Windows xp niet meer op te starten in dual boot met ubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Ik heb zopas ubuntu naast windows xp geïnstalleerd...

Helaas nu krijg ik als ik xp wil opstarten:

Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand
is beschadigd of niet kan worden gevonden:
<windows-hoofdmap>\system32\hal.dll.
Installeer het bovengenoemde bestand opnieuw.

Wat nu?

vanaf welke partitie heb je ubuntu linux geinstalleerd?

ben je er zeker van dat je de c-partitie van windows xp niet hebt kleiner gemaakt?

en wat met de installatie-cd van xp?
kan je daarmee niets repareren?

wellicht zou dit kunnen helpen

Opstarten van de XP-SP2/3 CD, kiezen voor R(epareren), de herstelconsole gebruiken (http://support.microsoft.com/kb/307654/nl , scroll naar: de herstelconsole gebruiken).

Trommel achter de prompt: chkdsk /r en klik op enter.

Als dit proces klaar is trommel je: fixboot weer: enter.

Dan: exit

Zo, vind ik hier weer even tijd voor.

Momenteel is ie bezig met de chkdsk...

Maar staat dat bestand niet op de windows-cd?

Kan ik het niet terugplaatsen met de copy-opdracht in de prompt?

Suggesties uitgevoerd, zonder resultaat:confused:

het command sfc /scannow zou je ook kunnen helpen ...

Ik kan niet in windows komen, dus daar kan ik de opdracht niet invoeren

En met de opstartcd op R gedrukt en in de opdrachtprompt daar ingegeven maar daar wordt de opdracht niet herkend...

Nog suggesties?

Je kan in de recovery wel naar de staat van je partities gaan kijken met het diskpart commando, zo kan je al zien of je windows partitie kleiner is dan voorheen.

Je kan ook in recovery fixmbr intypen, dan wordt de MBR terug herschreven maar dan vrees ik dat je ubuntu ni meer zal kunnen booten, zal je dan terug moeten installeren:confused:

Kan zo ook vertellen dat de windowspartitie kleiner is... Want ik heb hem verkleind om extra partities te creëren tijdens de ubuntu-installatie...

Maar hoe los ik het nou op?

Heb uitgevoerd wat er op die pagina stond... optie 2, kopiëren van de windows-cd. Die regel ingegeven zoals hij daar staat en dan krijg ik:

Kan bestand hal.dll niet maken.
0 bestand(en) uitgepakt.

:confused:

Het is eindelijk gelukt!

Ik heb de harde schijf eens in een andere pc gehangen en vanop deze pc naar de windowspartitie van de andere harde schijf gekeken. Ik zag volgende twee bestanden in de hoofdmap: boot.ini en boot (2).ini

boot.ini kon ik om een of andere reden niet openen. boot (2).ini wel en toen ik dat opende zag alles er normaal uit. Dus heb ik doodgewoon boot.ini verwijdert en boot (2).ini hernoemd naar boot.ini

Harde schijf vervolgens teruggehangen in oorspronkelijke pc en windows starte zonder problemen op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan