• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek gegevens laten gebruiken tot heden(formule/macro?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Timmiesch

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2007
In een Excel bestand heb ik 3 tabbladen staan.
Op het eerste tabblad is een invullijst te vinden
Op het tweede staat een tabel waarin deze invullijst wordt gefilterd per maand
in het 3e blad(grafiekblad) word een grafiekblad van het tweede blad gemaakt.

Aangezien we nu in april 2008 zijn, zijn er voor de maanden na april nog geen gegevens beschikbaar. Echter in de grafiek loopt de lijn wel door. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de lijn ophoud bij de maand die afgesloten is(maart)?

Je zal dan dynamische bereiken moeten definieren (met verschuiving).
Hierna kan je voor de brongegevens verwijzen naar die naam/namen.

Hoe kan ik dit doen Bob?

Bijgevoegd het desbetreffende bestand...

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hier een voorbeeldje.
kijk bij invoegen > naam > definieren, en in de grafiek bij reeks > waarden.

edit: de gegevens op blad totaaltelling cellen E23:F25 kan je verwijderen. Die heb ik opgenomen in de verschuiving formule.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Paul,

Welke stappen moet ik ondernemen wil ik dit in het oorspronkelijke bestand doen?

Dit is gelukt, heb jou formule gekopieërd en aangepast.
Dacht ik maar toch niet, zou je me de procedure uit kunnen leggen?

Laatst bewerkt:
Paul,

dacht dat ik het had maar het lukt me niet.
Zou je me de werkwijze die ik ervoor moet gebruiken kunnen vertellen?

Je gaat naar invoegen > naam > definieren >
naam: jaar2008
verwijst naar: hier moet het (dynamische gebied komen waarnaar je wilt verwijzen. Dit voer je in met een formule, die zorgt dat het gebied dynamisch is (veranderd door veranderingen). De formule die ik heb gebruikt is:
Code:
=VERSCHUIVING(Totaaltelling!$C$2;0;0;AANTAL.ALS(Totaaltelling!$C$2:$C$13;">0");1)
afhankelijk van de AANTAL.ALS zullen er meer/minder maanden worden meegenomen.
Voor uitleg over VERSCHUIVING > F1 of zoeken.
Als de formule staat > OK.

Grafiek > brongegevens > reeks: 2008 > waarden: verwijs hier naar het gedefinierde bereik (jaar2008). Dit doe je zo: naambestand.xls!bereiknaam > in dit geval dus:
babo.xls!jaar2008 > OK.

Ik hoop dat het zo duidelijk is..

De verwijzing die ik bij brongegevens aanbrengt klopt niet aldus Excel.

Zou je dit voor mij kunnen doen in het volgende bestand?

Laatst bewerkt:
De verwijzing die ik bij brongegevens aanbrengt klopt niet aldus Excel.

Zou je dit voor mij kunnen doen in het volgende bestand?
probeer de verwijzing eens als volgt:
='naambestand.xls'!bereiknaam > dus met de ' om de bestandnaam, en met het = teken. Misschien dat het dan lukt:o.
Of had je die al staan?

p.s. in jouw laatste bestand zie ik geen gedefineerde bereik(en).

Laatst bewerkt:
Paul,

Hierbij het bestand nogmaals.
Zou jij het dynamische bereik in de grafiek voor 2008 kunnen maken. Ik krijg bij alles wat ik doe foutmeldingen.
Alvast bedankt...

Bijlagen

Paul,

Helemaal geweldig. Echt super bedankt.
Mocht ik ooit wat voor je kunnen betekenen weet je me te vinden!

Paul,

De verschuivings formule pakt nu maart 2008 omdat deze ingevuld is.
Kan je de formule ook zo maken, dat als april >"-" dat hij dan niet de vorige maand pakt, maar die maand daarvoor(zodat hij altijd die maand pakt die afgerond is)?

Paul,

De verschuivings formule pakt nu maart 2008 omdat deze ingevuld is.
Kan je de formule ook zo maken, dat als april >"-" dat hij dan niet de vorige maand pakt, maar die maand daarvoor(zodat hij altijd die maand pakt die afgerond is)?
Tik in april 2008 maar eens 100 in (over de formule heen), dan zie je dat deze maand ook in de grafiek komt.

Ja dat snap ik.

Maar zoals je kan zien is de maand maart in het schema 2008 nog niet helemaal ingevuld. Het kan zijn dat ik een maand maar half invul

Dus als maart half ingevuld is dan is februari ALTIJD ingevuld en april nog NOOit...

Dus als je vanaf de maand die nog niet ingevuld is, april dus, rekent naar de maand die helemaal ingevuld is, februari, dan is dat -2... kan dit in de formule?

Ja dat snap ik.

Maar zoals je kan zien is de maand maart in het schema 2008 nog niet helemaal ingevuld. Het kan zijn dat ik een maand maar half invul

Dus als maart half ingevuld is dan is februari ALTIJD ingevuld en april nog NOOit...

Dus als je vanaf de maand die nog niet ingevuld is, april dus, rekent naar de maand die helemaal ingevuld is, februari, dan is dat -2... kan dit in de formule?
OK, ik snap het. Ik zal het wel even aanpassen als ik tijd heb.

Edit: Is simpel, pas bij invoegen > naam > definieren > bij de verwijzing van uk2008 de formule aan.
Je ziet staan Verschuiving......;aantal.als(.....;...) zet direct achter het haakje sluiten van AANTAL.ALS -1

Als het niet lukt pas ik hem wel ff aan.

Laatst bewerkt:
In de G-kolom staan een aantal blauwe cellen.
Excel rekent voor iedere maand uit of de laatste werkdag van de maand is ingevuld.
Alleen dan wordt het totaal in de blauwe cellen geplaatst.

Ik heb bewust de originele formules niet aangepast om te voorkomen dat ik dingen deed die je niet gevraagd had.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je bijdrage Roncanio.

Echter één opmerking.
Het kan zijn dat de laatste dag van de maand een zaterdag of zondag is. Hier wordt niks ingevuld zoals uit het bestand af te lezen.
Heb je nog een andere formule?

Paul,

Jou oplossing is helemaal goed. hartelijk dank

Bedankt voor je bijdrage Roncanio.

Echter één opmerking.
Het kan zijn dat de laatste dag van de maand een zaterdag of zondag is. Hier wordt niks ingevuld zoals uit het bestand af te lezen.
Heb je nog een andere formule?

Paul,

Jou oplossing is helemaal goed. hartelijk dank

De formule houdt rekening met het feit dat de laatste dag van de maand een zaterdag of zondag is. Er wordt gebruik gemaakt van die dagen in de week in de formule.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan