• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

toeslag uren

Status
Niet open voor verdere reacties.

excel001

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2007
Wie weet hoe ik dti moet doen. Ik wil uren berekenen die in een bepaalde tijd vallen.
zie bestand.

Bijlagen

in dat voorbeeldje is geen weekenden meegenomen.

ik kom er nog steeds niet uit.

exceloo1,
berekeningen met werktijden, pauzes, enz. zijn op dit forum al zó vaak aan de orde geweest, dat - als je de zoekfunctie boven aan dit venster gebruikt - tal van voorbeelden vindt die op jouw vraag een antwoord geven.

Er zijn inderdaad veel voorbeelden hier. ik heb ze allemaal bekeken, maar wat ik wil zit helaas niet bij.
Wat ik wil heb ik in bestandje uitgelegd. zie bestandje.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik kom er niet uit.

Bijlagen

Bedankt rob,
het komt wel dichtbij maar, nog steeds niet wat ik zoek. ik ga wel mee stoeien in de hoop dat ik uit kom. en als iemand andere ideeen heeft graag,,,,,

kijk eens hiernaar; opzet misschien eenvoudig, maar doet volgens mij wat je vraagt.
wat je vraagt matched volgens mij niet geheel met je schema...
een interpretatie dus.
Misschien kun je hiermee verder.

succes!

radar

Bijlagen

Bedankt radar
Het is bijna gelukt, ik ga hiermee stoeien en zie wel. ik heb in ieder geval een begin
Als iemand anders een formule heeft, dan hoor ik dat graag.

Wat ik wil heb ik in bestandje uitgelegd. zie bestandje.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik kom er niet uit.
Betreft het bestand dat je postte op 28 mei.

Typ in i5 en kopieer naar beneden in kolom i :
Code:
=ALS(OF(F5=$J$4;F5="";G5="";ISNB(VERGELIJKEN(WEEKDAG(C5;2);{5;6;7};0)));"";ALS(EN(F5<$I$4;OF(G5>$I$4;G5<=$J$4));$I$4;F5))

Typ in J5 en kopieer naar beneden in kolom J :
Code:
=ALS(I5="";"";ALS(OF(G5>=$I$4;G5<=$J$4);G5;ALS(G5>$J$4;$J$4;"")))

Typ in K5 en kopieer naar beneden in kolom K :
Code:
=ALS(OF(I5="";J5="");"";J5+(J5<I5)*1-I5)

Typ in M5 en kopieer naar beneden in kolom M :
Code:
=ALS(OF(F5=$N$4;F5="";G5="";ISNB(VERGELIJKEN(WEEKDAG(C5);{2;3;4;5};0)));"";ALS(EN(F5<$M$4;OF(G5>$M$4;G5<=$N$4));$M$4;F5))

Typ in N5 en kopieer naar beneden in kolom N :
Code:
=ALS(M5="";"";ALS(OF(G5>=$M$4;G5<=$N$4);G5;ALS(G5>$N$4;$N$4;"")))

Typ in O5 en kopieer naar beneden in kolom O :
Code:
=ALS(OF(M5="";N5="");"";N5+(N5<M5)*1-M5)

Typ in Q5 en kopieer naar beneden in kolom Q :
Code:
=ALS(ISNB(VERGELIJKEN(WEEKDAG(C5;2);{5;6;7};0));"";ALS(EN(F5>=$Q$4;F5<$R$4);F5;""))

Typ in R5 en kopieer naar beneden in kolom R :
Code:
=ALS(Q5="";"";ALS(F5+G5>$R$4;$R$4;G5))

Typ in S5 en kopieer naar beneden in kolom S :
Code:
=ALS(OF(Q5="";R5="");"";R5+(R5<Q5)*1-Q5)

In plaats van zelf de formules te typen, kun je ze beter vanuit dit topic kopiëren, dat kan fouten voorkómen. Kijk ook eens goed naar de instelling van de celeigenschappen in je bestand.
Bovenstaande oplossing geldt niet voor álle willekeurige tijden, wel voor de meeste.
Als ik wat meer tijd heb, zal ik er nog wat beter naar kijken.
Succes.

excel001,
In mijn vorig bericht schreef ik al dat de daar gegeven 'oplossing' niet voor alle situaties geldt. De reden is dat in je schema, zoals je dat hebt opgesteld, geen eenduidige oplossing is te geven. Je kunt daarom bovenstaande fotmules beter niet gebruiken.

Per datum vul je in 1 rij een begin- en eindtijd in en je gaat ervan uit dat de uren die in de verschillende categorieën vallen (weekend nacht, weekend dag, door-de-week-nacht) ook in die ene rij kunnen worden geplaatst, maar dat is niet zo. Het gaat misschien om tijden die in de praktijk niet (vaak) zullen voorkomen, maar bij de berekening moet daar wel rekening mee worden gehouden. Ik zal 2 voorbeelden geven om aan te geven wat ik bedoel:

1. Stel, in een weekend is de begintijd 21:00 uuren de eindtijd 8:00 uur.
De tijden die als dagtijd genoteerd moeten worden, zijn dan:
van 21:00 - 22:00 uur
en van 7:00 - 8:00 uur.

2. Stel, begintijd is 6:00 uur en eindtijd is 23:00 uur.
De nachttijden zijn dan:
van 6:00 - 7:00 uur
en van 22:00 - 23:00 uur.

Jouw schema voorziet niet in bovenstaande mogelijkheden.
Het zijn misschien uitzonderlijke situaties, maar ze kunnen tot fouten aanleiding geven.
Daarom moet je bepalen wat de vroegste starttijd is en de laatste eindtijd, en/of aangeven wat het maximaal aantal uren is dat per dag mag/kan worden gewerkt. Pas als dat bekend is, kan aan een betere oplossing worden gewerkt.

zapatr
bedankt voor de informatie. De formules die jij hebt geschreven komen aardig in de buurt. ik ga hiernee aan de slag en hoop dat ik eruit kom.

Laatst bewerkt:
Ik ben er bijna, maar niet helemaal helaas.
Ik zit met een probleem en dat is vrijdag.
Vrijdag van 07:00 tot 18:00 uur, moet bij door de weekse dag horen (ma, di wo do en vrijdag)
maar van 18:00 uur tot 07:00 uurr moet dan de vrijdag bij weekend horen dit heeft namelijk met toeslag bedragen.

Ik krijg het niet voor elkaar om vrijdag te splitsen.

wie heeft een idee (zie bestandjes)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik ben er bijna, maar niet helemaal helaas.
Ik zit met een probleem en dat is vrijdag. Vrijdag van 07:00 tot 18:00 uur, moet bij door de weekse dag horen (ma, di wo do en vrijdag) maar van 18:00 uur tot 07:00 uurr moet dan de vrijdag bij weekend horen dit heeft namelijk met toeslag bedragen.
Excel001,
In een vorig bericht adviseerde ik je al de door mij geplaatste functies NIET te gebruiken.
Als je er desondanks toch mee verder wil gaan:
Bij de formule(s) die ik je gaf wordt er gekeken of een dag tot maandag t/m donderdag of tot vrijdag t/m zondag behoort. Welnu, dat kun je uitbreiden met: Kijk of een dag tot de periode ma t/m do behoort OF tot vrijdag, met dien verstande dat de uren op vrijdag dan moeten liggen tussen 07:00 en 18:00 uur .
Hetzelfde probleem doet zich uiteraard ook voor van zondag op maandag, dus ook daarvoor moet je aanpassen! Maar dan ben je er nog niet. Als je voor die zaken gecorrigeerd hebt, dan houd je nog altijd het probleem dat ik in bericht 12 ter sprake bracht. Daarom ga ik er nu niet meer mee verder. Maar een oplossing waarin je alle tijden kunt ‘vangen’ is natuurlijk wel mogelijk, maar dan moet de indeling van je werkblad aangepast worden, of moet bekend zijn wat ik in de laatste zin van bericht 12 schreef.

excel001
In A1 de datum en in B1 het uur (aanpassen voor uw bestand)
Met volgende formule misschien :
Code:
=ALS(EN(TEKST(A1;"ddd")="Vr";B1>=TIJD(18;0;0));1;0)
Die 1 en 0 achteraan de formule aanpassen naar uw wensen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan