Harddisk probleem?

Status
Niet open voor verdere reacties.

justme

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2003
Systeem
Processor: AMD X642 4800
Moederbord: Asus M2N4 Sli
Videokaart: Geforce GTS 8600
Geheugen: 1024MB

Hallo.

Ik heb gisteren een nieuwe computer in elkaar gezet en alles werkt goed. Alleen kan ik jammer genoeg niet meer in Windows XP komen. Alle onderdelen van mijn oude computer heb ik uit de kast gehaald om alle nieuwe onderdelen in te bouwen, behalve de hardeschijven. Op de oude computer startte Windows XP zonder problemen op.

Het laadscherm van Windows XP verschijnt 1 seconde, om vervolgens in een flits een blauw scherm te laten zien, welke ik onmogelijk zo snel kan lezen. Hierna start de computer telkens opnieuw op.
Ik ben gisteren alle opties in de BIOS langs geweest om te kijken of er een mgelijkheid was het blauwe scherm langer te tonen, maar ik heb niks kunnen vinden. Daarom kan ik hier dus ook niet de foutmelding vermelden.

Weet iemand misschien wat hier aan de hand is?

Alvast bedankt.:thumb:

Heb je windows niet opnieuw geinstalleerd an? Dat zal toch echt moeten wanneer je allemaal nieuwe hardware hebt!

Ok, klinkt logisch.

Ik had alleen gehoopt dat ik er nog onderuit zou kunnen komen, Windows opnieuw installeren is niet mijn favorieter bezigheid.:)

Hoi !

Gewoon opstarten van de XP-CD, kiezen voor installeren.

Windows vindt dan de bestaande installatie, dan kies je voor R(epareren).

Zo ben je redelijk vlug klaar, en verlies je geen bestanden.

Nadien wel alle update's opnieuw downloaden en installeren.

Succes,

Harry.

Bedankt. Alleen had ik dit al eens geprobeerd maar toen kreeg ik een hele lijst met commando`s waar ik niet veel wijs uit werd.
Vanavond ga ik het toch weer een keer proberen. Als het niet lukt horen jullie nog van me.:)

Uiteindelijk heb ik Windows maar helemaal opnieuw geinstalleerd op een nieuwe hardeschijf. Dat is helemaal goed gegaan op een ding na. Tijdens het opstarten moet de Windows CD erin zitten anders krijg ik een 'System Disk boot error'. De opstartvolgorde aanpassen helpt niks, heeft iemand enig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat Windows bij het opstarten gewoon vanaf de hardeschijf wordt geladen?

HOi !

Heb je soms SATA-HDD's ?

Zo ja, SATA-drivers (gedownload en) geinstalleerd ?

Greetz,

Harry.

Hoi,

Klopt ik heb inderdaad een SATA HDD. Bij de harddisk zaten geen drivers, dus ik ga eens proberen drivers te downloaden, alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Die drivers zijn ook niet van je harde schijven, maar horen bij je moederbord!

Als het opgegeven type Asus moederbord zou kloppen, konden we even kijken of die nVidia wel op native stond in de bios.

Hmm...

Voor zover ik weet heb ik alle drivers geinstalleerd van het moederbord (chipset en alle andere drivers die op de CD stonden).
Dan zou Windows neem ik aan gewoon geladen moeten worden vanaf de hardeschijf tijdens het opstarten, zonder de Windows CD erin. De hardeschijf wordt wel herkend in de BIOS en ook in Windows zelf. Dit gebeurt echter niet, dus hebben jullie nog een idee hoe ik dit kan oplossen?

@Lange Pier het moederbord heet toch echt zo! ASUS M2N4-SLI, AM2,NF4-SLI,DDR2,2xPCIe16, zo stond het precies op de factuur van de winkel waar ik hem heb besteld. Helaas ben ik nu ergens anders aan het internetten dus ik kan niet kijken wat voor naam het moederbord bij apparaatbeheer heeft.

Laatst bewerkt:
Heb even gekeken, maar die SATA controller is een native controller, die zou als die enabled staat in de bios, gewoon de schijven aan kunnen spreken, ze hebben het alleen over een RAID controller flop, deze dus.

Je zou hem wel kunnen proberen te gebruiken, mocht het niet lukken.

Bedankt, ik zal hem toch maar even proberen, niet geschoten is altijd mis.:)

Ik had een nieuw topic aangemaakt omdat deze nogal oud is, maar daar is uiteraard een slot opgegooid. Daarom gaan we weer vrolijk hier verder.:D

Er zijn constant problemen met het herkennen van de schijven. Ik heb twee MAXTOR schijven en allebei worden ze dikwijls niet herkend door het BIOS. Vandaag heb ik rondgezocht op het internet en het blijkt dus dat MAXTOR in combinatie met Nforce4 voor deze problemen zorgt. Ik heb al een paar mogelijke oplossingen gevonden zoals:
-chipset moederbord updaten
-BIOS updaten
-nieuwe firmware voor de harde schijf

Dit zijn dus dé dingen waar ik het liefst niet aankom, maar ik ga zo voorzichtig mogelijk te werk. Als ik nog meer problemen tegenkom of als het opgelost is, horen jullie weer van me.

De problemen met de nForce 4 zijn allang verholpen, en dat betrof de IDE drivers, waarbij een rollback naar de windows drivers het probleem oploste.

Wel zijn er problemen met de sata 3gb/s schijven, de zogenaamde sata ll schijven, waar vaak een jumper op zit om die op 1,5gb/s te zetten, waarbij dat probleem ook opgelost was.

Het niet herkennen kan vaak ook aan de sata kabel liggen, die schijnen nogal gevoelig te zijn.

Overigens hebben de chipsetdrivers geen invloed op het herkennen van een harde schijf door de bios, een update daarvan, heft alleen zin als het daarbij staat dat het daarvoor bedoeld is.

En voor de firmware zul je even op de site van Maxtor ( Seagate ) moeten kijken, of dat wel zin heeft.

Hoi Lange Pier,

Het lijkt inderdaad aan de SATA kabel te liggen. Gisteren had ik die er even uitgetrokken en er weer ingestopt, en toen werd de schijf wel gewoon herkend in het BIOS. Toch kan het ook aan de drivers van de chipset liggen. De andere MAXTOR schijf die ik er eerst had inhangen werd opeens niet meer herkend na het updaten van de drivers (de originele die op de bijgeleverde CD staan). Dit was ook precies hetzelfde geval bij deze schijf. Deze harde schijf is overigens inderdaad sata ll, maar bij de andere MAXTOR schijf van 40 gigabyte uit het jaar 2002, ondervond ik dus dezelfde problemen.

Maar al met al lijkt het dus opgelost...:)

Ja hoor, daar ben ik weer.

Gisteren startte ik mijn computer op en alles ging goed. Hij laadde gewoon windows zoals altijd, maar toen ik eenmaal in windows was liep deze vast en daarna startte de computer automatisch opnieuw op. Na de melding ''"press del to enter bios" gebeurt er niks meer! Het scherm gaat gewoon op zwart (niet op stand-by) en de computer blijft draaien, maar waar normaal het balkje met het laden van windows tevoorschijn komt, is er nu helemaal niets meer te zien.

Kan ik nu weer windows opnieuw installeren?:mad: Ik snap er niks van, het is me steeds gelukt om in windows te komen en het werkte ook perfect, en opeens gebeurt er dit!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan