2 domeinen op 1 DC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Donnows

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2008
Hallo,

Is het mogelijk dat je op 1 dc 2 domeinen hebt draaien?

op het moment heb ik een server draaien met domein A deze server is toe aanvervanging, verder heb ik net een nieuwe server en deze zou in domein B komen maar vanwege een wijziging moet deze eigelijk ook in domein A.
Alleen is dit nu een domein controller op domein B (waar ondertussen al het een en ander geinstalleerd/configureerd is)

Het is dus de bedoeling dat het AD van de nieuwe server in domein B domein A overneemd zonderdat de naam van A veranderd in B

Gaat niet lukken. Een domein is een 'afgeschot' geheel van de Active Directory, en dus heb je per domein (minstens) 1 eigen domeincontroller nodig.

Wat je wel kunt doen is een extra domeincontroller in domein A toevoegen, die alle rollen van de huidige server laten overnemen (DNS, Global Catalog etc., kijk naar FSMO rollen), en dan de huidige DC demoten naar member server en die daarna verwijderen uit het domein.

Zodra de nieuwe server ook als DC in domein A is aangemeld, die weer de rollen van de 'tijdelijke' DC laten overnemen, en dan de tijdelijke DC demoten.

Succes,

Tijs.

Oke bedankt voor je antwoord.

Ik dacht ook al dat ik het "opnieuw" moest doen, maar ik wist het eventjes niet zeker.
Ik zal evenkijken wat ik allemaal opnieuw moet installeren (was bezig met WSUS :( ) maar oke evengoed bedankt

Als ik je goed begrijp wil je die nieuwe server 'vrijmaken' van domein B.
Natuurlijk geldt mijn verhaal ook voor Domein B, dus als je daar een extra DC in aanmeldt, die de rollen van de huidige server laat overnemen (inclusief shares, rollen, DNS, printserving etc.), de huidige DC van B demote en uit AD verwijderd, dan kun je die gedemote server daarna als DC in Domein A neerzetten naast of als vervanging van het stervende apparaat.

Succes,

Tijs.

De bedoeling van de nieuwe server is dat hij de de rollen over neemt van de DC.
alleen dan was het de bedoeling dat dat in een nieuw domein ging gebeuren.
nu heb ik dus het meeste ingesteld op het nieuwe domein en was de vraag of ik dit over kon zetten naar het uode domein, maarja je zet wel met het AD.

Ik zie dan ook alleen maar de oplossing van de boel opnieuw installeren en kijken of de instellingen die ik gemaakt heb voor bijvoorbeeld WSUS of dat blijft werken, en of ik geen problemen krijg in het netwerk (met de constuctie zoals ik wou heb je bijvoorbeeld haast geen downtime, maar is wel meer werk)

Hoe heb je het opgezet? Waar zit domein B in?
a. In een geheel nieuwe forest
b. In een nieuwe tree naast de tree waar A in zit
c. Een subdomein B gemaakt onder domein A in dezelfde tree

Denk eraan dat migreren van de werkstations naar domein B ook een goede mogelijkheid is, als B in zijn eigen forest zit. Natuurlijk moet je dan de functionaliteiten/bestanden/printers/mailfaciliteiten van domein A ook in B beschikbaar maken voordat je dat doet.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb bij domein B een heel nieuw forrest gemaakt, alleen omdat de router de DNS en DHCP server is heb ik dat niet aangemaakt.

en dat van het migreren weet ik ik zal straks over leggen wat ik ga doen

in iedergeval bedankt voor de hulp

Hallo, daar was ik weer.

Is het misschien mogelijk om met een bepaald programma je AD te hernoemen?
dus bijvoorbeeld dat ik domein B hernoem naar domein C ?

ik heb wel zoiets gevonden op de microsoft website maar dat programma werkt niet bij mij (of ik doe iets verkeerd naturlijk)

Kijk even hier

We horen wel of je er iets aan had.

Tijs.

Euhm ja ik heb dus dat programma wat daar beschreven word al gevonden alleen krijg ik dat niet werkend (ik heb een windows 2003 ad omgeving upgrade naar 2003)

link
link
link

Hopelijk kom je er mee uit. Indien niet, beschrijf welke tool & welke bijbehorende procedure je hebt gevolgd en wat er mee mis gaat / ging (foutmeldingen etc.).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Oke, in iedergeval bedankt ik zal het morgen proberen je hoort nog van mij

Alvast een citaat uit het eerste document, als je die procedure volgen wilt:
The domain rename operation is supported within an Active Directory forest if, and only if, all domain controllers in the forest are running Windows Server 2003 Standard Edition, Windows Server 2003 Enterprise Edition, or Windows Server 2003 Datacenter Edition, and the forest functionality has been raised to Windows Server 2003 or higher. Therefore, before you can rename a domain in your Active Directory forest, you must ensure that the forest functionality has been raised to at least Windows Server 2003.

Hoe je dat functionele niveau verhoogt staat dan verderop in de tekst. Vraag je dus af of je dat wilt.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb het functioneel niveau al verhoogd, ik zal zometeen "eventjes" die documenten door lezen.
in iedergeval bedankt voor de moeite

[edit]op dit moment kan/durf ik eventjes niets aan te passen op de server ( 1 schijf uit de raid 5 is overleden colega is onderweg voor een nieuwe) dus kan ik je eventjes niet op de hoogte houden.
Je hoord zoviezo morgen weer van mij als ik niet optijd weer met de server bezig kan[/edit]

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb het tooltje geinstalleerd, vervolgens kreeg ik na evenzoeken op de computer 2 nieuwe programmatjes.
Als ik deze gebruik dan start cmd op en loopt hij heel snel iets door. (ik kan niet lezen wat er gebuerd.)
vervolgens sluit hij cmd weer af en kan ik niets doen.

iemand enig idee?

Door het document rustig te vertalen, kwam ik er achter dat ik iets verkeerd deed.
het bleek achteraf heel simpel te zijn en hier onder volgd wat ik gedaan heb.

dnties bedankt voor je hulp

Domein renamen in windows server 2003.

Je moet een programmatje downloaden*
Zorg dat het operatie niveau minimaal windows 2003 omgeving is (dit kan je instellen in het ad domeinen en vertrouwensrelaties)
Daarna moet je rendom.exe /list uitvoeren in cmd.
Vervolgens de xml pagina die gemaakt word openen en aanpassen. (ik schrijf hier alleen wat ik gedaan heb er staat namelijk maar 1 dc in dit domein, zie voor een volledige handleiding de link onderaan)
Vervolgens Rendom /upload
Daarna rendom /prepare om te kijken of de server klaar is
En als laatst rendom /execute hierna word de server geforsed om opnieuw op te starten.
Voor al deze stappen moet je administrator zijn of administrator rechten hebben.
Hierna is de server over gezet naar een ander domein.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan