Harde schijf stuk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

clioke

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2002
Hoi,

Een tijdje terug van een pc, de cpu fan vervangen omdat deze nog maar op halve kracht werkte. Regelmatig bij het opstarten floep, pc uit.

Nu geeft de pc soms plots zwart beeld. Hij blijft wel opstaan!
Terug een verse installatie van windows gedaan. Soms een hele tijd (lees week) goed en soms weer datzelfde verschijnsel.

Onlangs kwam hij zelfs niet door de bios test bij het booten.
Harde schijf kon niet gevonden worden.
Kabel is ok.

Zou mijn HD aan het sterven zijn? :confused:

De conclusie "kabel" is goed, hoe heb je die dan getest?

Aansluitingen nalopen, een chkdsk /r uitvoeren in de herstelconsole via de XP cd, SMART uitlezen zijn wat opties.

Ook zou het moederbord niet top kunnen zijn door b.v. lekkende condensatoren, letterlijk of figuurlijk, de laatste is electronisch, zitten er bij die bol staan?

Ook de voeding zou het probleem kunnen veroorzaken, al een andere geprobeerd?

Over die CPU fan vind ik maar een vaag verhaal, die doet het wel of niet.

Onlangs kwam hij zelfs niet door de bios test bij het booten.
Harde schijf kon niet gevonden worden.
Misschien nog een probleem erbij: moest je soms met F6 een Sata/Raid controller installeren tijdens de Setup?

Tjah,

Kabel is vervangen, maar dan blijft het probleem.
Dat verhaal van de fan:

De fan hing vol met stof en draaide niet meer lekker. soms ging hij harder en trager (het mobo beschikt niet over een smartfan besturing!) afgestoft, niet ok.
Vervangen, wel ok.

Het is vreemd dat de HD soms niet herkend wordt door het bios.
Daarom dacht ik HD (bijna) stuk...

Iemand nog tips?

Zou dit echt aan de voeding kunnen liggen (moederbord ff buiten beschouwing laten)?
Ik d8 aan het einde van de HD.

Iemand nog tips?

Zou dit echt aan de voeding kunnen liggen (moederbord ff buiten beschouwing laten)?

Kan de voeding zijn maar kan ook een flink aantal andere dingen zijn. Je noemt een fan vol stof. Hierdoor koelt ie niet zo goed meer natuurlijk. Warmte is een grote vijand van pc's. Het vervangen van een fan met stof is dan ook een erg goed idee! Maar dit heb je inmiddels gedaan.
Kijk eens welke temperaturen je cpu haalt en of de waarden nog normaal zijn.

Tevens kun je je harde schijf testen met een tooltje dat door de fabrikant word geleverd. Welk merk harde schijf heb je in je pc?

Laatst bewerkt:
Euhh, andere HD geplaatst en nog steeds het probleem. Duidelijk dat ikergens anders kan gaan zoeken.

De HD is een maxtor :confused:.

Hopla, nu startte hij plots weer wel door...

Ben meteen ff de hardware monitor in het bios gaan bekijken:

Ik krijg volgende waarden door...

CPU temp schommelt tussen 46 en 50°C
MB temp is 25°C
CPU FAN draait tussen 2350 en 2500 tr/min

VCORE is 1.34V
3.3V geeft 3.32V
5V geeft 5.1V
12V geeft 11.69 tot 12.16v aan

Is 50°C niet veel om zo onbelast enkel het bios te draaien?
Die fan is amper 2 maand oud?

ik denk dat het je moederbord er mee kapt, ik zal ff een stofzuiger er doorheen halen,

want als die met een andere hd het wel doet dan ligt het aan iets anders.

is miss je mbram stuk

Laatst bewerkt:
ik denk dat het je moederbord er mee kapt, ik zal ff een stofzuiger er doorheen halen,

want als die met een andere hd het wel doet dan ligt het aan iets anders.

is miss je mbram stuk

Wat is mbram? Geheugen?

Als je dat bedoel, zou hij normaal toch moeten starten (met veel gepiep)...
Zonder doet hij het toch ook dacht ik. allez, de boot up uiteraard.

Dit is trouwens het moederbord: http://www.shopwereld.nl/cw/7_alternate/item/553_asus_p4p800-mx.html

een asus p4p800-mx

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

Wat ik zou doen :

Thermische pasta tussen c.p.u. core en koelvlak vervangen (deze is waarschijnlijk verdampt of uitgedroogd mits deze p.c. zich op zijn thermische c.p.u. beveiliging uitschakelde "gelukkiglijk")

Controle voeding d.m.v. multimeter of oscilloscoop op stabiliteit en rimpel op de uitgangsspanningen ... (of syteem testen d.m.v. een ruilvoeding)

Uiteraard "memtest" eens laten lopen op betrokken systeem.

Peter

Laatst bewerkt:
Iemand nog tips?

Grappig, je sluit eerst alles uit waaraan het zou kunnen liggen, volgt de tips dan ook niet op.

De voeding is al eerder genoemd, met een andere testen dus, en waarom zou het moederbord het niet kunnen zijn?:rolleyes:

Je denkt zelf de harde schijf, die je gewoon had kunnen testen, en met een nieuwe hetzelfde probleem, tja.:confused:

Een andere (100% zeker werkend), geen nieuwe.
Ik probeer vandaag ff een andere voeding.

Mjah, het mobo zou het laatste zijn waar ik aan denk. Nooit eerder gehad.
Volgende keer denk ik wss eerst aan andere dingen dan de HD :o

Hallo

"Volgende keer denk ik wss eerst aan andere dingen dan de HD "

Of .... lees je de mogelijke oplossingen en probeer je die ook effektief uit ??? :confused::confused:

Peter

Hallo

"Volgende keer denk ik wss eerst aan andere dingen dan de HD "

Of .... lees je de mogelijke oplossingen en probeer je die ook effektief uit ??? :confused::confused:

Peter

Vandaag heb ik van iemand een andere voeding, dan test ik deze even uit.
Ik ga ook de processor er ff afhalen om naar de koelpasta te kijken. Moet ik nog wel ff een nieuwe tube pasta gaan kopen om terug te monteren. Ik probeer ook de memtest (als ik zover geraak...) Om dan als laatste het moederbord een volledig te demonteren en terug te monteren.

Memtest heeft een nachtje gedraaid zonder problemen.
Ik heb de koelpasta van de cpu en de chipset ook meteen vervangen.
Probleem lijkt nu toch van de baan. Voorlopig althans...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan