HD laptop stuk ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

pemade

Gebruiker
Lid geworden
20 okt 2001
Mijn laptop wil niet meer starten. Geeft melding disk error en HD ratelt.
Het is een Hitachi DK23BA-20 , 20 GB. Verder staat er op +5V 0,5A
Laptop is een Compaq Armada E500.
Ik denk dat de disk het loodje gelegd heeft, is dit te controleren?
Kan ik sowieso een nieuwe HD plaatsen, of moet ik nog ergens rekening mee houden?

Het klinkt inderdaad dat de harddisk niet goed meer is.

Je kunt de harddisk zeker vervangen dan een ander exemplaar, maakt niet uit wat voor type als het maar een 2,5 inch hardisk is.

Als je toevallig nog een laptop hebt of een kennis dan zou je de harddisk daar eens in kunnen stoppen om te kijken of het probleem dan ook aanwezig is om zeker te zijn.

Of je zou een externe case moeten hebben/kopen zodat je de harddisk als externe schijf aan een pc kunt hangen om te kijken of je dan vanuit XP de harddisk nog kunt benaderen.

Maar meestal als een harddisk geluid gaat maken die niet standaard aanwezig is dan zou ik zeggen dat deze overleden is.

Indien je een XP cd hebt, ermee opstarten en in de repairconsole een fixboot, een fixmbr en een chksdk /r doen.

Je kunt er altijd een nieuwe inhangen, maar kom er eens achter wat er mis is met deze, hier vind je diverse tools ervoor die je meestal vanaf een opstartflop moet starten, je kunt ook de cd image gebruiken, branden als image, en ermee opstarten.

Stuk en vervangen

Ik ga er maar van uit dat hij stuk is, en heb vanmiddag een nieuwe gehaald. Maar nu start de laptop nog niet op, en geeft weer de melding "non system disk or disk error".
Dit terwijl XP cd in de drive zit.
Ik kan de bios niet controleren, want ik weet bij deze laptop (compaq armada e500) niet hoe ik hierin kom. Wie weet raad ? (ben iets meer dan een leek)

Je zult eerst de rompaq moeten installeren, een deel van de bios staat normaal op de harde schijf, en die is nu leeg, hier vind je alle drivers etc. ervoor.

reactie

Hier staat inderdaad veel info. Wat moet ik allemaal binnenhalen om verder xp te kunnen installeren. En hoe ga ik het installeren?

Eerst die rompaq, anders kom je niet in de bios, en na een reboot de bios aanpassen, zodat de cd/dvd als eerste staat om van op te starten, XP installeren, en daarna de drivers.

Je dient er wel een floppydriver voor te hebben, die systemrompack downloaden en dubbeklik het bestand met een flop in de drive, de rest staat daar beschreven.

reaktie

Laptop topic is dus nu gesloten. Ik wist niet dat het niet toegestaan was om op twee plaatsen raad te vragen. Maar ja.
Heb de Rompaq op diskette gezet en met deze disk de laptop gestart.
Echter, er blijft de melding komen zoals hierboven beschreven. Hij blijft vragen om diagnostic of installatieprogramma.

Heb je toevallig het de RomPaq zo op diskette gekopieerd ipv het programa te starten ?
Door erop te dubbelklikken maakt hij de diskette voor je aan.

Om bij Compaq in de Bios te komen druk je op F10. Meestal zie je rechtsbovenin dan een vierkantblokje verschijnen en dan druk je op F10. Check dat ook eens of je dat mogelijk ziet verschijnen.

Deze downloaden: http://h20000.www2.hp.com/bizsuppor...wEnvOID=1098&swLang=8&taskId=135&mode=4&idx=0

HOW TO USE:

Obtain a formatted 1.44-MB diskette.

Download the ROMPaq/SoftPaq to a directory on your hard drive and change to that directory. The file that is downloaded is an executable with a filename based on the ROMPaq/SoftPaq Number above.

From that drive and directory, execute the downloaded file and follow the on-screen instructions. You will be prompted to insert the formatted diskette in a drive to create the diskette.

After the diskette has been created, you may delete the SoftPaq file downloaded in step 2.

Turn off the computer.

Place the newly created Compaq Armada E500/V300 ROMPaq Diskette in Drive A: and turn on the computer. Follow the instructions on the screen to upgrade the System BIOS.
IMPORTANT: DO NOT TURN OFF POWER TO THE COMPUTER WHILE PERFORMING THIS PROCEDURE!

Je verteld dat nog steeds dezelfde melding weergegeven, maar je geeft er 2 op, welke is het nu?

"non system disk or disk error".
"diagnostic of installatieprogramma"

Lees dit ook nog even.

En waarom ook 2 topics over hetzelfde probleem, werkt alleen maar verwarrend.

reaktie

De melding is dat hij geen vaste schijfstations ziet. Dan de melding om een diagnostic of installatieprogramma ta draaien.
Heb het bestand (ROMpaq) binnen gehaald en op disk gezet door te dubbelklikken.
Krijg nu na opstarten laptop melding : 1782-disc controller failure.

Zou het kunnen dat de schijf te groot is, heb nu 120 Gb ipv de aanwezige 20 Gb.

Tja, dat gaat niet werken, zit er een limited jumper op dat schijfje?
Welk merk en type is het?

Probeer het eens met je oude schijf, wie weet, wel dat rompaq weer erop zetten.

Even met Google gezocht en dit nog gevonden op basis van je laaste foutmelding.

Heb je de jumper goed staan van de haddisk. Kijk even op de oude hoe deze staat Master of Slave of CS (Cable Select) en soms moet je hiermee even 1voor1 proberen.

Probeer eens een BIOS Reset
Perhaps some wrong information got into the BIOS' ESCD (extended system configuration data); it may be cleared as follows:

a) Easy way: Fn+11
- hold the Fn-key pressed,
- switch on power,
- continuously tap on F11
This will lead to the flashing LEDs, cycling on and off.

Letting loose F11, the machine will boot again and show the BIOS error-msg "162 system options not set". Use F1 to save the setting.

Caveat: All settings are set back to factory standard. You'll have to enter a correct date/time.
In addition: You'd have to e4nable MultiBoot and re-arrange the list of bootable devices.

b) If the Fn+F11 trick won't help, remove/disconnect the RTC-battery which is used for buffering the BIOS.
- Unplug AC, take out the main battery;
- take out the RTC-battery for app. half an hour (the period of 5 min as specified in the MSG normally is not long enough);
- reconnect RTC-battery;
- plug in the AC adapter (battery still removed).

The machine will boot and show the 162-error-msg.

Note: pls strictly keep to the sequence. Re-starting with the main battery inserted will spoil the job.

reactie

De jumper op de HD staat goed, tenminste volgens de site van Western Digital. Dit is wel een andere setting als bij de originele Hitachi (defect). Heb ook dezelfde setting als op de Hitachi geprobeert, maar werkt ook niet.
Heb nu weer de oude HD geplaatst (tip Lange Pier) en warempel, de installatie verloopt verder. (opstarten van de HD ging niet, scherm bleef gewoon zwart) Nu loopt de installatie tot het moment dat ik op de C wil installeren, dan zegt hij dat de partitie te vol, beschadigd of niet geformateerd is.
Heb nu de installatie maar afgebroken, om de BIOS reset te proberen.

Pier, de oude schijf was een Hitachi 20Gb , de nieuwe een Western Digital 120 Gb (WD1200UE). Wat een limited jumper is weet ik niet, er zit een los blokje voor 2 pennen wat op 4 mogelijkheden te bevestigen is.

Denk dat de bios die grootte niet accepteerd, welk type heb je van WD?

Overigens heb je wel een volledige XP cd nodig, of een herstel cd, die niet de files van de verborgen partitie gebruikt, die is er denkelijk niet meer, maar dat is te proberen, indie je die wel hebt.

Overigens kun je toch eerst die partitie formateren? en wat staat daar überhaupt over die partities en vrije ruimte.

Daar had ik al een keer een reply over, met R naar de repairconsole gaan.

Laatst bewerkt:
De WD1200UE (WD Scorpio)
De R van repair kom ik niet tegen, alles loopt automatisch.
De cd van xp-pro is gewoon compleet.

Edit:
De jumpersettings had ik ook gevonden. Volgens WD zou ik situatie 1 moeten gebruiken, werkt echter niet. Heb ook 2 en 3 geprobeerd, helaas.
(settings op de oude HD komen overeen met fig.3 )
Zou mijn BIOS de grootte niet herkennen / aankunnen? Ook niet na upgrade via Rompaq?

Laatst bewerkt door een moderator:
De jumpersettings had ik ook gevonden. Volgens WD zou ik situatie 1 moeten gebruiken, werkt echter niet. Heb ook 2 en 3 geprobeerd, helaas.
(settings op de oude HD komen overeen met fig.3 )
Zou mijn BIOS de grootte niet herkennen / aankunnen? Ook niet na upgrade via Rompaq?

Dat is inderdaad waarschijnlijk het geval, vandaar dat ik meerde linken had geplaats wat je daar meer info over kunt lezen en kunt proberen zoals met Data Lifeguard Tools 11

De Rompaq is al vrij oud dus die kent de schijven van 120gb niet. Daar zal HP ook niets meer aan doen en je zult dan met tools aan de gang moeten.

Maar de laptop moet wel de harddisk vinden, hij zal alleen een andere grote aangeven. Pas als hij dat doet werkt alles goed en kun je middels de tool een truckje doen zodat de laptop de schijf wel gaat herkenen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan