cassettes overzetten naar de pc?

Status
Niet open voor verdere reacties.

freek11

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2005
Berichten
28
Hallo,

Ik wil graag taalcassettes overzetten naar de pc/cd.
Wie kan mij informeren over hoe dit te doen en of er free-ware software voor is.
Eventueel mag dit ook hardware zijn indien niet te duur.

Kwam wel info tegen op Helpmij maar die is al van 2003/04 en die is volgens mij niet meer actueel!

Woon in het buitenland dus voor event. hardware moet dit een gangbaar apparaat zijn.

Bij voorbaat mijn dank.
 
Dat kan betrekkelijk eenvoudig.
Sluit je cassettedeck doormidel van kabel met een tulp naar 3.5 jack aan op de line in van je geluidskaart.

Speel eerst een cassette af om de juiste volumeniveau's af te stemmen om geluidsvervormingen te voorkomen.

Als gratis software kan je bijv. audacity gebruiken om de opname van je cassettes maken.
Link: http://audacity.sourceforge.net/

Verder moet je veel geduld en tijd hebben om die opnames te maken.
 
Een cassettedeck nemen en die vanaf de record out naar de line in van je geluidskaart koppelen. (kabel tulip naar mini jack) Dan software zoals Magix cleanninglab de luxe de opnamen maken. Deze kun je daarna nog bewerken om bijvoorbeeld de ruis te verminderen.
 
Opnemen

Je moet de lijningang van je audiokaart van PC gebruiken. Daar sluit je óf rechtstreeks je cassettespeler aan óf je versterker.(met daaraan je speler). Dat doe je meestal met een cinch kabel.

Als je je volumeregeling in je systemtray aanklikt en de juist ingang openzet zul je over de speakers van je PC het geluid van de cassette horen.

Er zijn op het internet diverse programma's die dat kunnen vastleggen. o.a. Audacity.
Je start het programma en probeert eerst de volume regeling van je eigen audiokaart en hoe hard Audacity opneemt in te stellen. Dus je audiokaart niet knijpen, anders introduceer je ruis en te hard introducert vervorming. Dan ga je echt opnemen. Hij kan er wav files van maken, die je dus rechtstreeks op je CD kunt branden als audio-cd.
 
Goh! Das snel.

Hartelijk dank voor de snelle reacties, groots.:)

Is er soms iemand dat met behulp van plaatjes iets meer toelichting kan geven, b.v. van een site waar dit beschreven staat?

Moet het iemand anders duidelijk maken waarvan ik de taal slecht beheers.
 
Toch nog even een vraag!

Ik heb een cassettedeck van Kenwood geleend, maar zit met een vraag over de verbinding.
Gezien mijn leeftijd niet zo erg op de hoogte met al die nieuwe dingen;)

Aan de achterkant van de comp zit een blauw-groene en rood connect. Moet er nu vanaf de cassettedeck één kabel naar de groene connect?

Dus vanaf de cassettedeck een tulpaansluiting en naar de comp. een mini jack.
 
Das niet zo moeilijk. Dat doe ik zelf met Magix cleaninglab. Is nog in de nederlandse taal ook en met veel voorbeelden hoe het moet. En Magix heeft een eigen forum voor als je ergens niet uitkomt op www.magix.info Succes met het digitaliseren van je opnames.
 
Bedankt allemaal voor de reacties, ben er nog niet geheel uit! Heb via de comp. wel geluid op de comp.boxen maar opnemen lukt niet via Audacity 1.3 Beta.

Ben niet zo'n techneut maar ga er meer tijd voor vrij maken, lukt het niet dan kom ik terug met vragen.:thumb:
 
Hoi,

Ga naar Start > Configuratiescherm > Geluiden en Audioapparaten > Kies dan Tabblad Audio. Zorg dat bij " Opnemen van geluid" het juiste apparaat staat en klik dan op Volume en zorg daar ook voor de juiste instelling.

Sukses , Ed
 
Bedankt Ed,

Gaan we van de week uitproberen, ik kom er op terug zodat anderen er ook wat aan hebben:thumb:
 
Je kan ook laten overetten voor lage kosten als je niet u it kan komen
*Knip*
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@rodarico: Welkom op Helpmij.nl

Zoals je zojuist bij aanmelding gelezen hebt in onze huisregels, waar je mee akkoord gegaan bent, is het niet toegestaan te reageren in oude topics.
Deze is van 2008 en dus niet aktueel meer.
Tevens heb ik de link naar de website verwijderd. Na wat onderzoek hebben wij een heel groot vermoeden dat deze om commerciële redenen voor jezelf geplaatst is door je.
Ook dat is niet toegestaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan