De computer boot niet meer, wie helpt mij?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hans382

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 jun 2007
Ik heb sinds enige dagen een probleem bij het opstarten dat steeds groter geworden is. Eergisteren sloeg de computer bij het opstaten spontaan af (echt uit). Na opnieuw opstarten bleek dat de computer niet voorbij het XP logo scherm kwam. Ik kwam nog wel in de veilige modus (overigens die zonder netwerk; met netwerk klapt-ie er uit). Ik heb virusscanner gedraaid en bleek wel een Trojan te hebben (volgens McAffee geen belangrijke). Na verwijdering probleem niet weg. In veilige modus vervolgens een herstelpunt geactiveerd toen de computer nog goed liep: probleem niet weg. In het logboek gekeken naar foutmeldingen. Geeft aan gebeurtenis 7026: de volgende opstartstuurprogramma's zijn niet geladen: AFD, AmdK8, AslO, Fips, IPStec, MPFIREWL,NETBIOS,NetBT....
Andere foutmelding: De TCP/IP NetBios Helperservice is afhankelijk van de AFD-service die vanwege de volgende fout niet kan worden gestart: Gebeurtenis 7001: Een apparaat dat op het systeem is aangesloten werkt niet.

Ik heb geprobeerd ..sfc /scannow te draaien. Dit werkt niet. Ik zie heel snel een DOS schermpje voorbij vliegen, maar zo snel dat het onleesbaar is. Vraagt niet om de windows CD. Ik heb ook nog in de BIOS gekeken maar zie geen bijzondere dingen.
Gisteravond bleef de computer vervolgens helemaal hangen: Alleen de eerste stap in het opstarten gaat nog (fans blazen op volle toeren, maar gaat niet verder, ook geen biepjes) maar daarin blijft-ie. Ik heb vervolgens de harde schijven afgekoppeld en het systeem zo licht mogelijk gemaakt: komt niet verder. Vandaag het moederbord gereset door met de jumpertjes te spelen, zonder resultaat.
Dit ziet eruit als een hardwarematig probleem: is mijn moederbord kapot?
Gegevens: Windows XP Home (SPII en volledig geupdate); Antec Sonata II kast, Moederbord ASUS A8R-MVP XPress 200; Kingston (2x512) Dual Channel Kit (KVR400X64C3AK2/1G); AMD Athlon Dual Core 3800+; 2x Maxtor Maxline II 300 GB (SATA II); MSI RX1800 GTO-VT2D beeldkaart.
Aangezien de harde schijven eerst in veilige modus nog wel te bereiken waren, denk ik dat één van de onderdelen van het moederbord (er zit nogal wat geïntegreerd op) het heeft begeven (ik had de laatste tijd heel vaak last van het eruit klappen van de netwerkverbindingen zonder aanleiding).
Wie heeft er een lumineus idee voordat ik een nieuw moederbord ga kopen of moet ik nog meer testen?

Hoi !

Het bekende riedeltje: alles uitbouwen, mobo op een houten ondergrond, alleen processor + koeling geinstalleerd, voeding aansluiten, evt. bios-speaker, opstarten door de twee pinnetjes waaraan de opstartknop normaal is aangesloten kort door te verbinden.

Hoor je Bios-beeps ?

Zo ja, 1 geheugenmodule erin, opnieuw opstarten, bios-beeps ?

Zo ja, grafische kaart installeren:opstarten: bios-beeps ?

Zo een voor een alles aansluiten.

Hoor je in het begin met het kale mobo + processor geen beeps, dan is zo goed als zeker je mobo overleden !

Succes,

Harry.

Snor, bedankt voor de tips. Ik ben er echter nog niet uit. Heb vandaag de hele dag zitten knoeien maar ben nog niet veel verder. Aangezien ik het moederbord eruit gesloopt heb en vervolgens kaal gestart heb en geen biepjes kreeg heb ik een tweede hand bordje gekocht (zelfde type). Zonder resultaat. Probleem moet nu zitten bij de voeding of bij de processor. Ik ga verder knoeien en probeer erachter te komen wat er stuk is. Heb wel gelezen op internet dat de voeding van Antec inm de Sonata II kast nogal wat problemen geeft. Zou dit het zijn?
Hoe zijn jullie ervaringen met deze voeding?
Groet,

Hans

Een Antec is in principe zeer zeker geen slechte voeding, maar ja, alles kan stuk...

Hoi !

Als je geen bios-beeps hoort klopt er ergens toch iets niet !

Heb je een evt. noodzakelijke bios-speaker wel aangesloten ?

Bij de meeste nieuwe mobo's is die tegenwoordig geintegreerd........maar ja, ik ken niet elk mobo uit m'n hoofd. Je ziet vanzelf of er en losse speaker in je kast zit.

Antec-voeding heeft een goede naam zover mij bekend.

Sterkte.

Harry.

probleem opgelost: voeding kapot

Ik heb de afgelopen week nog allerlei testjes gedaan, maar toen een nieuwe voeding gekocht. Alles wees daarop. Na installatie: loopt weer als een zonnetje. Je kan dus gekke opstartporblemen krijgen, die er eerst uitzien als windowsproblemen als je voeding het begeeft (of gaat begeven). Als je zoekt op internet zie je trouwens dat er veel problemen zijn met de Antec Smartpower voedingen. Zie bijvoorbeeld: http://www.behardware.com/news/8550/power-supply-failure-rate.html.
Hoe zijn de ervaringen van de anderen met deze voeding?
In ieder geval iedereen die geholpen heeft bedankt !
groet,
Hans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan