virus/trojan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeroen01

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2007
Berichten
30
Hoi allemaal,

Ja hoor weer prijs deze keer helaas.
Mijn computer heeft de volgende ziekte opgelopen:
win32/pepatch.av virus. Ok nou leuk dacht ik en ik ging de strijd aan.
Het virus zit in mijn wininet.dll bestand in de system32 folder. Schijnbaar een zeer belangrijk bestand voor windows explorer. Ik liet mijn avg scanner erover heen gaan en de bestanden gingen richting de vault. Nou mooi dacht ik, haal ik van een andere computer hier dat wininet.dll bestand en zet ik het weer netjes terug. Maar helaas ik kreeg meteen weer een melding van mijn AVG virusscanner dat er weer een infectie is.
Van een beetje formatteren schrik ik niet dus dat was mijn volgende stap. Maar ook helaas geen succes. Meteen na de schone installatie AVG laten verkennen en nog steeds hetzelfde probleem met hetzelfde bestand.
Hoe kom ik van dit irritante virus af?
Alvast veel dank voor de degenen die mij willen helpen!
 
Je zou altijd een log van HiJackThis kunnen maken en plaatsen op een forum als Nucia/ASO of Hijackthis.nl. Alleen vrees ik dat het probleem iets met AVG te maken heeft, want als je na een clean install opnieuw dezelfde foutmelding krijgt, zal het waarschijnlijk niet aan andere programma's liggen. Maar je kan altijd proberen. Wie niet waagt, niet wint.
 
ok, mijn computer is weer net geformatteerd 1 minuut na het posten van deze post :p
Wat is nu slim om te doen? Als het een glitch in AVG is dan installeer ik AVG liever even niet maar wat als win32/pepatch een boot virus is?
Ik kan op internet alleen niet veel info vinden over dit virus...
 
Het is opvallend dat er momenteel op diverse fora dezelfde melding voorkomt van dit probleem met AVG. Op het AVG-forum is er nog geen topic over te vinden en het klopt dat er weinig info over te vinden is op Internet. Een nieuwe melding dus ... of een bug in AVG na één of andere update. Zou AVG eens van je PC laten. Installeer ondertussen een andere gratis virusscanner Avast/Antivir ... en kijk dan eens of je dezelfde meldingen krijgt. Is erg onwaarschijnlijk.
 
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad vanochtend. Ik heb Windows opnieuw geinstalleerd, wat de nodige problemen oplevert, omdat hij bepaalde programma's niet herkent, maar voor de rest werkt het nu wel.

Ik weet nog niet zeker of het een virus is of een foute AVG vermelding. Op internet vind ik er ook niet veel over, maar er hebben meerdere mensen exact hetzelfde probleem.

Ik vraag me alleen af waar ik het dan wel zou hebben opgelopen/.
 
net met mcafee 30 day free trial gescand.
Inderdaad niks gevonden wininet.dll is volgens mcafee schoon.
Ik probeer nog even wat andere antivirus progjes, ik laat het jullie weten
 
Heb hetzelfde probleem, AVG gaf geen krimp totdat ik vandaag de nieuwe update had geinstalleerd. Deze morgen had ik gekozen om wininet.dll in quarantaine te plaatsen en ineens ging niets meer, bureablad kwam niet meer en taakbalk bleef weg. Windows opnieuw geinstalleerd en AVG en het probleem doet zich opnieuw voor. Ik heb al op andere forums gekeken en daar kreeg ik raad om wininet.dll te kopiëren door een andere kopie, maar dit gaat niet. In normale modus krijg ik melding dat het bestand in gebruik is en in veilige modus is dat hetzelfde.

Kan iemand hier met raad bijstaan want hebt geen zin om telkens dan vervelend bericht te krijgen en op negeren moeten klikken want anders is Windows om zeep, dus enige hulp wordt geapprecieerd.
 
Hier net hetzelfde probleem.
Kwam na de update van AVG...
Heb ook geen idee wat te doen!
De "geinfecteerde" bestanden staan in 'Virus Vault'
hoe het verder moet... geen idee!
Ik volg hier mee...
 
Heb het deels opgelost.
Heb AVG een complete scan laten doen en daarna de geinfecteerde bestanden laten cleanen. Vervolgens AVG van het systeem verwijdert en een andere gratis virusscanner gezet en voorlopig nog geen enkele melding.

Btw, gratis online scanners gaan niet omdat je Java en ActiveX scripts nodig hebt en de installatie ervan wordt gewoon tegengehouden.
 
Ik had ook hetzelfde probleem op maar liefst drie computers nadat ik AVG had laten updaten. wininit.dll, normaliz.dll en iertutil.dll ontbraken. Mbv de taskmanager (en opstarten FF) kon ik het internet op, m'n hele desktop was leeg dus ik kon niets opstarten, en de zaak herstellen door de ontbrekende bestanden te downloaden en te plaatsen op de plaats waar ze horen \windows\system32\
 
Dit probleem heb ik dus (godzijdank niet als enige) met wininet.dll sinds gisteren ook (kwam via google hier terecht omdat AVG zelf geen info weergaf over het virus). Ik weet het niet zeker, maar het kan zomaar een fout in de virus db zijn van AVG inderdaad als ik dit zo lees. Een zelfde (foute) update deed zich overigens nog geen maand geleden voor bij Avast welke voor enige (onterechte) paniek binnen ons bedrijf zorgde; een latere/nieuwere update was de oplossing, en daar hoop ik nu bij AVG ook op.

Het is zoals uit de vorige posts blijkt (en met enig logisch redeneren) ook niet verstandig bestanden (en zeker systeembestanden) te laten cleanen door welke virusscanner dan ook. Ook niet-gecleaned blijft de pc nu nog gewoon werken, en AVG (in dit geval) houdt eventuele bedreigingen van het component of programma wel tegen; dit is minder radicaal dan gelijk bestanden verwijderen en alle problemen van dien ervaren zoals Krstf6 dit heeft moeten ondervinden.

Ik heb zojuist een update van AVG gerunt en de db is geupdate (nieuwste versie update gedateerd vandaag om 14:59) en heb de virusmelding tot nu toe niet meer gehad. Probeer dus eerst te updaten alvorens pc te formatteren o.i.d.

Just my 2 cents.
 
Gekopieerd van forum.gamer.nl waar ik dit gepost heb, oplossing gevonden:



[waarschuwing] AVG users[update]

--------------------------------------------------------------------------------

Beste allen,

voor iedereen die AVG heeft:

AVG heeft een foutieve update uitgegeven die onterecht wininet.dll aangeeft als geinfecteerd.

Het is nog niet allemaal duidelijk, maar andere virusscanners pakken het bestand niet als geinfecteerd op.

Wanneer je de foutmelding hebt gehad, en move to vault hebt geklikt, krijg je ontzettend veel gezeik als je reboot: Je scherm blijft in het welkomsbericht staan. Als je dan alt-cntrl-del. druk krijg je alleen een achtergrond+tekenbeheer.

Mocht je nog niet gereboot hebben, doe dat dit: plaats het bestand terug uit de vault naar originele positie: system32 map in windows.
Deinstalleer AVG en wacht tot er een update van AVG uit is gekomen, of installeer een andere virusscanner naar keuze.


Als ik de oplossing heb voor mensen die al wel reboot hebben na het verwijderen van wininet.dll naar de vault(of geheel, zoals ik) dan post ik dat hier.

mvg
Morres


*************UPDATE***********

Voor de mensen die wininet.dll al wel compleet verwijderd hebben heb de oplossing, dit vereist wel een usb-stick of een netwerk met een andere pc +internet

Zet wininet.dll op een usbstick of deel het bestand op een 2e pc op het netwerk(kopieer het wininet.dll bestand naar een map die je deelt) en hernoem het naar wininet.temp

1 Start windows op(log in indien nodig)
2 je scherm blijft nu in het welkomsscherm staan, druk alt-contrl-del. in.
3 Druk op 'Bestand' ->uitvoeren nieuwe taak->bladeren
4 navigeer naar je usb-stick of je gedeelde map op je 2e pc, klik het bestand eenmaal aan en druk op cntrl-C
5 navigeer naar c:/windows/system32 en druk op cntrl-V
6 hernoem het bestand naar wininet.dll
7 navigeer naar x:/program files/grisoft/avg en start setup.exe
8 deinstaleer AVG
9 start opnieuw op, en als het goed is werkt het.


Voor de mensen die wininet.dll in de virusvault hebben staan:

1 Start windows op(log in indien nodig)
2 je scherm blijft nu in het welkomsscherm staan, druk alt-contrl-del. in.
3 Druk op 'Bestand' ->uitvoeren nieuwe taak->bladeren
4 navigeer naar x:/program files/grisoft/avg en start avgcc.exe
5 open de virusvault en plaats wininet.dll terug
6 navigeer naar x:/program files/grisoft/avg en start setup.exe
7 deinstaleer AVG
8 start opnieuw op, en als het goed is werkt het.
 
Hoe de bestanden terug te zetten zonder Windows opnieuw te moeten installeren:

Als je een leeg scherm en alleen de desktop achtergrond hebt Dan gaat het erom, om de missende bestanden opnieuw te installeren zonder dat je opnieuw windows hoeft te installeren.Druk ctrl-alt-del je krijgt de taskmanager. Klik "bestand","nieuwe taak", blader naar een browser, bijv FF en start die op. Download de bestanden wininit.dll, normaliz.dll en iertutil.dll en pak ze direct uit in windows\system32\

Start opnieuw op en en je systeem werkt weer zoals vanouds.

Uiteraard dien je AVG te deinstalleren zoals hierboven al beschreven is.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ook bij mij gebeurde het op twee machines tegelijk. Gelukkig is het probleem vrij makkelijk te fixen zonder enige concessies te hoeven doen aan AVG of enige andere data op je computer. Toch is er nog best wel het een en ander te bediscuseren, bijvoorbeeld over het al dan niet vals zijn van de melding.

Aanstaande dinsdag willen we in het radioprogramma "nerdalert" dat online word uitgezonden op www.systemfm.nl aandacht aan deze vraag besteden. De uitzending is van 20:00 tot 23:00. Het zou leuk zijn ook wat input van jullie te ontvangen on de discussie voor iedereen interessanter te maken.

Meer info over her programma vind je op de nerdalert hyve: http://nerdalert.hyves.nl

Groeten,
Marcel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan