PC installeren na vervaning moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alpha7

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2007
Een aantal maanden geleden hielt mijn pc ermee op. Het moederbord was volgens de speciaalzaak defect. Ze hebben er een nieuw moederbord ingezet met de mededeling dat de data op de harde schijf verwijderd moet worden en windows opnieuw installeren.

Als ik de pc laat booten vanaf het station waar de windows-disc inzit, blijf ik toch steeds in het menu voor safe-mode, safe mode command promt enz komen.

Wie weet hoe ik windows opnieuw kan installeren?

Mvg. Paul

Als je er een windows XP Cd in propt en je stelt in de bios in dat hij éérst van de CD-drive moet booten, moet hijdat gewoon doen. Je moet wel nog even op een knop duwen "Press button to start from CD" zegtie :).

duik maar eers de bios in.
zet daar cdrom op eerste boot en daarna de gewenste schijf.
als een van die niet goed staat kan de pc voor goed herstarten.
vergeet niet de instelling te bewaren voor je er uit gaat weer.
indien het sata schijf is kan het zijn dat je een floppy nodig heb met windows setup gedeelte.
dat leg er helemaal aan hoe je de sata schijf gebruik en welke modus je draaid.

het is inderdaad een sata schijf, heb er niet zoveel verstand van maar volgens mij is het een seageate barracuda 120gb 7200.7

Op het nieuwe moederbord staan deze teksten: Asrock K8NF6G-VSTA SATA 2
RAID Rohs.:shocked:

Kan ik die opstartdiskette's gewoon bij de speciaalzaak halen dan?

Bedankt! Mvg. Paul:)

Die diskettes (geen opstart-diskettes maar diskettes met sata drivers) heb je gekregen bij je moederbord of staan anders misschien op de cd van je moederbord. Dan daarvandaan even overzetten op diskette

Heb je dat allemaal niet, dan is het hier te vinden:

http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=K8NF6G-VSTA&s=

Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad een cd-rom bij het moederbord gekregen:
Sweex PU101 2 port serial ATA raid PCI card.

Moet ik hiermee booten?

Ik heb inderdaad een cd-rom bij het moederbord gekregen:
Sweex PU101 2 port serial ATA raid PCI card.

Moet ik hiermee booten?

Haha, een Sweex cd bij een Asrock moederbord, zou gauw even terug hollen, en die cd omruilen voor de goede.

Je kunt ook de link van Meneer Muziek gebruiken, en die flop ervoor gebruiken, hopelijk heb je wel een floppy drive in je PC.

Vaak zijn de cd's van van die moederbordbakkers wel opstartbaar, om via die weg een driverflop te brouwselen.

Haha, een Sweex cd bij een Asrock moederbord, zou gauw even terug hollen, en die cd omruilen voor de goede.

Je kunt ook de link van Meneer Muziek gebruiken, en die flop ervoor gebruiken, hopelijk heb je wel een floppy drive in je PC.

Vaak zijn de cd's van van die moederbordbakkers wel opstartbaar, om via die weg een driverflop te brouwselen.

Ik heb de eerste link op die pagina gedownload, maar dat is 105mb en dat moet op een floppy gezet worden?

Sorry die CD was voor een kaart van een ander moederbord wat geen SATA ondersteuning had, dit moederbord ging na een dag kapot en toen is dit moederbord erin gezet:

Asrock K8NF6G-VSTA SATA 2
RAID Rohs. DDR400

waarom moet de TS een floppy met een raid driver laden .
hij heeft maar een SATA schijf in de kast hangen .
hij moet in het bios de sata controller aan zetten

Dat hoeft ook helemaal niet, bij een native controller, staat ook duidelijk in de manual, maar hij vraagt erom, waarom is mij onduidelijk.;)

De sata controller in de bios staat aan, moet ik RAID of non-raid kiezen?

Wie weet wat voor disc-array ik moet aanmaken?

thx! gr. paul

maar hij vraagt erom, waarom is mij onduidelijk.;)
Aan Lange Pier: Alpha7 had dat niet gevraagd, virtuosa had gezegd dat het misschien moest.

Aan ultraplex: ook al heeft een systeem maar één harde schijf, in sommige systemen moet er dan toch met een F6 melding een Sata/Raid-driver voorgeinstalleerd worden tijdens de Setup van XP.

Maar Alpha7, je schijnt die diskette niet nodig te hebben, dus als je XP wilt installeren, leg de Setup CD dan in de lade van de CD-Romspeler, herstart je PC en let goed op: meteen na die opstart komt er een witte regel tekst in een zwart beeld. Daar staat die tekst die al genoemd werd: druk op een willekeurige toets als u van de CD-Rom wilt booten. Dan druk je dus op een willekeurige toets, doe maar Enter. Na een blauw scherm waarin onderin wat zwarte teksten voorbijgaan, kom je in het eerste keuzevenster van de Setup XP. Maar lees eerst deze deze handleiding, daar staat alles in.

Mocht dat met die witte tekst in een zwart scherm bij jou niet lukken (maar meestal gaat het goed), dan moet je die instelling in je BIOS veranderen. Maar laat dat even weten, dan leggen we dat uit.

Laatst bewerkt:
Aan Lange Pier: Alpha7 had dat niet gevraagd, virtuosa had gezegd dat het misschien moest.

Aan ultraplex: ook al heeft een systeem maar één harde schijf, in sommige systemen moet er dan toch met een F6 melding een Sata/Raid-driver voorgeinstalleerd worden tijdens de Setup van XP.

Maar Alpha7, je schijnt die diskette niet nodig te hebben, dus als je XP wilt installeren, leg de Setup CD dan in de lade van de CD-Romspeler, herstart je PC en let goed op: meteen na die opstart komt er een witte regel tekst in een zwart beeld. Daar staat die tekst die al genoemd werd: druk op een willekeurige toets als u van de CD-Rom wilt booten. Dan druk je dus op een willekeurige toets, doe maar Enter. Na een blauw scherm waarin onderin wat zwarte teksten voorbijgaan, kom je in het eerste keuzevenster van de Setup XP. Maar lees eerst deze deze handleiding, daar staat alles in.

Mocht dat met die witte tekst in een zwart scherm bij jou niet lukken (maar meestal gaat het goed), dan moet je die instelling in je BIOS veranderen. Maar laat dat even weten, dan leggen we dat uit.

Ik krijg dat scherm niet te zien, ook niet als ik in mn bios instel dat hij vanaf de cd-rom speler moet booten....

Ik krijg nu steeds in beeld:

Add a proper boot device and press any key when ready:confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan