• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitdaging: reconstrueer de grafiek

• Onderwerp starter Onderwerp starter Wigi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Wigi

Inventaris
Lid geworden
6 apr 2006
Hoi allen, mede-excelliefhebbers,

Wie heeft er zin in een Excel uitdaging? Iedereen hier toch :D Ik denk dat ik hier een opgave heb die voor velen hier een uitdaging zal zijn.

Ik zag gisteren in de krant een grafiek, en wou hem eens namaken. Wie lukt het ook?

Er zijn 2 grafieken die je kan namaken in het bijgevoegde bestandje. De gegevens staan er ook in, je moet die niet zelf intypen.

De eerste grafiek geeft de gegevens weer zoals ze er staan, de tweede grafiek geeft ze weer van groot naar klein. Automatisch, dat is de bedoeling. Indien de basisgegevens wijzigen, moeten de grafieken ook wijzigen. Je mag geen VBA gebruiken, enkel grafieken, formules, de XY chart labeler (zie bestand) en een goede portie creativiteit. En ja, het zijn allemaal grafieken, geen samengevoegde cellen met kleurtjes of zo.

Er is geen prijs aan verbonden, enkel eeuwigdurend ontzag van alle andere Helpmij'ers. ;) Ik beloof jullie dat je veel gaat leren als je dit probeert na te maken, of het nu lukt of niet. Ik stel deze vraag liever niet op www.ozgrid.com/forum, want dan zou het relatief snel opgelost zijn. Als de tijd het toelaat, zal ik probeersels van jullie in de goede richting sturen.

Wigi

PS: misschien een Sticky van maken tot als het opgelost is?

Bijlagen

• Na te maken grafiek.zip
    Na te maken grafiek.zip
    47,1 KB · Weergaven: 258
  • Excel uitdaging rechts uitgelijnd.jpg
    Excel uitdaging rechts uitgelijnd.jpg
    30,7 KB · Weergaven: 371
Laatst bewerkt:
Zeer mooi al, komt dicht in de buurt. En dat voor de eerste post.

Je hebt een gestapelde 3D staaf als grafiek gebruikt, maar die 3D is niet nodig. Het kan met een gewone 2D versie ook al.

Voor het witte blokje met rood percentage erin: pas dezelfde redenering toe als voor de andere gegevensreeksen, waar je (1 - waarde) deed.

Wigi

Dat is het, op enkele details na!

- Je kan wel volstaan met 3 horizontale balken, 4 is niet nodig.

- Ook de uitlijning van de rode percentages kan nog wat beter... :)

- En de witte balken hoeven ook geen 100% te zijn, maar 100%-"percentage van die lijn"
En dat dan in een gestapelde grafiek zetten.

Het van hoog naar laag zetten heb je helemaal hetzelfde gedaan als ik ;)

Ik denk dat we het niveau bij volgende "problemen / uitdagingen" nog moeten optrekken... :thumb:

Wigi

GiMe :thumb:
Marrosi :thumb:

Hier leren we inderdaad uit. Bedankt Wigi :thumb:

Hierbij mijn oorspronkelijke oplossing.

Bedankt voor het meedenken en misschien tot de volgende uitdaging.

Wigi

Bijlagen

Grafiek 2 :D

De verkiezingen van vorige zondag in België!

Zie bijlage voor de opgave.

Ik heb dit gemaakt zonder de XY chart labeler, die heb je niet nodig.

Ik heb er alle vertrouwen in dat het ook nu gaat lukken, gezien de vorige ook heel snel ging.

Wigi

Bijlagen

Mooi mooi ;)

Wat nog zou mogen, is:

- 2 titels automatisch op de grafiek (en veranderend als iemand de titel in de cellen zou aanpassen)

- Waarde -5 heb je verborgen, of dacht je dat ik dat niet zag :D (Al is het wel inventief)

Met pijltje naar boven en beneden kan je scrollen tussen alle elementen op de grafiek.

- Je kan bij de grafiekopties gewoon een as verbergen, je hoeft niet de lijn van de as op Niets te zetten en de labels bij die ook op Niets te zetten.

- een aantal labels zijn nog niet goed, bv. +-4,2%

- En misschien proberen om de zwarte labels ongeveer even breed te krijgen als de 2 staven daarboven.

Zeker en vast goed gedaan Marrosi.

Wigi

Weer mooi gedaan Marrosi.

Die ondertitel op de tweede as zetten is een goed idee. Ik had beide titels zelf samengenomen als 1 titel door er een Alt-Enter tussen te zetten. Maar jouw voorstel is beter!

De zwarte rechthoeken hebben ook een passende breedte gekregen.

Enkel de -5 op de links verticale as en dan zou het helemaal top zijn. Je moet daarvoor het minimum van die as op 0 zetten, en met schaal en minimum van de rechtse verticale as wat spelen totdat het goed komt.

Wigi

De Watchdog heeft mij gevraagd om de vraag op opgelost te zetten, bij deze gebeurd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan