• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Koppelen excelbestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

rikkie52

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2008
Ik zou graag hulp hebben bij het volgende:

Om onze drukapparaten te inspecteren werken wij met 2 excel-bestanden. In het ene bestand houden we onder andere bij wanneer het apparaat moet worden geïnspecteerd en op welke wijze. Dit geven wij dan aan met kruisjes (zie tabel hieronder)

TAG DESCRIPTION VU VI Rt Ut SV
V604 Buffervat X X X
V606 Sealolievat X X

Deze inspectiepunten (de kruisjes) worden “vertaald” op een Inspectieplan (ook een excelbestand), die wij nu nog voor elk apparaat met de hand invullen. Ik zou graag een manier weten om een kruisje te vertalen naar een tekst. Voor het buffervat V604 zou de kolom “Inspectieactiviteit” er dan zo uit zien. (zie tabel 2).

V604
INSPECTIE ACTIVITEIT ONDERDEEL
1 Visueel Uitwendig (VU) gehele toestel
2 Visueel Inwendig (VI) gehele toesetl
3 Wanddikteonderzoek (Ut) volgens schets
4 Meetbrief Veiligheid (SV) SVV......

Ik ken de formule: IF(celB4=X),”Visueel Uitwendig”,”” maar zou in het voorbeeld van het 2e toestel V606, waar er andere kruisjes staan liefst geen gaten (lege rijen) op mijn inspectieplan hebben, dus in het geval van V606 moet er dus op de 2e rij “Rontgenonderzoek” (Rt) komen. En misschien is er wel een gemakkelijker methode om beide excelbestanden te “linken”.
Dan de volgende vraag: Wij beginnen uiteraard steeds met een leeg inspectieplan (inspectieplan.xls). Na het invullen ervan moet het plan de naam "Inspectieplan2008 V604.xls" heten, het is namelijk een uniek plan in een bepaald jaar. Hoe kan dit invullen gebeuren, bv. door een knop aan het eind van de rij te maken, die zorgt dat het inspectieplan op een moment wordt gegenereerd. Of kan er in een kolom “datum” een datum worden gezet die het inspectieplan genereert (en misschien wel automatisch opslaat)?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Of is het beter in Access te werken (ben ik niet zo goed in, overigens)

MvG en bedankt alvast

PS: ik heb gemerkt dat de kruisjes in de 1e tabel niet goed komen te staan. In de 1e rij moet het 1e kruisje moet onder VU staan, het 2e onder Vi en het 3e onder Ut, In de 2e kolom (sealolievat) is het 1e kruisje VU en het 2e Rt.

Erik

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Erik
Aangezien je inspectieplan toch altijd hetzelfde begin heeft (leeg inspectieplan), waarom geen sjabloon met daarachter de nodige code om de juiste gegevens op te halen?
De naamgeving en automatisch opslaan op zich is sowieso geen probleem.

Mvg

Rudi

Ik denk dat je je dataset anders moet opbouwen. Je voorbeelden zijn in de dataset teveel op het eindresultaat gericht.

Ik heb een aanzet gemaakt door je dataset anders in te delen (tabblad "Zo kan het"), met behulp van een tabel en VERT. ZOEKEN de omschrijving erbij te halen en tot slot via een Draaitabel een inspectieplan te presenteren.

Kijk maar even of je hier iets mee kunt.

Bijlagen

Beste Gert,
Zoals ik het begrepen heb is de kolom inspectieplan slechts een onderdeel van een groter document en is het ook de bedoeling om voor elk apparaat een apart plan op te stellen.
Misschien kan TS hierover een duidelijker beeld geven zodat de oplossing kan aangepast worden aan zijn vraag.

Mvg

Rudi

iedereen die reacties heeft gegeven in ieder geval dank en ik hoop dat er binnen de denktank nog even over wordt nagedacht. Ik ga met de suggesties aan de gang (heb sinds 2 weken een langdurig zieke collega dus andere prio's maar ga hier zeker mee aan de slag. Ik meld mij wel weer met tussentijdse resultaten.

Erik

Beste allemaal, ik ben druk bezig de aangedragen oplossingen uit te werken en zal binnenkort reageren hoe dit is afgelopen.
MvG
Erik

Ik ben weer iets verder met het koppelen van Excelbestanden met VLOOKUP maar heb nog een aantal vragen. Ik heb het bestand toegevoegd, zie werkblad "vragen" en mijn eerdere vraag in augustus 2008, welke al is afgesloten

MvG
Erik

Bijlagen

Erik, in bijlage een poging tot. Op tab inspectieplan klikken op knop inspectierapport en tag invullen

Mvg

Rudi

Bijlagen

Erik, in bijlage 2de poging nu met dynamische validatielijst bij Inspectieplan!Plant nr.

Mvg

Rudi

Bijlagen

Koppelen excelbestanden.

Beste Rudi, dit ziet er geweldig uit en is wat ik zoek. Gevoelsmatig kies ik voor het 2e bestand, die met de knop validation maar het maakt in principe niets uit, mits......:
Ik moet nu e.e.a. aanpassen voor andere plants met verwijzigingen naar andere scopes. Het moet allemaal hetzelfde werken maar ik moet natuurlijk wel zelf e.e.a. wijzigen en dat lijkt me in het 2e bestand TryandErrorWB(1) iets eenvoudiger of....?. Het verhaal "onder de knop Inspectierapport" zegt mij zo op het eerste gezicht niets en dat zou ik toch moeten wijzigen. Kun jij aangeven welke versie de voor mij als "minder ervaren" gebruiker het eenvoudigst is om aan te passen en hoe die aanpassingen dan in zijn werk gaan?

Met dank voor de reeds aangeboden hulp en altijd bereid om iets te leren.

Groet

Erik

Erik, ik heb op je vragenblad en in de macro een woordje uitleg geplaatst. Mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn dan horen we het wel.

Mvg

Rudi

Bijlagen

Rudi,

dit is inderdaad wat ik zocht. Ik probeer nu verder zelf e.e.a. te optimaliseren. Bedankt voor je hulpvaardigheid en snelle reacties. Ik zal mijn vraag afsluiten als beantwoord.

MvG
Erik

Erik, ik heb op je vragenblad en in de macro een woordje uitleg geplaatst. Mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn dan horen we het wel.

Mvg

Rudi

Beste Rudi,

na jou (en andere) hulp inzake het koppelen van excel-bestanden heb ik (niet gehinderd door enige kennis) getracht e.e.a. zelf te wijzigen in VBA, met niet helemaal het goede resultaat. Omdat jij toen de opzet voor dit VBA heb gemaakt schrijf ik jou maar even persoonlijk aan in plaats van de vraag weer te (her)openen. Ik heb getracht het invullen van ons inspectieplan uit te breiden naar 2 kolommen, ook de kolom "Onderdeel" Het is aardig gelukt maar ik krijg meer data dan ik de gekopieerde velden BK1:CK2. Kennelijk heb ik iets niet helemaal goed gedaan. Wil jij de moeite nemen eens te kijken naar VBA en in het groen weer aan te geven wat er fout was. Kan ik er ook nog wat van leren ;-)

MvG

Erik

Bijlagen

Erik, wijzig in je macro de regel
Code:
Range("B23:B52").ClearContents
in
Code:
Range("B23:AI52").ClearContents
Dan is voor zover ik op het eerste zicht zie je probleem opgelost

Mvg

Rudi