kee, laatste keer dan
Ik zeg niet dat het fout is dat ppi niets uitmaakt voor de scherpte en dat mensen zich geen zorgen moeten maken, alleen is de manier waarop het in jouw artikel staat verkeerd. Over een grote uitzondering moet je niet spreken aangezien de meeste mensen op deze vraag anders reageerden dan jouw artikel en het zoals je zegt ook anders aangeleerd wordt. Ik weet niet hoe het aan "mensen uit de grafische wereld" wordt aangeleerd, maar ik denk wss niet verkeerd maar wel dikwijls verkeerd geïnterpreteerd.
Om mensen gerust te stellen had je kunnen volstaan met zoiets.
Een digitale foto is opgebouwd uit allemaal puntjes met een verschillende kleur. Om aan te geven hoe gedetailleerd de foto's van een digitale camera zijn wordt uitgedrukt uit hoeveel puntjes (pixels) de foto's bestaan. Enkel het aantal pixels waaruit een foto bestaat bepaalt hoe scherp (of gedetailleerd) de foto is. Het aantal ppi speelt hierbij geen rol.
Als je het moeilijker wilde maken kon je in plaats van de laatste zin schrijven.
Het aantal ppi is enkel een toevoeging om de foto ook een grootte in cm of in inches te geven door een verband tussen pixels en inches te geven.
En als het nog iets moeilijker moest voeg je er zoiets aan toe.
Het misverstand ontstaat omdat "ppi" klinkt als een maat voor de scherpte en het ook is, alleen gaat het dan wel om de scherpte bij een afdruk van bijhorende grootte (het aantal pixels ligt vast), en deze verschilt nogal van merk tot merk camera, afhankelijk van welke keuze de fabrikant gemaakt heeft om in te vullen bij ppi. Ppi zou als maat voor de scherpte van de foto's gebruikt kunnen worden (in de plaats van megapixels), alleen ligt dat niet zo voor de hand, want dan zou afgesproken moeten worden wat de "standaardafmetingen" in cm of in inches van een foto zijn. Wat je dus wel kan doen is bij ppi 300 invullen en dan zie je hoe groot je de foto maximaal kan afdrukken om nog een volledig scherpe afdruk te hebben (met een goede printer).
En je had er bijvoorbeeld nog aan kunnen toevoegen dat dit ook bijvoorbeeld voor tekst gedaan wordt, dat stond ergens ook in die artikels denk ik: 1punt = 1/72ste inch, alleen weet ik niet meer wat de herkomst van "punt" nu net was, maar ik denk dat het iets gelijkaardigs was als hier bij foto's.
edit: Ik heb de "toelichting voor grafische mensen" nog eens gelezen en eigenlijk is het correct, alleen de manier waarop je "benadrukt dat een afbeelding geen ppi heeft, maar er wel een vakje voor ingevuld is" voor mij stom want ik lees dit gewoon als een tegenspraak. Ik denk dat het een kwestie van interpretatie is. Bovenstaande interpretatie van mij komt op hetzelfde neer alleen vind ik ze correcter (ik ben dan ook wiskundige). De afbeelding heeft een ppi en een afmeting in cm (of inches) precies door zo'n verplicht in te vullen vakje te voorzien. Als dat vakje er niet was dan had een afbeelding geen ppi en geen afmeting in cm (of inches) en was het enkel een instelling voor het afdrukken en zou alles kloppen wat je schrijft.