Spel draaiende krijgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Ik wilde een (10 jaar oud) spel draaien op een oude xp-laptop maar daar deed het dus niets meer...

Ik hoor de cd erin te gooien en dan opent hij normaal een venster waardoor hij automatisch wat installeert. Dat gaat bij mij dus niet. Het is half geïnstalleerd en daarna liep de installatie mis. Nu kan ik hem niet meer installeren. Eigenlijk houd de installatie niets meer in dan een snelkoppeling aanmaken naar het juiste bestand in de map alle programma's. Dus heb ik dit bestand via uitvoeren proberen openen. Het opent en ik krijg een zwart scherm en nog voor ik iets zinnig te zien krijg sluit het weer.

Ik keek op de hoes en daarop staat bij systeemvereisten "windows 95 of hoger", dus ik besloot op een andere pc win95 te gaan installeren.

Uiteindelijk is dit gelukt en heb ik het spel hier wel kunnen installeren. Maar wanneer ik het probeer op te starten krijg ik volgende foutmelding:

attachment.php

Ok, misschien is windows 95 niet zo ideaal, ik probeer win98, dacht ik. Ik haalde de harddisk uit de pc en stak er een andere in waarop ik win98 installeerde. Ook op win98 kon ik het spel goed installeren maar dan kreeg ik een gelijkaardige foutmelding:

attachment.php

Er is blijkbaar een probleem met DirectX? Is dit op te lossen of is die pc hardwarematig gewoon te beperkt om dat te spelen?

In dat geval kan ik het misschien beter op mijn laptop proberen. Is het mogelijk (zoja hoe) een dualboot met xp en win95 of win98? (welk is het beste om te gebruiken in een dualboot met xp? Als het niets uitmaakt gaat mijn voorkeur uit naar win95 omdat ik die in het nederlands heb).

Bijlagen

• foutmelding.jpg
    foutmelding.jpg
    7,6 KB · Weergaven: 114
  • foutmelding2.JPG
    foutmelding2.JPG
    7,9 KB · Weergaven: 121
Ik heb dat bestand gedownload (het woord websetup viel me niet op) en op een cdtje gebrand. In de windows 98 gestoken en proberen installeren. Hij lijkt eerst niets te doen maar na een half uur zegt ie dat ie een file niet kon downloaden en dat ik later nog eens moet proberen of de netwerkverbinding moet nakijken.

Maar die pc is niet verbonden met internet...

Ik overweeg stillaan om win95 op die andere pc te draaien. Maar misschien niet in een dualboot maar op een usbstick, ik neem binnenkort een nieuwe van 8 GB (ik heb er momenteel een van 256 MB en 4 GB maar kom daar niet meer mee toe), en dan kan die van 256 MB misschien dienen om win95 te draaien op m'n huidige xp-laptop. Dan knoei ik niet met de huidige xp-installatie. In hoeverre is het mogelijk/aangeraden dit te doen?

drivers zijn in orde?
directx er dus op zetten desnoods via de set up

compabiliteits modus??

Ik heb geen drivers van die pc:confused:, maar het zijn echt heel standaard dingen daarin, ik geloof niet dat windows daar problemen mee heeft.

Ik heb de directX er eerder proberen opzetten met een setup die op de cd van het meegeleverde spel stond. Maar dat was dus zonder resultaat.

En ik heb al gekeken, maar ik vind geen compatibiliteitsmodus op win95 of win98. Volgens mij bestond dat toen nog niet?
En in die xp kan ik het dus niet uitvoeren omdat de installatie misloopt en ik niet eens op de cdrom geraak...

Ik heb de oude laptop eens nagekeken en volgens mij zou hij nooit een usbstick kunnen booten. M'n andere laptop geloof ik wel. Ik wil deze laptop niet vervuilen met oude spellen. Maar als het eventueel via win95 op een usbstick gaat...
Ik vrees alleen dat win95 nog geen usb ondersteunde. Maar als m'n bios het kan booten, zou dat dan het probleem oplossen? win98 is jammer genoeg te groot voor op een usbstick van 256 MB :s

Laatst bewerkt:
Ok, ik geloof dat ik de drivers heb gevonden en ze zijn nu bezig met installeren. (win95)

Ik kreeg een bepaalde melding "failed", weet verder niet over wat het ging maar ik denk niet dat het de drivers zijn want het gebeurde in een stap voor hij begon aan "installing drivers"

Ow, ik zie dus pas dat er staat: "setup was not completed succesfully" :S
Ik weet dus niet in hoeverre de drivers zijn geïnstalleerd. Maar ik krijg nog steeds dezelfde foutmelding als ik het spel probeer te starten.

In windows 98 ging het installeren wel zonder foutmeldingen.

Maar wanneer ik het spel probeer te starten krijg ik alweer dezelfde foutmelding...

compatibliteitsmodus?

rectermuisklik op icoom game=eigenschappen.
daar aanpassen

Ik wilde een (10 jaar oud) spel draaien op een oude xp-laptop maar daar deed het dus niets meer...

Ik kon die attachements niet zien.
Om welk 10 jaar oude spel gaat het?
1 probleem was al duidelijk, dat was een fout in de directx installatie.
Ondersteund jouw videokaart wel de juiste direct x versie die het spel vereist?
Heb zelf ook al meegemaakt dat een latere directx niet geheel werkt met het spel, lag niet aan directx maar aan het spel zelf, die bleef zeuren dat ik niet de juiste versie van directx had voor het spel.

Laatst bewerkt:
Wel zoals ik al zei gaat compatibiliteitsmodus niet:confused:

In win95 en 98 vind ik het niet en in winXP krijg ik niet eens een icoontje omdat de installatie niet correct gebeurd. Ik heb zelf een snelkoppeling proberen aanmaken maar tijdens het aanmaken geeft hij de fout dat hij het bestand niet kan vinden. Op de cd zelf geraak ik ook niet meer met die laptop (ik weet niet hoe dat komt). Dus kan ik het bestand op de cd zelf ook niet gaan uitvoeren in compatibiliteitsmodus. Of is er een methode om een hele cd uit te voeren in compatibiliteitsmodus?

Ik denk volgens mij dat mijn grafische kaart van die pc echt gewoon zooi is en dat dat de foutmelding veroorzaakt.
Ik vrees dat hij geen DirectX ondersteund. Ik heb een gelijkaardige kaart liggen met gewoon wat meer geheugen en heb die eens geprobeerd, want op het spel staat geen minimum geheugen maar is dat wel vereist voor die versie van DirectX.

In win98 krijg ik dan exact dezelfde foutmelding maar ik krijg een extra foutmelding nu: The DSETUP.DLL file cannot start. Check the file to determine the problem.

In win95 krijg ik weer dezelfde foutmelding maar geen extra foutmelding.

:confused:
Het installeren van win95/win98 op usb of in dualboot met bestaande winXP mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan