Hitteprobleem?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dillondarko

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 apr 2007
Hoi,

Ik merk de laatste tijd vaak dat mijn laptop zich uit alle macht probeert koel te houden. Nu weet ik wel dat een laptop met zware specs ook goede koeling nodig heeft, maar ik denk dat het door stof in de ventilator en de heatsink komt. De laptop valt niet uit, maar volgens Everest en het BIOS zelf is de temperatuur idle 50 graden, maar bij zwaar gamen (Crysis, CoD4, NFS Pro Street) loopt deze op tot 80+. Toen ik de laptop net had was deze idle ongeveer 30-35 graden, en stressed was 50 graden het maximum.

Om het stof te verwijderen wil ik de laptop even openschroeven, en daarna met een kwastje en een busje perslucht het stof weghalen. Maar het openmaken van de laptop, daar zie ik een beetje tegenop. Hoe moet ik ongeveer te werk gaan? Kunnen jullie met wat tips geven?

Kun je beter zelf niet aan beginnen ui mekaar is ie zo maar in mekaar kan een probleem worden als je dat nog nooit hebt gedaan. Zoek gewoon iemand die het al vaker heeft gedaan en of zet hier neer waar je woond in welke plaats dus dan kan misschien iemand je helpen !!!

is het een acer ?

Ik heb wel eens een oude laptop opengemaakt om er ook wat stof uit te verwijderen. Ik weet dus wel ongeveer hoe ik te werk moet gaan, maar ik vind het zonde als ik dit laptopje sloop. En laat ik nu de techneut zijn in de familie/kennissenkring.

Het is een Toshiba.

Laatst bewerkt:
Bij de meeste laptops kun je via een plaatje aan de onderkant bij je processor en koeler komen, kun je zien of er veel stof zit.

En dat is juist het probleem. Er zitten maar 2 afdekplaatjes. Eén voor de HD en de ander voor het RAM-geheugen. Ik weet wel waar de processor in de machine zit, namelijk links naast het touchpad (onder het gedeelte waar je je handen op legt tijdens het typen).

Laatst bewerkt:
Al gedacht aan notebook koelers?
Als je de laptop niet open durft te maken, kan dat een oplossing zijn.

Ik heb zo'n ding wel eens geleend van mijn oom. Dit werkte amper. Er was een verschil van 5 à 7 graden max, niet heel erg succesvol.

Per laptop en koeler zijn er ook verschillen, een andere koeler kan zo meer schelen.
Maar als je (grote) verschillen ziet met vroeger, is het heel waarschijnlijk inderdaad stof, dus gewoon lekker schoonmaken daarbinnen. :)

Ik heb er ook wel meer verhalen over gelezen. ''Na het stof verwijderd te hebben werkt alles weer als vanouds!'' is dan meestal de conclusie. Ik ga dat ding morgen wel even openmaken, en maak het even schoon. Jullie horen nog of het gelukt is.

Oke, succes ermee. :)
Ik heb laatste ook stof uit m'n laptop (ook een moderne Toshiba) weggehaald. Ging gemakkelijk, scheelde bij mij niet zoveel maar de laptop was ook pas 1 maand oud. :D

Het ''beestje'' is overigens 2,5 jaar oud, en staat veel aan. Vooral voor het downloaden.

Een laptop waar je Crysis op kunt draaien en DDR2-800 geheugen in kunt stoppen, vind ik behoorlijk modern.:D

Maare, dat extra geheugen ga je inderdaad zeker merken, vooral bij multitasking, en natuurlijk bij games die net even een tikkie beter lopen. :)

Het is gelukt. Laptop is op mijn bureau uit elkaar geweest. Stof verwijderd met een busje perslucht, er kwamen plukken stof van 1,5 cm diameter uit de fan! Het resultaat is een fan die (bijna) niet meer aanslaat: de temperatuur is domweg te laag! Bedankt voor alle tips en trucs. Ik wil ook wel foto's plaatsen, als mensen interesse hebben.

Laatst bewerkt:
Het is gelukt. Laptop is op mijn bureau uit elkaar geweest. Stof verwijderd met een busje perslucht, er kwamen plukken stof van 1,5 cm diameter uit de fan! Het resultaat is een fan die (bijna) niet meer aanslaat: de temperatuur is domweg te laag! Bedankt voor alle tips en trucs. Ik wil ook wel foto's plaatsen, als mensen interesse hebben.

Informatie is altijd welkom :thumb::D

ik zie graag foto's

Ik ben nu niet thuis, maar zal ze vanmiddag even posten.

Nou, daar zijn de foto's. De laptop was letterlijk ''verstoft''. Na het allemaal lekker schoongemaakt te hebben zijn de temperaturen aanzienlijk gedaald (meer dan 30° verschil). De temperaturen zijn nu 30° idle, 50° stressed.

pict2899sn6.jpg

pict2900be2.jpg

pict2901ie7.jpg

pict2902vc5.jpg

pict2903oa7.jpg

pict2904jq0.jpg

pict2905gw3.jpg

pict2906xy1.jpg

pict2907ws2.jpg

pict2908sv6.jpg

pict2909yz2.jpg

pict2911oz3.jpg

pict2912hw8.jpg

pict2913ap8.jpg

pict2914pd9.jpg

Als laatste heb ik nog een site met allerlei handleidingen over het uitelkaar halen van laptops. Als jouw model er niet tussen staat, zoek er dan een met hetzelfde uiterlijk. http://www.irisvista.com/tech

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan