Grafische kaart upgrade

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robinjj

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2008
Hallo,

Ik zit eraan te denken om mijn grafische kaart te upgraden.
Op dit moment heb ik de volgende specificaties.

Mainboard : FUJITSU SIEMENS G31T-M2
Chipset : Intel G31/G33/G35
Processor : Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2400 MHz
Physical Memory : 3072 MB
Video Card : NVIDIA GeForce 8600 GS
Hard Disk : WDC (500 GB)
DVD-Rom Drive : HL-DT-ST DVDRAM GSA-H60N ATA Device
DVD-Rom Drive : LWDWJ FWD6VSLE SCSI CdRom Device
Monitor Type : L22W-9 - 22 inches
Network Card : Realtek Semiconductor RTL8168/8111 PCI-E Gigabit Ethernet NIC
Operating System : Windows Vista (TM) Home Premium Home Edition 6.00.6000
DirectX : Version 10.00
Windows Performance Index : 4.8

Ik heb zelf al een beetje zitten kijken en de geforce 9600 GT leek mij wel wat, niet al te duur en toch behoorlijke prestaties. Past deze, en zo ja, is deze geschikt voor een dual monitor setup?

Alvast bedankt,
Robin

P.s. Stel dat ik mijn videokaart upgrade, geeft dit echt een duidelijke verbetering?

Laatst bewerkt:
hoi, ik wil erg graag een Video Card : NVIDIA GeForce 8600 kopen!!! =D (met 256mb geheugen toch? )
kan ik hem dan van je kopen :love: ? (weet nog niet 100% zeker ;) )

neen. De stap is te klein.
Ga minimaal voor een 9800GT of zelfs HD4850

Kwam prestaties maakt een 9600GT en een 8600 GT wel een degelijk verschil.

Een 8600GT met 256 zal bij de meeste shops voor zo'n 75 euro te koop zijn, verkoop je kaart voor 50 en koop een 9600GT voor 130 euro?.

Volgens verschillende benchmarks in ook PCM en Nvidia boekjes, steken de prestaties van 9600GT toch boven de 8600GT uit.

Als je een kaart wilt voor hele lange termijn zou ik idd ook voor een 9800xx gaan, maar als hij de kaart wilt gebruiken voor de meeste spellen die nu worden gespeeld en die straks komen kan die prima uit.

Kwam prestaties maakt een 9600GT en een 8600 GT wel een degelijk verschil.

Een 8600GT met 256 zal bij de meeste shops voor zo'n 75 euro te koop zijn, verkoop je kaart voor 50 en koop een 9600GT voor 130 euro?.

Volgens verschillende benchmarks in ook PCM en Nvidia boekjes, steken de prestaties van 9600GT toch boven de 8600GT uit.

Als je een kaart wilt voor hele lange termijn zou ik idd ook voor een 9800xx gaan, maar als hij de kaart wilt gebruiken voor de meeste spellen die nu worden gespeeld en die straks komen kan die prima uit.
Ik zeg "de stap is te klein"
En dat is het. De kaart is inderdaad wel iets beter. Maar niet zoveel om een aanschaf ook maar te overwegen.
En iemand die een nieuwe videokaart koopt, die hoopt in het algemeen er wel op vooruit te gaan. Dus kan hij beter een iets betere kaart nemen.
Zeker als die 9600GT 130 euro kost....

Ik zeg "de stap is te klein"
En dat is het. De kaart is inderdaad wel iets beter. Maar niet zoveel om een aanschaf ook maar te overwegen.
En iemand die een nieuwe videokaart koopt, die hoopt in het algemeen er wel op vooruit te gaan. Dus kan hij beter een iets betere kaart nemen.
Zeker als die 9600GT 130 euro kost....

Mwoah, zo lang hij geen spellen ala Crysis wilt spelen kan de 9600 GT prima uit. Kost hem uiteindelijk nog niet eens 100 euro, voor een prima kaart.
Als hij zijn oude natuurlijk verkoopt

Ga je voor een 8800GT/9800xx dan betaal je toch minimaal het dubbele.

Je punt is duidelijk, heb je een hoger budget.
Kan je beter voor een 9800 gaan, 8800 is bijna 200 euro, en scheelt qua prestaties niet veel met een 9600GT.

Maar die kaarten passen wel in mijn pc (goede moederbord/ hoe sterke voeding heb ik nodig) ?? Ik las iets over een pci express 2.0 en ik weet niet zeker of ik dat heb. (al heb ik toch een vrij nieuwe pc) En hoe kan ik op die manier een dual monitor setup krijgen? Kan ik dan mijn oude videokaart naast mijn nieuwe laten draaien?

Ik wil grafisch intensieve games kunnen spelen (vooral flight simulator x) met direct x 10 en alles op maximaal. Op dit moment schokt hij dan. Eventueel wil ik mijn budget wel wat opschroeven maar het mag zeker niet >300€ worden.

hoi, ik wil erg graag een Video Card : NVIDIA GeForce 8600 kopen!!! =D (met 256mb geheugen toch? )
kan ik hem dan van je kopen ? (weet nog niet 100% zeker )
Nee, ik hou mijn oude videokaart hoe dan ook zelf, hetzij steek ik hem in een andere pc, hetzij laat ik hem ernaast draaien. Het is overigens een 8600 GS met 512 mb geheugen. Deze zijn volgens mij niet los verkrijgbaar, ze komen alleen bij 'fabriekscomputers' erbij.

[edit] Ik denk dat ik maar afstap van mijn idee van 9600 xx, heeft er iemand goede alternatieven die niet al te duur zijn ( en die erin passen :P)

Laatst bewerkt:
Mwoah, zo lang hij geen spellen ala Crysis wilt spelen kan de 9600 GT prima uit. Kost hem uiteindelijk nog niet eens 100 euro, voor een prima kaart.
Als hij zijn oude natuurlijk verkoopt

Ga je voor een 8800GT/9800xx dan betaal je toch minimaal het dubbele.

Je punt is duidelijk, heb je een hoger budget.
Kan je beter voor een 9800 gaan, 8800 is bijna 200 euro, en scheelt qua prestaties niet veel met een 9600GT.
Waar bestel jij in hemelsnaam?
Een 9800GT kost echt maar iets van 120 euro. Soms zelfs goedkoper.
Goed. Inclusief verzendkosten zal het vanaf 130 euro zijn. Maar in elk geval geen 200 euro.

http://tweakers.net/pricewatch/213940/sapphire-hd-4850-512mb-gddr3-pci-e.html

http://tweakers.net/pricewatch/222989/leadtek-winfast-px9800gt.html

Wat duurder (het heeft denk ik net zin met je Q6600), maar wel goed voor een 22 inch scherm:
http://tweakers.net/pricewatch/215979/sapphire-hd-4870-512mb-gddr5-pci-e.html

Je moet even opmeten in je kast hoe groot de videokaart maximaal mag worden (de lengte dus met name). En verder moet je kijken welke voeding erin zit.
Waarschijnlijk heb je deze:
http://www.ciao-shopping.nl/Fujitsu_Siemens_SCALEO_Pi_2662_7003_Core_2_Quad_Q6600_2_4_GHz__856389

Dus dan heb je een zwaardere voeding nodig. Kost ongeveer 50-60 euro.

Maar die kaarten passen wel in mijn pc (goede moederbord/ hoe sterke voeding heb ik nodig) ?? Ik las iets over een pci express 2.0 en ik weet niet zeker of ik dat heb. (al heb ik toch een vrij nieuwe pc) En hoe kan ik op die manier een dual monitor setup krijgen? Kan ik dan mijn oude videokaart naast mijn nieuwe laten draaien?
De meeste videokaarten hebben 2 aansluitingen. Dus kan je 2 monitoren op 1 videokaart aansluiten.

Je kan je oude videokaart niet naast je oude laten draaien. Je moederbord ondersteunt dat niet.

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Bedankt, ik ben een stuk wijzer geworden. Voordat ik tot een aankoop over zou kunnen gaan moet ik nog even het volgende zeker weten:

Dit ondersteunt mijn pc dus? Het is inderdaad de SCALEO P serie.

Verder beschik ik over deze monitor:
http://www.ciao-shopping.nl/Fujitsu_Siemens_SCALEOVIEW_L22W_9__866310

Deze heeft volgens mij geen DVI input. Is dit een probleem?
Zolang er op de videokaart een DVi-i poort zit kan je er een verloopje (wordt altijd met de videokaart meegeleverd) op zetten om zo een oude d-sub-monitor aan te kunnen sluiten.
Elke videokaart heeft minimaal 1 dvi-i poort. De meeste hebben er 2, sommige 1 dvi-i en 1 dvi-d.
Dvi-d kan je niet omzetten daar dsub.

In principe maakt het niet uit als je computer geen pci express 2.0 heeft. De 2.0 videokaarten kunnen ook op een oudere poort.
Een nieuwe voeding is wel belangrijk.

Laatst bewerkt:
Oké, bedankt.

denk je concluderend dat het de moeite waard is? Kunnen de chips uit mijn quadcore de lagere chipsnelheid van mijn 8600 GS compenseren of heb je echt zo'n kaart nodig om spellen met hoge FPS te kunnen spelen?

Oftewel, krijg ik echt een duidelijke verbetering als ik een HD4850/HD4870 koop (daar gaat mijn interesse nu nog het meest naar uit :) )

Oké, bedankt.

denk je concluderend dat het de moeite waard is? Kunnen de chips uit mijn quadcore de lagere chipsnelheid van mijn 8600 GS compenseren of heb je echt zo'n kaart nodig om spellen met hoge FPS te kunnen spelen?

Oftewel, krijg ik echt een duidelijke verbetering als ik een HD4850/HD4870 koop (daar gaat mijn interesse nu nog het meest naar uit :) )
Ja, je krijgt met allebei een flinke verbetering. Ook met de 9800GT zal je een verbetering zien.
Ik twijfel alleen of de 4870 zinvol is tov een 4850. Ik neig dus naar dat het zinvol is, maar ik weet het niet zeker.

Maar goed. Ik ben nog even verder gaan kijken:
http://www.tomshardware.com/charts/...=on&prod[2074]=on&prod[2116]=on&prod[2114]=on

Als de cijfers kloppen, dan heb je meer aan een Nvidia-kaart. Met een 8800GT/9800GT en zelfs een 9600GT (met 1024MB geheugen) ben je dan 50% sneller dan met een 8600GT (8600GS kan ik niet vinden; de 8600GT is net iets beter).

En wat voor voeding heb ik nodig om zo'n bakbeest van stroom te voorzien? En blijft hij koel genoeg of moet ik extra fans erbij plaatsen?

Alvast bedankt voor al je moeite,
Robin

En wat voor voeding heb ik nodig om zo'n bakbeest van stroom te voorzien? En blijft hij koel genoeg of moet ik extra fans erbij plaatsen?

Robin
een goede 450 tot 500W moet genoeg zijn.
Extra fans: ik weet niet wat er in je systeem zit.

Je moet wel even kijken of de kaart gaat passen (even meten dus)

Ik heb overigens net 3dmarkvantage gedownload. En deze gaat met 1-2 (!!!) FPS op preset performance. Enig idee hoe dit met mijn systeem kan :confused: kan het iets te maken hebben met het feit dat ik nog geen Vista SP1 heb?

Laatst bewerkt:

Robin

Bakbeest? Je overdrijft behoorlijk hoor...

Een a-merk 350-400 watt is meer dan voldoende.

Bakbeest? Je overdrijft behoorlijk hoor...

Een a-merk 350-400 watt is meer dan voldoende.
Het is voldoende, maar je voeding moet dan wel zwaar aan het werk.
Een voeding is het beste als het niet al te zwaar belast wordt.
Beter een voeding van 500W die maar voor 70% belast wordt (dus 350W), dan een voeding van 400W die voor 87,5% belast wordt.

Als je al een voeding van 350-400W hebt dan ligt het natuurlijk anders.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan