraan begint. En google is daarvoor echt je beste optie.

Laatst bewerkt:
vanavond ga ik dit proberen! thnx alvast

ik was ondertussen al aan het googlen maar jij was net ff wat eerder

Even voor de duidelijkheid: ik kan niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schade, of voor belachelijk hoge snelheden die je ineens uit je systeem trekt...:D

Even voor de duidelijkheid: ik kan niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schade, of voor belachelijk hoge snelheden die je ineens uit je systeem trekt...:D

nee, dit snap ik wel! als mijn pc het niet mer doet is het me eigen schuld

Een 2,8 naar een 3.0 is theoretisch wel mogelijk.

Wel even dit: Heb jij een 2,8 Prescott? Prescott's staan erom bekend erg heet te worden. Houdt je temperatuur dus goed in de gaten.

Verder: alleen je CPU omhoog kan, maar dan lopen je andere systeemonderdelen niet meer synchroon met elkaar. Die zou je ook kunnen verhogen (meer voltage) maar ook dit is slecht voor de apparatuur (levensduur/temperatuur).

Succes, we horen het wel ;).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan