Opgelet! van Vista naar XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeronimoDeCoole

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2005
Opgelet! Van Vista naar XP.

Er zijn vele mensen die een nieuwe pc of laptop kopen, en in de meeste gevallen daar een voorgeïnstalleerde versie van Windows Vista bijkrijgen. Vele mensen willen uit gewoonte er Windows XP op hebben, maar voor je daar aan zou beginnen, moet je toch met enkele zaken rekening houden:

1)Probeer Vista eerst zelf eens uit! Velen keren terug naar XP omdat ze vaak horen dat Vista ‘slecht’ zou zijn, of dat er vele programma’s niet (deftig) op zouden werken.

Maar dat is uiteraard niet bij iedereen het geval, en ook niet bij elk programma. Meestal zijn het de verouderde versies van programma’s die niet met Vista overweg kunnen, dus kijk dan ook na of er een nieuwere versie uit is van het desbetreffende programma dat je wilt installeren. Moest er toch geen nieuwere versie van het programma zijn, kan je nog altijd de compatibiliteitsmodus proberen. Dit geldt ook voor oudere spelletjes.

En dat Vista slecht zou zijn, is gewoon omdat in de beginperiode toen Windows Vista net uitgekomen was er redelijk wat problemen mee waren. Maar dat was net hetzelfde met Windows XP toen deze in 2002 in de rekken verscheen. Het bleek zelfs achteraf dat Windows Vista bij zijn release juist minder problemen kende dan Windows XP.
Ondertussen zijn er al vele updates uitgebracht door Microsoft, die de snelheid en stabiliteit van Vista aanzienlijk hebben verbeterd, deze zijn gebundeld in het eerste Service pack (SP1)
Dus dat maakt Vista al zeker niet ‘slecht’.
Als je dat allemaal hebt nagekeken en uitgebreid hebt getest, en je ondervind dat alles naar behoren werkt, hoef je al niet terug te vallen op Windows XP, en kan je gerust op Windows Vista werken.

2)Mensen die toch Vista al hebben uitgetest en hebben geconstateerd dat ze geen problemen ondervonden, willen soms nog om een andere reden terug naar XP. Dat komt door de User Account Control die sommige mensen irritant vinden.
Vista%20UAC%20screen%5B2%5D.png

Dit heeft Microsoft in Windows Vista ingebouwd uit veiligheid. Dit waarschuwt je als gebruiker dat er een nieuw programma wordt uitgevoerd of geïnstalleerd, en kan in veel gevallen voorkomen dat er zich kwaadaardige applicaties installeren terwijl je dat niet wilt. Als je er zeker van bent dat je zelf alles onder controle hebt, kan je dit perfect uitschakelen.
Zie hiervoor volgende link: http://www.tweakvista.nl/tweak-windows-vista/beveiliging/uac-user-account-control-uitschakelen.aspx

3)Indien je na de vorige 2 stappen toch nog wilt teruggaan naar Windows XP, moet je voor je begint rekening houden met Vista. Aangezien je niet eeuwig meer met XP kunt blijven werken, en je toch betaalt hebt voor je Vista licentie, zul je dan toch achteraf niet anders kunnen dan Vista te gebruiken. Wat dus belangrijk is, is dat je zeker en vast je recovery partitie voor Vista niet verwijdert. Moest dit toch gebeurt zijn, kan je nog altijd met een andere OEM DVD van Windows Vista en de Productcode die op de pc of laptop kleeft gebruiken om terug Vista te kunnen installeren.

4)Nu is nog iets zéér belangrijk eer je zou gaan beginnen aan de installatie van Windows XP. Namelijk de drivers. Dat zijn de stuurprogramma’s die je nodig hebt voor de ingebouwde hardware van je pc of laptop. Kijk eerst na of er XP drivers beschikbaar zijn voor jouw merk en type van pc of laptop. Dit kan je simpelweg doen door naar de website te gaan van het merk van jouw pc of laptop, dan te zoeken op het type, en tenslotte kijken bij Drivers.

Wees er zeker van dat voor alle apparaten er XP drivers zijn (Beeld, geluid, netwerkkaart, chipset,…). Als deze al niet beschikbaar zijn voor Windows XP, is het dus niet mogelijk om Windows XP te installeren.
Indien toch alle drivers ook voor XP beschikbaar zijn, EN er ook SATA drivers nodig zijn, is het aangeraden deze te slipstreamen (= integreren) met je XP cd. Dit omdat de tijdens de setup van XP de drivers enkel via floppy (diskette) kan geladen worden. Aangezien de nieuwe pc’s niet meer worden uitgerust met een floppystation, is het slipstreamen hiervoor dé oplossing. Dit kan met het programma NLite gebeuren.
Meer informatie i.v.m. slipstreamen met NLite: http://www.techzine.nl/tutorials/280/Maak-je-eigen-Windows-installatie-met-nLite.html
Als er toch geen sata drivers zijn, maar je krijgt tijdens de XP setup toch onderstaand scherm te zien
image3.png

kan het zijn dat je in de bios daar wat kan aan doen. Meestal kan je SATA in Native IDE zetten, of in IDE operating (hangt af van merk en type) zodat je toch zonder SATA driver je harde schijf of schijven kunt benaderen.

5)Wees er ook zeker van dat je een legale versie van Windows XP bij de hand hebt hiervoor. Een legale licentie is dus belangrijk, de cd echter speelt geen rol, het gaat om de licentie (Product Code). Zonder een legale licentie is het niet mogelijk om Windows XP na installatie te activeren, laat staan dat je Windows Update zou kunnen gebruiken. Dus gebruik geen Windows XP product code van een andere pc, dit is niet legaal, en zal dus ook niet werken.

6)Indien je toch nog vragen hebt omtrent het overstappen van Vista naar XP, kan je deze vragen altijd hier op het forum stellen. of je kan volgende links eens bekijken, deze bevatten nog tips en tweaks voor Windows Vista.:
http://www.tweakvista.nl/
http://www.tweakvista.com/
http://www.websonic.nl/pctips/pctips_windowsvista.php

Mvg Jeroen.

Laatst bewerkt:
De tip over het uitschakelen van de UAC is interessant evenals de hints in punt 4.
De rest van het typewerk had je je kunnen besparen: subjectieve mening en betutteling....

De tip over het uitschakelen van de UAC is interessant evenals de hints in punt 4.
De rest van het typewerk had je je kunnen besparen: subjectieve mening en betutteling....
Misschien dat punt 1 wel een beetje "subjectieve mening en betutteling" is , maar al de rest is gewoon zoals het is, en waar je altijd rekening mee moet houden bij het overgaan van Vista naar XP.

Laatst bewerkt:
Vele mensen willen uit gewoonte er Windows XP op hebben ....

.... heb je gechecked zeker?

Meestal zijn het de verouderde versies van programma’s die niet met Vista overweg kunnen .......

Waarom zouden mensen ten gunste van Vista volgens jou dan ook maar nieuwere versies van software moeten gaan gebruiken .... bovendien gaat je verhaal nauwelijks op: programma's die onder XP werken, werken ook onder Vista.

Ondertussen zijn er al vele updates uitgebracht door Microsoft, die de snelheid en stabiliteit van Vista aanzienlijk hebben verbeterd, deze zijn gebundeld in het eerste Service pack (SP1)

Apekool, dat verhaal over 'sneller werken'. Er zijn pc's en laptops die onder Vista belabberd en onder XP wél goed werken. SP1 heeft wellicht problemen opgelost, maar geen performance!!

Indien je toch nog vragen hebt omtrent het overstappen van Vista naar XP, kan je deze vragen altijd hier op het forum stellen.

Belangrijke informatie .... dat wisten we nog niet.

Als een moderator hier nog wat wilt aan wijzigen of toevoegen, geen enkel probleem, maar gelieve deze niet te verwijderen ofzo, zoals je kan zien heb ik wel wat moeite in deze handleiding gestoken, en ik denk dat deze het wel verdient als Sticky

Door deze mededeling geef je wellicht aan, wat je intenties zijn. Maar op deze manier geformuleerde 'ongevraagde' adviezen, die bovendien deels op onjuistheid berusten, daar zitten mensen hier denk ik niet op te wachten ...

Mvg Jeroen.[/QUOTE]

1) Vele mensen willen uit gewoonte er Windows XP op hebben ....

.... heb je gechecked zeker?

2) Meestal zijn het de verouderde versies van programma’s die niet met Vista overweg kunnen .......

Waarom zouden mensen ten gunste van Vista volgens jou dan ook maar nieuwere versies van software moeten gaan gebruiken .... bovendien gaat je verhaal nauwelijks op: programma's die onder XP werken, werken ook onder Vista.

3) Ondertussen zijn er al vele updates uitgebracht door Microsoft, die de snelheid en stabiliteit van Vista aanzienlijk hebben verbeterd, deze zijn gebundeld in het eerste Service pack (SP1)

Apekool, dat verhaal over 'sneller werken'. Er zijn pc's en laptops die onder Vista belabberd en onder XP wél goed werken. SP1 heeft wellicht problemen opgelost, maar geen performance!!

4) Indien je toch nog vragen hebt omtrent het overstappen van Vista naar XP, kan je deze vragen altijd hier op het forum stellen.

Belangrijke informatie .... dat wisten we nog niet.

5) Als een moderator hier nog wat wilt aan wijzigen of toevoegen, geen enkel probleem, maar gelieve deze niet te verwijderen ofzo, zoals je kan zien heb ik wel wat moeite in deze handleiding gestoken, en ik denk dat deze het wel verdient als Sticky

Door deze mededeling geef je wellicht aan, wat je intenties zijn. Maar op deze manier geformuleerde 'ongevraagde' adviezen, die bovendien deels op onjuistheid berusten, daar zitten mensen hier denk ik niet op te wachten ...

Mvg Jeroen.
[/QUOTE]

Hier wil ik wel even op reageren, en heb al wat aangepast en bijgevoegd aan men topicstart

1) Windows XP is het meest gebruikte besturingssysteem de dag van vandaag. En mensen die vandaag een nieuwe pc kopen, hebben ineens Vista. Maar ze zijn vertrouwt met XP, vandaar dat ik denk dat dat een van de hoffdredenen is dat ze er terug XP op willen. Ze waren ervoor al tevreden over, anders zouden ze geen XP op hun nieuwe pc willen hebben.

2) Niet alle programma's die onder XP draaien werken onder Vista. Dat weet ik, en dat weet jij, en ik heb ook niet bedoeld dat dit bij alle programma's het geval is.
Voor de rest heb ik nog wat bijgevoegd bij dat punt.

3) SP1 heeft zeker wel performace problemen opgelost, dat is door Microsoft zelf bevestigt. Als je dan nog last hebt van performance problemen, is het in 9 van de 10 gevallen de hardware die Vista 'afremt'.

4) Kan toch ook geen kwaad als ik dat er bij zet...

5) Die laatste heb ik maar verwijderd, gaf eigenlijk geen echte aanvulling aan het topic, en de mods moeten uiteindelijk maar zelf beslissen wat er verder mee gebeurt.

mvg Jeroen :)

Laatst bewerkt:
Vista was voor mij een once in a lifetime experience.

Over de drivers nog dit: Ook ik heb een nieuwe notebook geupgrade van Vista naar XP en kon de helft van de Vista drivers gewoon gebruiken.
Als er geen XP drivers te vinden zijn wil niet automatisch zeggen dat het dan niet zal werken.

Ook SATA drivers zijn niet altijd noodzakelijk.
Mijn notebook draait nu in IDE compatible mode, en is geinstalleerd zonder SATA drivers.
De HD snelheid is exact dezelfde gebleven, geverifieerd door metingen vooraf onder Vista en naderhand onder XP.

De CPU belasting was onder Vista 13 tot 15% (in rust!) en is nu terug gelopen tot 0 - 1% onder XP, dus het performance verhaal van Vista is gewoon kul.

Fijn dat er tevreden Vista gebruikers zijn, maar ook fijn dat je nog altijd zelf kan kiezen :)

Over de drivers nog dit: Ook ik heb een nieuwe notebook geupgrade van Vista naar XP en kon de helft van de Vista drivers gewoon gebruiken.
Als er geen XP drivers te vinden zijn wil niet automatisch zeggen dat het dan niet zal werken.

Kan zijn ja, dat dat bij jou het geval was, maar die ballon gaat dus niet altijd op.

De CPU belasting was onder Vista 13 tot 15% (in rust!) en is nu terug gelopen tot 0 - 1% onder XP, dus het performance verhaal van Vista is gewoon kul.

Een besturingssysteem gaat niet zomaar voor de lol die 13 tot 15% van de CPU gebruiken, ook bij Vista is dit met een nut, en dat nut heet Prefetch.
Dat zorgt ervoor dat, net zoals je al zei, tijdens rust als de pc niet gebruikt wordt, Vista de meestgebruikte programma's gaat cachen, zodat deze sneller zouden opstarten. Maar vanaf je je pc gaat gebruiken, stopt Vista met dat Prefetchen, zodat je hiervan geen last meer zou hebben. Dit heeft dus nut, want uiteindelijk zullen je programma's sneller starten onder Vista dan onder XP. kan je ook in de volgende link zien:
http://pc-en-internet.infonu.nl/diversen/3690-vista-of-xp-welke-is-sneller.html

En nog iets. Ik heb dit topic hier gepost met het nut dat mensen rekening houden met bovenstaande zaken voordat ze beginnen aan het installeren van XP. Niet om er een hele discussie van te gaan maken.

Oei, oei, wat een reakties weer.

Het meeste wat de TS heeft getypt is gewoon waar. Er staan wat handige links in waar mensen wat aan hebben als ze over willen van Vista naar XP.
En anders zoek eens op het forum naar topics over dit punt. Dan zul je zien dat TS een hoop punten heeft verzameld waar de mensen wat aan hebben.

En dan nog wat de reakties hier zijn alle gebaseerd op een eigen ervaring, nou mijn ervaring dan ook maar,

Mijn 'oude' computer(zie systeem) draait prima en vlot met vista, ik merk dus wel degelijk een snelheidsverhoging. Zeker sinds SP1.

Maar ik heb ook nog een vraag:

Waarom kopen mensen dan toch Vista als ze toch XP willen hebben????:D

Ze kopen geen Vista, maar kopen een nieuwe pc (meestal merk pc, geen zelfbouw), en daar is dan al Windows Vista op voorgeïnstalleert. het kan de dag van vandaag niet anders, met zelfbouw is het een stuk simpeler, maar vele mensen hebben dat verstand niet om het zelf te doen, of zijn toch meer vertrouwt aan een merk, zoals Packard Bell, Acer, HP,... , en er worden nog maar zelden van die nieuwe pc's met XP gelevert ;)

De notebook had de juiste specs en was prettig geprijst, alleen stond er helaas Vista op.
Als het ander had gekund, had ik het zeker niet gekocht.

Kan zijn ja, dat dat bij jou het geval was, maar die ballon gaat dus niet altijd op.
Ik noemde het alleen ter illustratie dat ook jouw ballon zeker niet altijd opgaat.

@Jeronimo

Het lijkt er toch op dat de "wereld" een andere mening heeft over Vista, getuige dit nieuwsbericht van XP_PC:

Een derde van de Amerikaanse zakelijke PC's is na een tijdje op Vista gedraaid te hebben weer terug op het vertrouwde XP besturingssysteem. Dit is gebleken uit de gegevens van een Amerikaans software bedrijf.

De gegevens zijn verzameld door gebruik te maken van de Windows Sentinel Tool, een programma dat verspreid werd via infoworld.com. Deze tool wordt gebruikt om zo'n 300 PC's in de gaten te houden. Randal Kennedy, de baas van het bedrijf dat de tool heeft ontwikkeld, is verbaasd over de hoge aantallen. "Dit is buiten proportie" reageert hij op het resultaat dat een derde van de zakelijke gebruikers de afgelopen maanden teruggestapt is.

Toen Microsoft op 30 juni stopte met het verkopen van XP-licenties, gaf het gebruikers en pc-fabrikanten nog wel een mogelijkheid om XP legaal te blijven installeren. Gebruikers van de zakelijke en Ultimate versies van Vista hebben het recht om te downgreden en Windows XP te installeren, iets waar vooral zakelijke gebruikers voordeel bij lijken te hebben.

Laatst bewerkt:
@Jeronimo

Het lijkt er toch op dat de "wereld" een andere mening heeft over Vista, getuige dit nieuwsbericht van XP_PC:

... Maar er staat ook bij dat het 1/3 is van de Amerikaanse zakelijke PC's, is dus niet allemaal, dat is nog minder dan de helft, maar een reden daarvoor staat er ook niet bij. Dus het kunnen wel 101 redenen zijn geweest dat zij terug gedowngrade hebben naar XP. het kan zijn dat er 1 of meerdere programma's niet naar hun zin werkte, maar wat ook kan, is dat bv de interface van Vista hen niet aanstond. :)
het kan dus om verschillende redenen geweest zijn. Maar dit bewijst dan toch ook dat de meerderheid algemeen tevrden moet zijn over Vista.

dr staat niet dat de 2/3 op Vista is gebleven....
alleen dat ze naar XP zijn gegaan.
er zijn nog meer gangbare OS'sen in de wereld.

dr staat niet dat de 2/3 op Vista is gebleven....
alleen dat ze naar XP zijn gegaan.
er zijn nog meer gangbare OS'sen in de wereld.
Wat denk je dan anders dat die 2/3 zou gedaan hebben? De kans lijkt me nogal klein dat ze bv ineens op Linux of Mac zouden zijn overgeschakeld, of dat ze ipv XP Windows 2000 zouden geinstalleert hebben, lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Misschien dat sommige denken dat ik Vista hier zit te verdedigen, dat is niet zo hoor.
Je moet gewoon gebruiken wat je zelf het best vind, waar je zelf tevreden mee bent, maar laat je zeker niet misleiden door een ander. Kijk ook naar wat Michael4446 heeft gepost, van die actie van Microsoft. Ze laten mensen die niet over vista te spreken waren een zogenaamd nieuwe Windows versie testen. Dit zijn allemaal mensen die eerst geen Vista wilden. De grote meerderheid hiervan was achteraf zeer tevrden over die zogenaamde nieuwe Windows versie, en zijn dan achteraf stomverbaast dat ze eigenlijk gewoon met Vista hebben gewerkt. Dit bewijst toch maar weer dat die mensen teveel op anderen hun mening zijn ingegaan.

Ook dit "onderzoek" is niet objectief. Met geprepareerde en geoptimaliseerde systemen zou het inderdaad als een zonnetje kunnen werken, maar helaas is de praktijk anders bij velen thuis.

Trouwens, als 1/3 overstapt wil nog niet zeggen dat de resterende 2/3 er tevreden mee is.
Als ik ontevreden zou zijn over Vista op mijn desk pc, dan zullen onze IT boys echt niet mijn PC weer terug naar XP veranderen als de rest van het bedrijf Vista heeft. Laat staan dat ze het financieel kunnen verantwoorden tegenover hun baas.

Beter schakel je UAC niet uit maar leg je hem alleen het zwijgen op.

@ErpCity: Inmiddels is dat bericht al genuanceerd. Ik zal vanavond het andere bericht posten.

Verder is de discussie XP- Vista waarschijnlijk een discussie zonder einde, net als de discussies die verschenen bij Windows XP. Windows XP was niet nodig en te zwaar en bla bla en nu krijgen we hetzelfde verhaal met Vista. Daarbij worden veel meningen als feiten verkondigd en is de conclusie toch dat het persoonlijk is.

Laatst bewerkt:
Wat denk je dan anders dat die 2/3 zou gedaan hebben? De kans lijkt me nogal klein dat ze bv ineens op Linux of Mac zouden zijn overgeschakeld, of dat ze ipv XP Windows 2000 zouden geinstalleert hebben, lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Wat er al aangegeven is, je kunt zowat geen nieuwe machine kopen waar geen vista op staat, dus iedereen die linux gebruikt zal een machine kopen met vista, en daarna eraf gooien om er linux op te zetten.

Nu zal dat aandeel geen 1/3 deel zijn maar ik vlak ze niet uit

Daarnaast is het een leuke, 1/3 van de zakelijke machines die een tijdje vista gedraaid hebben.....
Hoeveel bedrijven hebben dat? hoeveel bedrijven beginnen er nog niet aan omdat het nog te jong is/ de 10 test systemen die ze hebben niet voldoen (op 22000 totaal aantal werkplekken.)

Ik ken bedrijven die nu nog steeds op Windows 2000 draaien. Hun volgende uprgade zal Windows XP zijn. De reden is heel simpel: XP is niet het meest moderne systeem maar is wel robuust en betrouwbaar. Alle truuks liggen op tafel en kinderziektjes zijn er uit. Vista zou stabieler moeten zijn maar ik vind XP even stabiel. En mits goed geconfigureerd en beheerd is XP steady as a rock.

Er staat dat veel mensen XP installeren omdat ze van mensen hebben GEHOORD dat Vista slecht is. Ik heb mijn laptop 1,5 jaar op Vista laten draaien, maar heb er toch maar XP opgegooid, want mijn laptop was (...) langzaam geworden dankzij Windows Vista.
Ik had al meer RAM in mijn laptop gezet, maar hij was nog steeds langzaam. Dat is het enige nadeel aan Vista, dat het zo zwaar draait, verder heb ik er nooit problemen mee ondervonden, en ik had de Vista-versie die net was uitgekomen (dat Vista net bestond).
Dus zo slecht was en is Vista niet ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan