Ubuntu instaleren op raid 0?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Occisus

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2007
Hallo ^_^

Ik ben een nieuwe Linux gebruiker, althans dat wil ik zijn, maar ik had een klein probleempje toen ik de nieuwe Ubuntu 8.04 wilde installeren.

Ik heb twee Samsung Spinpoints F1's 750GB en die heb ik in raid 0 staan.
Maar toen ik Ubuntu wilde installeren zag het niet 1 schijf, maar twee van 750GB.

Moet ik iets doen voordat ik Ubuntu op een raid 0 setup kan installeren?
Is het überhaupt mogelijk?

Mvg,

Occisus

Het lijkt erop dat je gebruikt maakt van een software raid controller,.. of beter een SATA controller. Windows faked de RAID voor je waardoor de meeste mensen denken dat ze een hardware raid systeem hebben. DIT IS NIET HET GEVAL!!!

Linux herkent jouw "RAID"controller als een standaart SATA controller (gezien dat het ook eigenlijk is), en maakt dus niet automatish een RAID systeem voor je aan.
In de installatie gui kan je met de volume manager raid systemen aan maken en daar heb je niet eens zo'n nep kaart voor nodig.

1 waar advies,.. als je een raidcontroller koopt,.. koop een 3ware zijn iets duurder maar dat is wel echt RAID, al die promise kaarten (en consorten) zijn FAKE en er is geen enkele rede deze te kopen ipv een simpele sata controller.

Sterkte

Hey,

Ik was benieuwd naar reacties op mijn bericht, jammer dat ik nu iets moet kopen voor 150/200 euro :p

Ik heb even gekeken op alternate of zij van die SATA controllers hadden want ik had er nog nooit van gehoord, en nu zag ik een hele boel.

Sinds ik meerdere SATA apparaten heb, maar twee harde schijven heb een controller met 2 SATA aansluitingen nodig toch?

En nu zie ik dat zo'n controller ook geheugen heeft, des te sneller het geheugen, des te sneller mijn raid 0? Of maakt het allemaal niet zo veel uit?
En als het wel uit maakt, wat is dan een beetje a lekker snel geheugen voor zo'n controller?

Sorry voor meteen al die vragen, maar dit is een nieuw stukje hardware voor mij.

Mvg,

Occisus

Hoi,

Ik was benieuwd naar reacties op mijn bericht, jammer dat ik nu iets moet kopen voor 150/200 euro

dat hoeft opzich niet, je kan ook (net als windows) software RAID opzetten, dit gaat echter ten koste van je systeem resources (cpu ram ed.). Ik weet niet waarom je RAID0 wilt gebruiken maar als het puur om schijf snelheid gaat,.... zou ik gewoon voor software RAID gaan.

Sinds ik meerdere SATA apparaten heb, maar twee harde schijven heb een controller met 2 SATA aansluitingen nodig toch?

Als je voor een hardware RAID controller gaat, moet je inderdaad minimaal 2 SATA aansluitingen hebben (en 2 PRECIES dezelfde harde schijven (evenveel sectors en blocks,.. das niet altijd het zelfde in een serie :eek: )

En nu zie ik dat zo'n controller ook geheugen heeft, des te sneller het geheugen, des te sneller mijn raid 0? Of maakt het allemaal niet zo veel uit?
En als het wel uit maakt, wat is dan een beetje a lekker snel geheugen voor zo'n controller?

Je maximum lees snelheid is 2x de snelheid van je harde schijf, net als je writes. Gezien je een simpele RAID mirror wilt maken met slechts 2 schijven denk ik niet dat je ram problemen zal ondervinden. Een hardware RAID kaart moet zonder problemen een RAID0 array met 2 schijven aan kunnen.

Hoi,

dat hoeft opzich niet, je kan ook (net als windows) software RAID opzetten, dit gaat echter ten koste van je systeem resources (cpu ram ed.). Ik weet niet waarom je RAID0 wilt gebruiken maar als het puur om schijf snelheid gaat,.... zou ik gewoon voor software RAID gaan.

Als je voor een hardware RAID controller gaat, moet je inderdaad minimaal 2 SATA aansluitingen hebben (en 2 PRECIES dezelfde harde schijven (evenveel sectors en blocks,.. das niet altijd het zelfde in een serie :eek: )

Je maximum lees snelheid is 2x de snelheid van je harde schijf, net als je writes. Gezien je een simpele RAID mirror wilt maken met slechts 2 schijven denk ik niet dat je ram problemen zal ondervinden. Een hardware RAID kaart moet zonder problemen een RAID0 array met 2 schijven aan kunnen.

Bedankt voor alles Flippuh,

Sinds ik ook nog wat games for windows speel, zal ik maar dualboot gebruiken.
Misschien verander ik in time naar full linux :D
Dan weet ik in ieder geval hoe en wat. Thanks.

Mvg,

Occisus

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan