2 Windows + Partities

Status
Niet open voor verdere reacties.

111

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2006
Berichten
35
Ik heb 1 harde schijf, op mijn C:/ en D:/ schijf staat een windows. Ik zou graag alleen op de C:/ schijf een windows willen hebben staan en dat beiden partities uiteraard blijven. Hoe is dat mogelijk en via welk (gratis) programma kan ik dit veilig doen? Ik heb ook al gekeken bij Deze Computer > Beheren > Schijfbeheer en daar kan ik kiezen tussen Formatteren, Logish station verwijderen, Stationsletter en paden voor D: (D) wijzigen en dan D: Verwijderen kiezen. Ik wil gewoon dat de D:/ partitie ook behouden word maar gewoon geleegd word en windows eraf. Zodat ik op deze schijf mijn persoonlijke bestanden kan op plaatsen zonder de windows map erop en dat ik op mijn C: schijf mijn programma's kan plaatsen.
 
En wil je gewoon helemaal met een nieuwe schone installatie beginnen?
 
En wil je gewoon helemaal met een nieuwe schone installatie beginnen?

Nee, alles is in orde, alles werkt prima en ik wil graag al mijn programma's op de C:/ schijf willen behouden en alle instelligen etc.. Alleen wil ik graag de windows die op de D:/ schijf staat willen verwijderen. 2 windows mappen lijkt mij overbodig? 1 windows map op de C: schijf is genoeg niet? En mijn vraag dan hoe moet ik de windows op D: eraf krijgen.
 
áls de Windows op C de primaire Windows partitie is, dan ben je na de opstart met 4 muisklikjes van je probleem af:

1. Rechtse klik op deze computer,
2. Rechtse klik op D
3. kies formatteren
4. OK

Is D de partitie met de primaire Windows en je wil perse Windows op C als primaire Windows hebben, dan wordt het verhaal minder simpel.

[edit] wat ik nog vergat is dat wanneer je D leeg hebt en je start weer op, je mogelijk nog even 1 regeltje tekst uit de Boot.ini moet wissen, omdat de pc blijft opstarten met het dual bootscherm, alleen zal de ene Windows natuurlijk niet meer werken, want die heb je gewist / geformatteerd (D). Als dat zo is (dualbootscherm komt na de opstart) , dan "gil maar even" [end edit]
 
Laatst bewerkt:
áls de Windows op C de primaire Windows partitie is, dan ben je na de opstart met 4 muisklikjes van je probleem af:

1. Rechtse klik op deze computer,
2. Rechtse klik op D
3. kies formatteren
4. OK

Is D de partitie met de primaire Windows en je wil perse Windows op C als primaire Windows hebben, dan wordt het verhaal minder simpel.

[edit] wat ik nog vergat is dat wanneer je D leeg hebt en je start weer op, je mogelijk nog even 1 regeltje tekst uit de Boot.ini moet wissen, omdat de pc blijft opstarten met het dual bootscherm, alleen zal de ene Windows natuurlijk niet meer werken, want die heb je gewist / geformatteerd (D). Als dat zo is (dualbootscherm komt na de opstart) , dan "gil maar even" [end edit]

Op mijn C:/ staat de primaire Windows. Dus als ik rechts klik op D:/ en formateren kies, is deze volledig leeg, zonder windows, en heeft geen gevolgen op de primaire Windows die op C:/ staat? Niet dat ik D: formateer en dat windows op C: er ook af is. hier is linkje voor bevestiging als ik echt formateren moet kiezen.
beheer.jpg
 
Correct, je boft dat op C: toevallig de "hoofd" Windows staat.
Was het andersom geweest dan had je weliswaar C: kunnen formatteren, maar je had zonder een nieuwe installatie Windows nooit op C: gekregen.

Samengevat: kopieer je belangrijke data: foto's / brieven / muziek etc. etc. van D: naar C: en doe vervolgens de 4 a 5 muisklikjes zoals ik hiervoor beschreef.

[edit] ik had nog toe willen voegen, succes! maar da's niet nodig, dit gaat echt 100% lukken [end edit]

[edit2] wat mis kan gaan is een game of een programma zoals bijv. Office, waarvoor op C: startbestanden staan en de rest van de programmatuur op D: , maar dat kan ik vanachter mijn beeldscherm niet inschatten. Lijkt mij echter met 2 Windows partities hoogst onwaarschijnlijk [end edit2]
 
Laatst bewerkt:
Correct, je boft dat op C: toevallig de "hoofd" Windows staat.
Was het andersom geweest dan had je weliswaar C: kunnen formatteren, maar je had zonder een nieuwe installatie Windows nooit op C: gekregen.

Samengevat: kopieer je belangrijke data: foto's / brieven / muziek etc. etc. van D: naar C: en doe vervolgens de 4 a 5 muisklikjes zoals ik hiervoor beschreef.

[edit] ik had nog toe willen voegen, succes! maar da's niet nodig, dit gaat echt 100% lukken [end edit]

[edit2] wat mis kan gaan is een game of een programma zoals bijv. Office, waarvoor op C: startbestanden staan en de rest van de programmatuur op D: , maar dat kan ik vanachter mijn beeldscherm niet inschatten. Lijkt mij echter met 2 Windows partities hoogst onwaarschijnlijk [end edit2]

Ok tx ga het nu uittesten. Hopelijk heb ik geluk :) dan kan ik op "vraag is opgelost" drukken. Post nog wel iets als het gelukt is.
 
Lees dit ook even door, want de dual boot ben je nog niet kwijt na de format en wees creatief maar wel voorzichtig met het aanpassen van de boot.ini nadat je D: hebt geformatteerd ;) :D
 
Laatst bewerkt:
Lees dit ook even door, want de dual boot ben je nog niet kwijt na de format en wees creatief maar wel voorzichtig met het aanpassen van de boot.ini nadat je D: hebt geformatteerd ;) :D

Ok laatste vraag, hij is nu aan het formateren. Moet ik eerst herstarten of meteen dit al aanpassen en dan herstarten?
 
Maakt weinig uit, als je herstart en je zou de verkeerde (verwijderde Windows) kiezen dan start er simpelweg niets en moet je de andere Windows kiezen (C: ).

Doe je het nu (aanpassen) dan zul je bij een nieuwe opstart de "foute" boot.ini niet eens meer zien en heb je een keurig net single boot Windows XP systeem.

[edit] in kladblok de boot.ini openen en daarna weer saven. Maak voor de veiligheid een kopie van de huidige boot.ini [end edit]
 
Laatst bewerkt:
Misschien een hele domme vraag maar ik kan de boot.ini niet vinden. Ook niet met de optie zoeken :/
 
;) :D = geen domme vraag. Optie (vinkje zetten / weghalen) in de verkenner bij "Verborgen bestanden" weergeven / verbergen.

In de verkenner : Extra -> mapopties -> weergave.

De boot.ini vind je daarna in de Root (rechtstreeks op C: )
 
Laatst bewerkt:
;) :D = geen domme vraag. Optie (vinkje zetten / weghalen) in de verkenner bij "Verborgen bestanden" weergeven / verbergen.

In de verkenner : Extra -> mapopties -> weergave.

De boot.ini vind je daarna in de Root (rechtstreeks op C: )

danke :)
 
Mocht je twijfelen over wát je allemaal weg kunt / moet halen in de boot.ini, post dan even, maar doe het (wat mij betreft) uiterlijk om 22.59 uur, daarna ben ik offline.
 
Mocht je twijfelen over wát je allemaal weg kunt / moet halen in de boot.ini, post dan even, maar doe het (wat mij betreft) uiterlijk om 22.59 uur, daarna ben ik offline.

Ja ik twijfelde wat maar ik weet niet wat ik moet aanpassen hij lijkt mij al in orde (denk het) :)

Boot.ini zei:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
 
Had je dan al die tijd wel een dualboot, m.a.w. startte je pc op met een zwart scherm waarin je x-seconden de tijd had om te kiezen uit 2 besturingssystemen, want de boot.ini is idd. correct v.w.b. 1 Windows OS, of stonden er wél 2 Windows OS-sen op je systeem, maar was de boot.ini al die tijd slechts geschreven voor 1 Windows OS?

Begrijp ik goed dat je pc nu weer 100% goed werkt op 1 Windows?
 
Laatst bewerkt:
Had je dan al die tijd wel een dualboot, m.a.w. startte je pc op met een zwart scherm waarin je x-seconden de tijd had om te kiezen uit 2 besturingssystemen, want de boot.ini is idd. correct v.w.b. 1 Windows OS, of stonden er wél 2 Windows OS-sen op je systeem, maar was de boot.ini al die tijd slechts geschreven voor 1 Windows OS?

Begrijp ik goed dat je pc nu weer 100% goed werkt op 1 Windows?

Een dualboot heb ik niet maar er stonden 2 mappen van windows op C: en D: zoals ik al zei dacht ik dat 2 windows'en onnuttig waren. Enja ik denk dat mijn boot.ini al die tijd is geschreven voor 1 Windows. Ik ben nu mijn D: aan het formatteren maar ik hoop nu toch dat ik op een windows op de C: kan. Maar volgens mij kon ik gebruik maken van een dual boot maar is geschreven voor 1.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan