mailserver probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

robbie50

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2001
beste forumleden

we kunnen sinds kort geen mail meer ontvangen op onze mailserver op xxxxxx.nl [xx.xxx.xxx.xxx] als dat

verzonden wordt via een andere mailserver, bijvoorbeeld een hotmail of een planet account naar onze

server;

de foutmelding is:

The e-mail system was unable to deliver the message, but did not
report a specific reason. Check the address and try again. If it still
fails, contact your system administrator.
< relay1.transip.nl #4.0.0 X-Postfix; connect to
xxxxxx.nl[xx.xxx.xxx.xxx]: Connection refused>

vanwege de blokkade van poort 25 door onze provider KPN werken we met de smtp poort 587 dus: onze

mailserver ontvangt mail op poort 587.

we gebruiken transip voor de relayservice van website ftp en mail; dat loopt allemaal goed op de mail van

buiten na

de dns records staan alsvolgt:
Recordnaam Geldig Type Waarde
@ 1 dag NS ns0.transip.net. (standaard)
@ 1 dag NS ns1.transip.net. (standaard)
@ 1 dag NS ns2.transip.net. (standaard)
localhost 1 dag A 127.0.0.1 (standaard)

@ 1 min A xx.xxx.xxx.xxx

@ 1 dag MX 10 @

@ 1 min MX 20 relay.transip.nl.

@ 1 min MX 30 xxxxxxx.nl.

ftp 1 dag CNAME @

mail 1 dag CNAME @
www 1 min CNAME @

merkwaardigerwijs kunnen we wél mail versturen en ontvangen vanaf een account op onze eigen mailserver,

dus van xx@xxxxxx.nl naar yy@xxxxxx.nl

kunnen jullie ons aljeblieft een tip geven?

met vriendelijke groet

Rob Ouwerkerk

vanwege de blokkade van poort 25 door onze provider KPN
Hier zit je probleem, je exchange server kan over het internet alleen maar over poort 25 mail ontvangen
onze mailserver ontvangt mail op poort 587.
je kan het poort adres wel aanpassen en intern werkt dit ook wel vandaar dat je wel intern kan mailen.
Maar externe mailservers zullen jouw server altijd mail verzenden over poort 25 en die geeft op jouw verbinding niet thuis.
Weet je wat de reden is dat de KPN poort 25 blokkeert??? heb je misschien geen zakelijke account en mag je misschien geen mailserver draaien op je verbinding. Of heb je in het verleden veel spam verstuurt?

hi paintje

dank voor je reactie,
KPN blokkeert 25 ivm algemene spamproblemen; zelf heb ik nooit iets gespamd/ook niet via een virus

als ik je goed begrijp krijgt relay1.transip.nl dus wel mail binnen van planet en verstuurt het over poort 25, die gebblokkeerd wordt; stuurt planet een mail dan ook door naar die relay server via poort 25?

anders begrijp ik niet waarom de eerste MX niet werkt:

@ 1 dag MX 10 @

betekent toch dat mail voor xxxxxx.nl wordt doorgestuurd naar het ip nummer uit de A record @ 1 min A xx.xxx.xxx.xxx ??

weet jij geen workaround?

thnx
Rob

Probeer even wat uit: Naar ik begrepen heb zou KPN ook jouw mail kunnen ontvangen, en het dan doorsturen naar jouw smtp server over poort 25.
Probeer daartoe je eigen mailserver met prioriteit 10 in te vullen in DNS en de relay-server van je provider met prioriteit 20 (dus met een lagere prioriteit dan je eigen server).
Dit leidt ertoe dat mail wordt niet bij jou rechtstreeks afgeleverd (vanwege de poort25 beperking), maar wordt afgeleverd op de 'backup-mailserver' van je provider. Die ziet dan weer dat ie het bij jou moet afleveren, en dat lukt die server wél, omdat het over het eigen KPN netwerk gaat.

Mocht bovenstaande toch niet werken (=je provider forward de mail niet), dan moet je een relay-server nemen die ook de mogelijkheid biedt om op andere poorten dan poort 25 af te leveren.

Ikzelf heb iets dergelijks in gebruik t.b.v. het draaien van een eigen mailserver op het @home netwerk: www.rollernet.us

Dit is een lijstje van smtp-servers van een aantal providers in Nederland, hopelijk nog bij de tijd:

Planet / WXS
mail.planet.nl

XS4ALL
smtp.xs4all.nl

Demon
post.demon.nl

Zonnet
smtp.zonnet.nl

Hetnet
mailhost.hetnet.nl

HCCnet
smtp.hccnet.nl

KPN Direct ADSL
mailrelay.direct-adsl.nl

KPN Office DSL
smtp.kpn-officedsl.nl

Chello
smtp.chello.nl

Casema
smtp.casema.nl

Wanadoo
smtp.wanadoo.nl

@Home
mail.home.nl

Tiscali
smtp.tiscali.nl

ZeelandNet
mail.zeelandnet.nl

Wirehub
smtp.wirehub.nl

UUNet
smtp.nl.net

Tele2
smtp.tele2.nl

Luna
smtp.luna.nl

Kabelfoon
smtp.kabelfoon.nl

IAE
mail.iae.nl

GlobalXS
smtp.globalxs.nl

Gateway to Internet
mail.e-post.nl

Bart
mail.bart.nl

Euronet
smtp.euronet.nl

Freeler
smtp.freeler.nl

DDS
smtp.dds.nl

Cistron
smtp.cistron.nl

A2000
smtp.chello.nl

12Move
smtp.12move.nl

Knoware
smtp.knoware.nl

Support Net
smtp.supportnet.nl

Succes, en we horen het wel.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Die van UPC is recentelijk veranderd
POP3: pop.upcmail.nl of mail.upcmail.nl
SMTP: smtp.upcmail.nl of mail.upcmail.nl

nog niet opgelost...

dank voor jullie hulp zover..maar ik snap iets nog niet helemaal:

1. ik kan wel mail versturen via onze mailserver naar een account op planet bijvoorbeeld:

mijn mailprogramma thunderbird staat smtp op poort 587 die stuurt het naar een spamfilter dat luistert op 587; dan stuurt het sapmfilter het door naar localhost op poort 27 waar onze mailserver luistert.( smtp op 27, pop op 110, imap op 143)
hoe kan die het dan doorsturen naar een planet account?

2.de dns verandering snap ik ook nog niet helemaal: eigen mailserver op 10 en relayserver op 20? heeft 20 een lagere prioriteit dan? dan probeert ie dus eerst die van mezelf maar dat gaat nooit lukken toch?

ik kijk vandaag even naar rollernet alvast,

Robbie

dank voor jullie hulp zover..maar ik snap iets nog niet helemaal:

1. ik kan wel mail versturen via onze mailserver naar een account op planet bijvoorbeeld:

mijn mailprogramma thunderbird staat smtp op poort 587 die stuurt het naar een spamfilter dat luistert op 587; dan stuurt het sapmfilter het door naar localhost op poort 27 waar onze mailserver luistert.( smtp op 27, pop op 110, imap op 143)
hoe kan die het dan doorsturen naar een planet account?

2.de dns verandering snap ik ook nog niet helemaal: eigen mailserver op 10 en relayserver op 20? heeft 20 een lagere prioriteit dan? dan probeert ie dus eerst die van mezelf maar dat gaat nooit lukken toch?

ik kijk vandaag even naar rollernet alvast,

Robbie

Ik reageer alleen op punt 2, want van punt 1 begrijp ik niets:
Prioriteit betekent bij SMTP-servers dat éérst geprobeerd wordt af te leveren op de mailserver met de hoogste prioriteit. Lukt dat niet (zoals in jouw situatie), dan wordt door de zendende server automatisch uitgeweken naar de SMTP-server met de volgende lagere prioriteit. Als het daar dan wel kan worden afgeleverd is voor de zendende server de mail succesvol afgeleverd.

Tijs.

opgelost!

beste dnties,

ik bedoelde dat we wel mail naar de rest van de wereld kunnen versturen (logisch wel want de uitgaande mail van onze mailserver gaat natuurlijk wel naar poort 25)

maar gelukkig, dankzij de tip over rollernet van jou werkt alles nu prima: rollernet stuurt de mail netjes naar onze poort 587 door na aanpassing van de mx records,

dank voor alle hulp,

Rob

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan