Opstart drama

Status
Niet open voor verdere reacties.

Genton

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2007
Onze P.C heeft sinds enige tijd problemen met opstarten.
P.C word aangezet maar loopt na enige seconden vast, druk resetknop in en P.C start opnieuw op om dan opnieuw vast te lopen. Het gekke is dat de P.C na elke reset iets verder in het opstartgebeuren komt. Dit houd dus in dat na 6 a 7 keer resetten de P.C goed is opgestart en vanaf dat moment werkt de P.C eigenlijk zonder problemen.
Probleem word wel steeds erger, aantal weken geleden was 1x resetten voldoende.
P.C is wel trager geworden dan voorheen maar niet vanaf het moment dat dit probleem begon.
Omdat het hier een koude P.C betreft is volgens mij oververhitting geen probleem, toch?
Vervuiling lijkt me dan ook niet een optie.
Gebruik spysweeper en Norton, beide legaal en heb P.C ook online laten scannen (niets gevonden).
Soms word er de optie gegeven in een zwart-wit scherm of ik windows normaal wil opstarten of dat ik windows wil opstarten met de laatste settings die wel werkten. Maakt geen enkel verschil voor het probleem.

Ik ben een regelrechte nul wat betreft computers en ben dus iemand die al snel betaalde hulp nodig heeft of erger nog om een nieuwe P.C naar de winkel moet.
Hoop dat iemand hier enige tips heeft of beter nog een panklare oplossing :)

Begin eens in apparaatbeheer, staan daar vreemde dingen (cirkels met rode kruizen erin en / of gele uitroeptekens?)

Apparaatbeheer, hoe kom ik daar?

Zoals gezegd, ik ben een nul met computers

Laatst bewerkt:
Configuratiescherm, prestaties en onderhoud, systeem, hardware, apparaatbeheer.

Nee, ziet er allemaal goed uit, geen rode of gele alarmbellen.

Dan is er een aantal "sporen" te volgen naar een mogelijke probleemoplossing:

1. je denkt 100% richting virussen en / of andere ellende
2. je denkt aan een stof / warmteprobleem
3. hardwarematig probleem

Zeg maar welke we het 1e gaan uitproberen.

Zoals gezegd doet de pc het alleen met opstarten dus het lijkt mij dat optie 2 niet aan de orde is de p.c is tenslotte koud bij het opstarten.

Mijn gok is iets met de hardware, mede ook omdat ik een aantal keren een foutmelding heb gekregen over een videodevice. Heb toen gedaan wat er geadviseerd werd maar geen verbetering. Hen ook eens een foutmelding gehad over iets met audio, en ook een foutmelding waarin werd gezegd dat er geen oplossing was voor dit probleem.

Je zou je verbazen wat stof allemaal kan doen. Maar goed, daar kies je vooralsnog niet voor.

Dan gaan we de hardwarebenadering maar proberen. Schuif / schroef de zijkant van de kast eens open en kijk of er fans gaan draaien bij het aanzetten van de pc.
Je hebt een fan op / bij je processor, op je videokaart en daarnaast nog één of meerdere nabij de voeding en mogelijk ook aan de voorzijde van de kast.

Doe dat niet nu, maar morgen na een "afkoelingsperiode". Kijk dan eens of bij de powerup van het systeem of al die fans keurig netjes gaan draaien.

Enne, alléén met de ogen kijken, niet met de vingers en / of andere voorwerpen.

Laatst bewerkt:
Zal dit morgenochtend zeker doen. Als ik dan toch die kast open heb kan ik meteen ook de stofsituatie bekijken of niet dan?

Maar heb gehoord dat je niet als een dolle met een stofzuiger door de kast kan, nog enige tips op dat gebied?

Btw, ga maandag even een paar dagen eurodisney, donderdag terug dus een eventuele bedankt voor de oplossing zal niet eerder komen dan vrijdag of als ik morgen meteen succes heb natuurlijk staat dat er morgen al :thumb:

Klopt, als je er een 1000 watt stofzuiger opzet dan loop je het risico om dingetjes los te zuigen. Echter, met een beetje beleid kun je met een hulpstuk op de stofzuigerslang wel een heel eind komen. Zo kun je de voeding en de fan van de processor gerust met de stofzuiger reinigen. Of het veel effect zal hebben is echter maar de vraag. Vooral bij een wat oudere pc en bij mensen thuis met een huisdier, plavuizen of parket en rokend, kan een nieuwe pc al na een maand of 9 dik aangekoekte stof herbergen wat niet meer door een stofzuiger kan worden losgetrokken.
Dan is demontage van het koelertje (de fan) en pielen met een wattenstokje vaak nog de beste oplossing. Maar goed, we lopen voorruit op de zaken, eerst maar eens "schouwen".

Download ook eens dit tooltje en installer het. We gaan het wellicht nog nodig hebben en zo niet, dan is het leuk speelgoed voor je om het inwendige van je eigen computer op het beeldscherm te "bekijken".

Goed, we wachten even af wat er morgenochtend tevoorschijn komt.
Moet nu eerst door de stromende regen nog boodschappen gaan doen, ook niet leuk :p

O.k zal dat tooltje binnenhalen.

Laatst bewerkt:
Probleem lijkt inderdaad veel op dat topic maar ik heb vanmorgen de kast opengehad en alle fans draaien normaal.
Er zat natuurlijk wel stof maar ik vond het niet overdreven veel, wij roken niet en hebben ook geen rokende huisdieren.
Heb het stof zo goed als het ging verwijderd en nu ben ik na 9x zelf resetten en 1 spontane reset hier.
Heb het gevraagde tooltje gisteren nog binnengehaald na het verregende boodschappen doen.

Oké.
Voordat ik een (mogelijk) zinvol advies kan geven, svp graag antwoord op de volgende vragen:

welk moederbord zit in de pc?
welke processor?
welke videokaart?
hoeveel geheugen bankjes zijn bezet met geheugen (en hoeveel geheugen?)
wat zijn de voltages?
wat zijn de temperaturen van onerscheidelijk: processor, moederbord en videokaart?

Het antwoord op deze vragen vind je allemaal in de PC Wizzard 2008. Na installatie zie je links een aantal pictoframmen. Als je daarop klikt, verschijnt in het hoofdscherm informatie over dat onderwerp.

Ok, p.c liep nu ook al vast tijdens gebruik erg zeldzaam voor mij.
Maar goed, heb gekeken en:

Moederbord - intel D865PERL
Processor - intel pentium 4
Videokaart - NVIDIA Geforce4MX with AGP8X
Geheugenbankjes - 512 MB (2 rows, 4Banks)

Voltages kan ik niets over vinden
Temp zelfde verhaal, enige temp die ik kan vinden is de 30 van de harddisk

Voorlopig even voldoende.
Waar volgens mij nu de meest voor de hand liggende oorzaken te vinden zijn:

harddisk die terminaal is
voeding die terminaal is
een geheugenreepje dat defect is.

De middelste is als leek slecht te constateren, de 1e is met behulp van een tooltje te controleren en de 3e is de meest simpele om vast te stellen.

Daartoe moet je wel een klein beetje "durf" hebben. Als je aan jezelf op het gebied van klungelen aan pc's twijfelt, doe het dan niet aan roep de hulp in van iemand die het al eens eerder heeft gedaan -> 1 geheugenreepje verwijderen en de machine vervolgens op laten starten vanaf het 2e geheugenreepje. Dat is een manier om heel snel te checken of er een geheugenreepje defect is. Als de pc namelijk op 1 reepje als een tierelier start, is dat andere reepje kapot.
Durf je dit niet aan, dan is er nog wel een andere manier om het geheugen te checken -> met behulp van software. Die tool heet "Memtest" en moet gedurende enkele uren draaien zonder dat de computer gebruikt wordt. Dit programmaatje "kijkt" naar het geheugen en stelt vast of het geheugen foutloos werkt.

Zeg maar voor welke optie je wil gaan.

Laatst bewerkt:
Weer vastgelopen :mad:

Ben zoals gezegd een nul op het gebied van p.c's dus dat zelf klungelen lijkt me op dit moment niet al te verstandig ook al omdat ik morgen paar dagen vakantie ga houden en dan niet rond wil lopen met een schuldgevoel dat ik de p.c vermoord heb.

Kunnen misschien eerst de harddisk controleren met dat tooltje

Ja is goed, maar daartoe moet je eerst een paar dingen doen:

met behulp van de Wizzard merk en type van de schijf opsporen en dan naar website van de fabrikant gaan om daar vervolgens even rond te neuzen (veelal in de sectie support / download) naar een tooltje om de schijf te checken. Ik help wel zoeken, als je dat wilt, maar we moeten echt eerst de naam en type van de hdd weten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan