vraag over 4 GB geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dutch01

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2008
Hallo daar :)

Ik ben bezig met het samenstellen van een eigen systeem, en heb de volgende vraag over oa. het geheugen,

Mijn moederbord ondersteund DDR2 en DDR3 SDRAM.
Ik heb echter gekozen voor 2x2GB DDR2-ram om erin te plaatsen, in totaal dus 4GB RAM

Nu heb ik begrepen dat 4 GB alleen ondersteund wordt door 64-bit systemen.

Mijn processor is de Duo Core E8500
Mijn moederbord is de ASUS P5QC

vraag 1:
Geen flauw idee wat een 64-bit systeem is, maar volgens mij is dit tesamen toch een 64-bit systeem? Zo niet, wat maakt een 64-bit systeem?

vraag 2:
Verder heb ik windows XP pro, 32 bit. Moet je XP pro 64 bit hebben om ook het geheugen van 4GB te kunnen gebruiken? Of zrgt dit windows besturingssysteem van 32 bit ervoor dat je maximaal maar 3.2GB geheugen hebt?

Vraag 3:
Mijn moederbord geeft aan dat hij DDR2-geheugen ondersteunt van de volgende standaarden: DDR2-667, DDR2-800, DDR2-1066. Dus ik heb voor 1066 DD2 geheugenmodules gekozen, en wel de volgende: OCZ 4GB 1066-555 Reaper (OCZ2RPR10664GK) Bij installatie echter wordt de volgende melding gegeven:
Het door u geselecteerde DDR2 geheugen voldoet niet aan de JEDEC standaard. Daarom zullen we dit geheugen op JEDEC-compatible DDR2-800 timings instellen bij deze configuratie.
Waarom heb ik dan een DDR2-1066 geheugenmodule en een DDR2-1066 ondersteuning van het moederbord??
Voldoet alleen DDR-3 geheugen aan die standaard, wat die standaard ook mag wezen?

Ik hoop dat iemand me hier verder mee kan helpen.

m vr gr.

Dutch

Laatst bewerkt:
er daagt mij een verhaal over een klok en een klepel...:-)

een 64 bits-systeem is, zoals de naam al zegt, een 64 bits-syteem. Een dergelijk systeem rekent dus met 64 bits, ipv de "gebruikelijke" 32 bits. Kortom, met meer data.
Dergelijke systemen worden (nu nog) vooral door bedrijven gebruikt, voor professionele zware toepassingen.

Over dat geheugen: een 32 bits systeem kan maximaal 4GB aan geheugen gebruiken. Je kan er wel meer inzetten, maar het systeem kan daar gewoon niet mee overweg.
Verhaal daarachter is heel eenvoudig: een computer rekent alleen maar met de getallen 1 en 0. Er zijn voor een geheugen positie maar 2 opties.

Simpel voorgesteld heeft een 32-bits syteem 32 posities in het geheugenen, die elk 2 opties hebben ( 0 of 1). Wiskundig gezien zijn er in totaal dus dus 2^32 (2 tot de macht 32) mogelijkheden om dat geheugen te vullen. Dat is 4.294.967.296, ofwel 4GB
Een 64-bits systeem heeft 2^64 geheugenposities, ofwel de mogelijkheid tot het ondersteunen van (in theorie) 16 EXAbytes geheugen, dat komt overeen met zo'n slordige 17 miljard GB. Met 64 bit kunnen we voorlopig dus nog wel even vooruit.... :thumb:

voor wat betreft die JEDEC-standaard.... geen idee....

Dank je voor je reactie...

Maar waarom lees ik dan overal dat een 32 bit-systeem geen 4gb aan kan maar maximaal 3,2 Gb? Je kan er wel 4 gig instoppen, maar zal niet meer dan 3.2 gb daarvan gebruiken?

Is mijn systeem nu 64 bit of 32 bit? En hoe kom ik daarachter.... OF heeft dat hele verhaal van 64 bit-systeem te maken met het besturingssysteem?

Iets wijzer dan voorheen, echter alle vragen blijven nog even staan..

kan iemand me helpen?

Je OS moet 64 bit zijn, en inderdaad, op een 32 bit OS zal je van 4 Gb iets van 3,2 werkelijk kunnen gebruiken.

er daagt mij een verhaal over een klok en een klepel...:-)

een 64 bits-systeem is, zoals de naam al zegt, een 64 bits-syteem. Een dergelijk systeem rekent dus met 64 bits, ipv de "gebruikelijke" 32 bits. Kortom, met meer data.
Dergelijke systemen worden (nu nog) vooral door bedrijven gebruikt, voor professionele zware toepassingen.
Ben je net uit je winterslaap gekomen? :p
Veel mensen gebruiken nu een 64 bits-besturingssysteem. Het is percentueel gezien nog niet zo hoog, maar het is wel zeer snel groeiend.
Ik schat in dat er steeds minder 32bits versies van Vista worden verkocht.
Zeker in de SLI en CF-systemen met Vista is 64 bits eigenlijk een noodzaak geworden.

Over dat geheugen: een 32 bits systeem kan maximaal 4GB aan geheugen gebruiken. Je kan er wel meer inzetten, maar het systeem kan daar gewoon niet mee overweg.
Verhaal daarachter is heel eenvoudig: een computer rekent alleen maar met de getallen 1 en 0. Er zijn voor een geheugen positie maar 2 opties.

Simpel voorgesteld heeft een 32-bits syteem 32 posities in het geheugenen, die elk 2 opties hebben ( 0 of 1). Wiskundig gezien zijn er in totaal dus dus 2^32 (2 tot de macht 32) mogelijkheden om dat geheugen te vullen. Dat is 4.294.967.296, ofwel 4GB
Een 64-bits systeem heeft 2^64 geheugenposities, ofwel de mogelijkheid tot het ondersteunen van (in theorie) 16 EXAbytes geheugen, dat komt overeen met zo'n slordige 17 miljard GB. Met 64 bit kunnen we voorlopig dus nog wel even vooruit.... :thumb:
Dat is inderdaad de technische verklaring. (dit in combi met de uitleg in zijn andere draadje waarin ik aangaf dat ook videokaartgeheugen mee telt hierbij en voorang heeft op het normale interne geheugen)

voor wat betreft die JEDEC-standaard.... geen idee....
Ik ook niet.

wat betreft dat JEDEC verhaal..

Ergens las ik dat DDR-2 1066 geheugenkaartjes gewoon overclockte 800 geheugenkaartjes zijn. Zou dit de reden kunnen zijn?

Bij gebruik van DDR-3 geheugenkaartjes krijg ik die JEDEC- melding niet trouwens..

wat betreft dat JEDEC verhaal..

Ergens las ik dat DDR-2 1066 geheugenkaartjes gewoon overclockte 800 geheugenkaartjes zijn. Zou dit de reden kunnen zijn?

Bij gebruik van DDR-3 geheugenkaartjes krijg ik die JEDEC- melding niet trouwens..

En sowieso is de vraag hoeveel prestatieverschil je hebt met sneller geheugen. Eigenlijk zijn die 1066-kaarten vooral voor overclockers.

Asus p5qc

Hi Dutch01,

Ik ga binnenkort mijn Huidige P35 DS3R moederbord omruilen tegen de P5QC.
nou is die stap erg klein, en voor vele onnodig, want apart van dat de P5QC een P45 Intel chipset heeft en de P35 DS3R een P35 chipset heeft is er bijna geen verschil meer.
Beide hebben DDR2 en DDR3 ondersteuning.

Mijn Vraag aan jou is simpel, hoe bevalt de moederbord?
Ik ben zo bang dat ik een goede vriend (P35 DS3R) in de steek laat en dat de nieuwe vriend (P5QC) mij erg zal teleur stellen. vooral omdat hij vrij nieuw is. verder heeft de nieuwe bord eigenlijk alles wat ik wens. o.a. PCI-E 2.0. (GTX280 komt er op, was eerst 9800GX2)

Zou je mij ook kunnen vertellen hoe hij opstart? valt er wat op? of is het non stop door naar Windows en meteen aan de slag? er kan bijv. dat de Express gate steeds vraagt?

Graag hoor ik nog van u,

Michael

Hi Dutch01,

Ik ga binnenkort mijn Huidige P35 DS3R moederbord omruilen tegen de P5QC.
nou is die stap erg klein, en voor vele onnodig, want apart van dat de P5QC een P45 Intel chipset heeft en de P35 DS3R een P35 chipset heeft is er bijna geen verschil meer.
Beide hebben DDR2 en DDR3 ondersteuning.

Mijn Vraag aan jou is simpel, hoe bevalt de moederbord?
Ik ben zo bang dat ik een goede vriend (P35 DS3R) in de steek laat en dat de nieuwe vriend (P5QC) mij erg zal teleur stellen. vooral omdat hij vrij nieuw is. verder heeft de nieuwe bord eigenlijk alles wat ik wens. o.a. PCI-E 2.0. (GTX280 komt er op, was eerst 9800GX2)

Zou je mij ook kunnen vertellen hoe hij opstart? valt er wat op? of is het non stop door naar Windows en meteen aan de slag? er kan bijv. dat de Express gate steeds vraagt?

Graag hoor ik nog van u,

Michael

Expressgate wordt steeds gevraagd inderdaad (volgens mij), maar omdat ik mijn bios op raid 5 heb ingesteld, slaat hij die stap over. (Expressgate is niet mogelijk met een raid configuratie) Je ziet het slechts heel even in beeld staan, dat expressgate niet mogelijk is.

Het moederbord bevalt uitstekend. Had zelf nog nooit een computer in elkaar gezet, en ben via internet wijzer geworden. Na installatie van de onderdelen werkte alles gelijk zonder fouten. Installeren van windows idem dito! Wel dus een floppy-drive nodig om raid te installeren!! O ja, en haal de kaartlezer uit het systeem voordat je windows installeert, omdat hij anders je schijven op G H en F zet.... Bios-update is niet nodig.

Windows start op als een tiet, non stop door naar windows... Heeft misschien ook wel te maken met de raid-5 configuratie en 4 GB geheugen. Er is genoeg plek op het moederbord, en met mijn gforce 9800 GTX 512 mb videokaart is dat wel nodig. Enige nadeel met deze videokaart is dat hij over 2 van de 6 sataslots valt. Maar 4 sataslots is ook genoeg (3 voor de 3 HDD, en 1 voor de DVDwriter). Ik ben uiterts tevreden. zelfs het geluid doet het goed!

Ik heb trouwens toch voor de ddr2-800 geheugenmodules gekozen. Dit schijnt beter te zijn als je toch niet gaat overclocken...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan