Windows Vista Verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

unreal1989

Gebruiker
Lid geworden
30 jul 2007
Hallo,

Ik heb een laptop van Fjuitsu Gekocht met standaard Vista geinstalleerd.
Nou bevalt me Vista totaal niet en wil ik graag weten hoe ik deze kan verwijderen om vervolgens weer Windows XP te installeren.

Ik heb al geprobeerd de orginele XP instal cd erin te stoppen en dan geeft hij aan dat er een nieuwere versie van windows geinstalleerd is en dat die xp niet kan installeren.

Iemand een idee hoe ik dit om kan lossen heb me al ingelezen op verschillende forums.
Daar zeggen ze dat je je NTFS naar Fat-32 over moet zetten.
Dit is toch niet nodig om Vista eraf te halen en Windows Xp weer te installeren.

Enige hulp zou zeer welkom zijn.

In afwachting van jullie antwoord.

Mvg,
R Wiegman

je moet opstarten vanaf de cd rom
Ik heb al geprobeerd de orginele XP instal cd erin te stoppen en dan geeft hij aan dat er een nieuwere versie van windows geinstalleerd is en dat die xp niet kan installeren.
Zo te lezen had TS dat al gedaan?

Krijg je niet de mogelijkheid aangeboden om een partitie te verwijderen?

Heeft de pc nog een diskettestation?

Ik kan dan vervolgens ook Vista Verwijderen want ik wil de hele laptop schoon hebben en niet gedeeld partities of dat ik xp installeer en vista er dan alsnog op heb staan.

Ben benieuwd of het werkt aangezien hij al aangeeft dat er een nieuwere versie is geinstalleerd.
dit zou die dan ook aangeven als ik de cd opstart vanaf de cdrom.

Ik probeer het eerst wel vanavond.

MVG,
R Wiegman

zoals ik het las doet ie alleen de cd in de speler en dan van daaruit

Zo te lezen had TS dat al gedaan?

Krijg je niet de mogelijkheid aangeboden om een partitie te verwijderen?

Heeft de pc nog een diskettestation?

Krijg niet eens de mogelijkheid om in de setup van XP te komen, als ik verder wil geeft die de melding: er is een nieuwere versie geinstalleerd, niet mogelijk xp te installeren.

Ik kan dan vervolgens ook Vista Verwijderen want ik wil de hele laptop schoon hebben en niet gedeeld partities of dat ik xp installeer en vista er dan alsnog op heb staan.
Daarom vroeg ik ook of je partities kon verwijderen. Zo ja, dan de Vista partitie verwijderen. Eenmaal verwijderd ben je van de "nieuwere versie melding" af.

Krijg niet eens de mogelijkheid om in de setup van XP te komen, als ik verder wil geeft die de melding: er is een nieuwere versie geinstalleerd, niet mogelijk xp te installeren.
Waarmee je bedoelt dat je de optie om partities te verwijderen niet krijgt aangeboden?

Andere vraag was: heb je nog een diskdrive in de pc?

zoals ik het las doet ie alleen de cd in de speler en dan van daaruit
Idd. Wellicht dat ik het verkeerd gelezen heb.

Laatst bewerkt:
Volgens mij heeft hij ook niet van cd geboot.
Zou er overigens nu eerst voor zorgen dat je alle drivers hebt om xp te kunnen draaien!!!
Zou zo maar kunnen dat je er hardware tussen hebt zitten die niet werken op xp,,,, je zult de eerste niet zijn en dan willen ze nog wel eens heeeel vervelend gaan doen als je vista hebt verwijderd en niets doet het meer.

hoe verwijder ik een partitie ?
of hoe raad je me aan dat het beste te doen.

ben aardig opdreef met pcs maar heb dat nog nooit uitgevoerd, naar mijn weten kon ik altijd met de windows xp cd partitie verwijderen en nieuwe aanmaken.

heb eem diskdrive jah

Laatst bewerkt:
Hoi !

Heb je al gekeken of er XP-drivers te krijgen zijn ?

Heb je een sata-schijf ?

Zo ja, weet je hoe dat op te lossen bij een XP-installatie ?

Greetz,

Harry.

Hoi !

Heb je al gekeken of er XP-drivers te krijgen zijn ?

Heb je een sata-schijf ?

Zo ja, weet je hoe dat op te lossen bij een XP-installatie ?

Greetz,

Harry.

heb naar mijn weten een Sata schijf jah...
En nee weet niet hoe op te lossen, heb nog nooit geinstalleerd van Vista naar XP.

heb eem diskdrive jah

Dan is je probleem opgelost als het niet op een andere wijze wil. Ik heb even geen trek om het hele verhaal weer te typen hoe je dat met een diskette doet, ik ga even zoeken want ik heb <3 maanden geleden een soortgelijk verhaal getypt, dat kun je onverkort en volledig gebruiken.

heb naar mijn weten een Sata schijf jah...
Ga dan maar vast zoeken op de website van je moederbordfabrikant naar SATA drivers voor XP. Ga ik ondertussen dat andere topic zoeken.
Alvast een voorschotje op de XP installatie: vanaf het moment van CD invoer en opstart vanaf CD op F6 drukken, XP setup "vraagt" dan om de driverdiskette voor SATA, pas dan gaat de XP installatie verder.

Laatst bewerkt:
Gaan we dan:

Download op bootdisk.com de Windows98SE OEM bootdisk.
Na downloaden het bestand dubbelklikken en lege diskette in drive doen.
Daarna wederom booten met die disk.

Als íe gereed is, typ

Fdisk

disk: Deleting an NTFS Partition
1. Select Y for treating NTFS partitions as large
2. Select 3. Delete partition or Logical DOS Drive
3. Select 4. Delete Non-DOS Partition
4. Enter 1 for the primary partition to delete
5. Enter in the number of the Non-DOS Partition.. It should show as Type NTFS in the list above.
6. Press the Enter key
7. Enter Y for Do you with to continue
8. Press the Esc key to bring you back to the main FDISK screen.

als je een driver cd hebt dan die bij de laptop hoort ?
Dan even kijken of je daarmee een XP SATA disk kunt aanmaken.

Als eenmaal de huidige Vista installatie partitie is verwijderd kun je probleemloos met de XP CD opstarten, MITS je de SATA drivers op DISKETTE hebt, NIET op CD. Op CD kan ook wel, maar dan moet je eerst XP gaan slipstreamen en da's weer een heel ander verhaal. Daar je toch een diskdrive hebt, is dat nu niet nodig.

Laatst bewerkt:
leg toch maar even uit aangezien ik nog een laptop heb waarbij ik het zelfde probleem heb die dus geen diskdrive heeft.

hier is niet zoveel haast bij maar is wel handig om die informatie alvast te hebben.

Mvg,
R Wiegman

Ik bedank je alvast voor deze uitleg ;)

Nog even terugkomend op het dosprogje Fdisk. Als dat start en je bekijkt wat opties (kan veilig zonder wat "kapot" te maken) dan zie je allerlei ingewikkelde kretelogie. Niet aan storen, het gaat slechts om 1 ding en da's de non-dos partitie verwijderen (de partitie die NTFS is ingedeeld én waarop Vista staat) Als die partitie is verwijderd, diskette eruit, CD XP erin en booten maar.
M.a.w. na de opstart van Fdisk kiezen voor ondersteuning grote schijven Y en dan alleen maar stap 3 doen : Non-dos verwijderen. De rest is in jouw situatie niet relevant.

Maaaaar, (nogmaals) zorg dat je de de SATA driver diskette voor XP bij de hand hebt!!! (Geheugensteuntje : druk op F6 als je eenmaal de XP CD in de drive hebt en daarmee aan het booten bent)

Als je het goed vindt plaats ik v.w.b. het slipstreamen 1 topic uit de zoekfunctie van de Helpmij. Heb je daar nog niet genoeg aan, zoek dan in de zoekfunctie van Helpmij nogmaals op "Slipstreamen".

Link- > Klik

Laatst bewerkt:
Ik ga het proberen ;)

bij voorbaat dank, denk dat het me zo wel lukt :D
En anders hoor je het wel :p

mvg,
r wiegman

Er moet ook nog een andere methode zijn, maar ik kan mij die zo 1,2,3 niet meer herinneren. Het móet kunnen zonder al die omslachtige tussenstappen met Fdisk en zo.(booten met XP en dan Vista verwijderen moet simpeler kunnen) Ik zoek nog even. Mogelijk iemand anders die meeleest? Het was niet eens zo ingrijpend of ingewikkeld die handelingen maar ik weet-'m-dus-even-niet-meer.

Eureka!!!!!
Het is volgens mij een kwestie van booten met Vista en dáár kiezen voor format Vista partitie, dan de Vista CD eruit en XP erin. Zo moet het ook gaan lukken.

Laatst bewerkt:
oke zal de verschillende handelingen vanavond even proberen en laat het nog even weten ;) geweldige hulp hier op dit forum.

je wordt echt vriendelijk bedankt ;)
Nou maar hopen dat het lukt

mvg,
R Wiegman

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan