Zelf een fanbus maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

bloxke

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2007
Hallo,
Ik wil een fanbus gaan maken, zie plaatje.
Maar ik wil ipv de 5 molex uitgangen, 3 molex en 1 3pins aansluiting voor cpu fan maken.
Kan dat? Zou iemand daar een schema van kunnen maken, ik ben nogal n00b op elektronica gebied. De ene 3pins aansluiting moet dan wel male zijn toch? Anders kan ik er toch geen fan op aansluiten?

Gr Martijn

Bijlagen

• fanbus.jpg
    fanbus.jpg
    41,3 KB · Weergaven: 121
Laatst bewerkt:
Van 5 naar dire is niet moeilijk, je laat er gewoon twee uit het schema vervallen. Wat betreft de 3 pins aansluiting. Je moet de 5 volts lijn laten vervallen. Het derde draadje op de 3 pins is de RPM "sensor".

ok, bedankt.
Ik ga het vanmiddag proberen.
Zou je er miss een soldeerschema van kunnen maken?

Kan ik op de zelfde manier dan ook een I/O/I schakeling maken met: 12v, 7v, en uit?
Zodat de fan niet de hele tijd onnodig hard staat te blazen

Niet met het schema wat jij aangaf.
Ik heb zelf eens een fancontroller gemaakt, met dit schema:
[smallimg]http://www.helpmij.nl/forum/attachment.php?attachmentid=44085&stc=1&d=1188652849[/smallimg]

Dit was het uiteindelijke resultaat:
attachment.php

Blauwe led aan, is fan op 12 volt. Ride led aan, is fan op 7 volt. Ik had ook de mogelijkheid de fan uit te zetten. Per tuimelschakelaar zat er 1 fan op.

Bijlagen

• BB-CHART.jpg
    BB-CHART.jpg
    74,8 KB · Weergaven: 382
  • HPIM0278.JPG
    HPIM0278.JPG
    4,2 KB · Weergaven: 215
Laatst bewerkt:
Ok, ik heb nu alles gekocht.
Ben van plan om 3 gewone 12v aan of uit schakelaars te maken.
en 1 schakelaar die kan switchen tussen 12 en 5 v.

Maar nu heb ik een probleem:
Ik heb 5 ledjes gekocht, waarvan 4 blauwe en 1 rode.
Die vent heeft alles in een zakje gedaan en nu weet ik niet meer welke nou rood was...:o

Het is af!!

Hij is af! Zie hier het resultaat:thumb::D:evil:
Ik heb het helemaal van hout gemaakt, goed geschuurd, in de grondlak gezet, en daarna zwart gespoten.
Ik heb ook de mogelijkheid 1 van de 4 aansluitingen te schakelen op 12 en 5 v. Als het rode ledje aan is, staat die aansluiting op 5V

Gr Martijn

Bijlagen

• SP_A0253.jpg
    SP_A0253.jpg
    16,3 KB · Weergaven: 65
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit, maak eens een duidelijker foto van de voorkant.:)

Dat is het probleem,
Mijn vader is op vakantie en heeft ons normale fototoestel meegenomen:confused::p

Ik ben van plan om in die holte voorin, zie plaatje boven, een ccfl te plaatsen(UV)

Ik maak nog wel een foto van de hele voorkant en dan post ik mijn plannen wel.

Zie plaatjes. Ik ben dus van plan 1 ccfl in de holte aan de zijkant te plaatsen.
En ik wil in het rooster onder in de voorkant een soort "knight rider scanner" maken(zie hier), maar dan met blauw licht, heb je ideeën?:eek:

Bijlagen

• SP_A0266.jpg
    SP_A0266.jpg
    45 KB · Weergaven: 70
  • SP_A0268.jpg
    SP_A0268.jpg
    35,4 KB · Weergaven: 57
Laatst bewerkt:
Hou je er rekening mee, dat niet elke fan op 5 volt wil opstarten. In dat geval zou je met 12 volt moet laten opstarten en dan naar 5 volt overschakelen. Persoonlijk had ik voor de 7 volt gekozen, dit geeft net iets meer luchtverplaatsing, terwijl je de fan niet hoort.

Ja, ik ook, maar de elektronica boer zei dat dat moeilijker zou gaan worden, en ik wilde het wel simpel houden.:confused:

Zie plaatjes. Ik ben dus van plan 1 ccfl in de holte aan de zijkant te plaatsen.
En ik wil in het rooster onder in de voorkant een soort "knight rider scanner" maken(zie hier), maar dan met blauw licht, heb je ideeën?:thumb:

Bijlagen

• SP_A0268.jpg
    SP_A0268.jpg
    35,4 KB · Weergaven: 61
  • SP_A0266.jpg
    SP_A0266.jpg
    45 KB · Weergaven: 63
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan