• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen blokkeren ahv keuzemogelijkheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anne444

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2008
Berichten
8
Goedemiddag helpers!!
Graag zou ik in mijn sheet in bv A1 een keuzemogelijkheid in willen voegen waar uit ja of nee gekozen wordt (dat weet ik via validatie en lijst)..
Standaard wil ik echter de keuze op nee hebben (hoe doe ik dat??) en daarbij de cellen B1, C1 en D1 geblokkeerd hebben (hoeft niets mee te gebeuren).
Pas als de keuze in A1 naar Ja wordt gezet, moeten de cellen B1, C1 en D1 vrijkomen om ingevuld te worden.
Dit moet dan uiteindelijk doorgestrokken worden naar beneden over 'alle' regels!

Iemand een idee?? :)
 
Je kan die cellen op Neen zetten door ze te selecteren, Neen in te typen, en Ctrl-Enter te drukken.

Dat locken en beschikbaar komen kan met VBA, maar ik denk dat je met Voorwaardelijke opmaak ook al een heel eind gaat komen. En is dat veel simpeler dan zulke code schrijven.

Wigi
 
Re

Dank u, dat van ctr+enter is indeed erg handig...
Met de voorwaardelijke opmaak kom ik er niet uit, maar dat komt misschien omdat ik met excel 97 werk.. misschien lukt dat in 2003 wel..

Ik denk dat ik het dan maar zo laat..
Dank je wel iig!
 
Dank u, dat van ctr+enter is indeed erg handig...
Met de voorwaardelijke opmaak kom ik er niet uit, maar dat komt misschien omdat ik met excel 97 werk.. misschien lukt dat in 2003 wel..

Ik denk dat ik het dan maar zo laat..
Dank je wel iig!

Jij geeft ook wel snel op hé ;)

Voorzover ik weet werkte VO al in versie 97, dus waarom niet?

Wigi
 
Ja klopt..

Dat komt omdat ik VBA alleen ken als ik macro's een beetje bewerk, hier en daar wat knippen en plakken en logisch nadenken.. maar zelf schrijven kan ik niet.
Ook lijkt me dat wat ik wil niet via een makro loopt en als je me dat allemaal moet gaan uitleggen.... neem ik denk ik veel tijd van je in!!!!
That's why!
Maareh... als het niet zo ingewikkeld is... wil ik graag leren!!!! :thumb::D
 
Maar je bedoelde VO :)
ehm tell me.. heb een hoop geprobeerd :)


volgens mij bedoelt WIGI dat je bij VO instelt dat als de waarde van je keuzecel "nee" is, dat de cellen B1,C1 en D1 wit opgevuld worden (en dus lijkt het dat je niets kan typen), als de waarde van de keuzecel A1 ja is, dan moet er niets gebeuren met de opmaak van B1,C1 en D1 en is dus gewoon jou tekst zichtbaar..
 
volgens mij bedoelt WIGI dat je bij VO instelt dat als de waarde van je keuzecel "nee" is, dat de cellen B1,C1 en D1 wit opgevuld worden (en dus lijkt het dat je niets kan typen), als de waarde van de keuzecel A1 ja is, dan moet er niets gebeuren met de opmaak van B1,C1 en D1 en is dus gewoon jou tekst zichtbaar..

Jep :)
 
Slim

Das inderdaad een handige tip (en had ik zelf moeten kunnen bedenken :) :(
Maar die ga ik toepassen!!
Thanks voor de toelichting!!!!!
 
Ook lijkt me dat wat ik wil niet via een makro loopt en als je me dat allemaal moet gaan uitleggen.... neem ik denk ik veel tijd van je in!!!!
Anne444, Je vraag is al opgelost, maar mij is toch niet helemaal duidelijk of je nou uit pure bescheidenheid geen VBA code wilt hebben, óf dat je het überhaupt wilt oplossen zonder VBA.
Ik had namelijk éérst nog de oplossing willen vermelden met een validatie in de kolommen B t/m D. Als je daar een 'custom' validatie zet met (als voorbeeld in regel 1) de formule =$A1="ja", voorkom je ook dat de cellen ingevuld kunnen worden. Kan je trouwens óók een mooie message met de reden maken! Het nadeel van deze methode is dat de functionaliteit niet meer werkt als je cel A1 delete (leeg maakt). Op een of andere manier lukt het niet om een validatie met =A1<>"" te maken -> die werkt raar genoeg niet! (???)

Om in de geest van de validatie door te gaan, heb ik een klein codeblokje geschreven. Zet eerst in de benodigde cellen in kolom A de waarde op 'nee' (het beste is om met een validatie-list te werken, maar dan moet nog alles eerst op 'nee' gezet worden). Als de cel in A op 'nee' staat, zijn de cellen ernaast niet in te vullen (+ message). Zet cel A op 'ja' en je mag invullen. Bij het deleten van cel A of het op 'nee' zetten verschijnt de message of je dit zeker weet. Bij 'ja' zullen de cellen ernaast gedelete worden. Bij 'nee' wordt de waarde in cel A weer op 'ja' gezet.
Voor de duidelijkheid moet je maar ff in de bijlage kijken.

Groet, Leo
 

Bijlagen

  • TEMP_Anne444.xls
    21,5 KB · Weergaven: 201
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan