Alice+router/switch probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

bt4ever

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2008
Berichten
14
Hallo allemaal,

Ik heb het volgende probleem:

Ik maak gebruik van Alice internet en heb een Copperjet modemrouter. De modem heeft echter maar 1 ethernetuitgang en ik heb er 2 nodig voor mijn pc en dreambox (receiver). Ik heb achter de modemrouter zowel een router als switch gezet, maar krijg continu het volgende probleem:

Ik heb wel verbinding op beide apparaten tegelijkertijd, maar na een paar uurtjes valt om e een of andere reden internet op mijn pc weg, terwijl de dreambox het blijft doen. Ik kan wel op msn bijv., maar internet of firefox lukt niet. Zodra ik de copperjet modem reset heb ik wel meteen toegang tot internet. Ik heb het tot nu toe met 2 soorten routers en 1 soort switch geprobeerd en het probleem is niet verholpen. Weet iemand wat een oplossing zou kunnen zijn? Sowieso weet ik dat veel mensen problemen hebben met de copperjet modem en/of routers, ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, want ik ben al 2 weken bezig en heb nog steeds geen oplossing gevonden.

Iemand heeft mij verteld dat alice toegang verleent aan 1 mac adress tegelijkertijd en dat ik een router moet instellen met mac cloning ipv een switch, maar dit werkte ook niet (of ik stelde het niet in, maar ik had bijv. wel verbinding op ebide apparaten tegelijkertijd).
Iemand anders zei weer dat een router achter een router niet werkt en dat ik een switch moet gebruiken, maar ook dit was weer tevergeefs.

Iemand enig idee???
 
Copperjets zijn geen modemrouters, maar alleen modems, zover ik weet.

Dus om met 1 publiek ip-adres toch meerdere apparaten aan te sluiten heb je een Breedband router nodig, dus eentje met 1 WAN ethernetpoort en meerdere LAN ethernetpoorten. Een switch is dus niet nodig.

Dat MSN het wel blijft doen, maar Internet Explorer of Firefox niet kan mijns inziens op 2 dingen duiden:
1. Virussen of Trojans op je pc
2. De Dreambox die teveel verbindingen tegelijk open houdt naar Internet, en daarmee je breedband router overvoert.

Hopelijk heb je iets aan bovenstaande informatie.

Tijs.
 
Copperjets zijn geen modemrouters, maar alleen modems, zover ik weet.

Dus om met 1 publiek ip-adres toch meerdere apparaten aan te sluiten heb je een Breedband router nodig, dus eentje met 1 WAN ethernetpoort en meerdere LAN ethernetpoorten. Een switch is dus niet nodig.

Dat MSN het wel blijft doen, maar Internet Explorer of Firefox niet kan mijns inziens op 2 dingen duiden:
1. Virussen of Trojans op je pc
2. De Dreambox die teveel verbindingen tegelijk open houdt naar Internet, en daarmee je breedband router overvoert.

Hopelijk heb je iets aan bovenstaande informatie.

Tijs.

De copperjet is een modem router, het ip begint dan ook met 172.
Ik heb net nog de pc gescanned, geen virussen of trojans.
De dreambox heeft ook maar 1 verbinding, dat is ook geen probleem denk ik, want bij andere mensen werkt het wel.
Het probleem moet wel bij de router liggen, want als ik hem reset werkt het weer gewoon. Trouwens, op de pagina vd modem komen mijn dns servers niet overeen met de dns die de provider me heeft gegeven, in hoeverre is dat een probleem???
 
De copperjet is een modem router, het ip begint dan ook met 172.
[...]

Dit is niet geheel onderbouwd met het feit dat je het apparaat kunt 'bereiken' met een 172 adres: Een draadloos accesspoint bijvoorbeeld kun je ook configureren met een http://een_ip_adres, ook al is een accesspoint in het dagelijkse gebruik even 'transparant' als een modem of een switch.

Maar laten we aannemen dat het tóch een routermodem is.
Meldt ons hoe de modem staat geconfigureerd. Kun je (via dat http://172.x.x.x) ons laten zien wat er staat geconfigureerd?
Gaat dan vooral of het apparaat in Bridging modus staat of niet, en of NAT geconfigureerd is (incl. eventuele DHCP-server capaciteiten).
En noem ook even het precieze type Copperjet.

Als je niet weet hoe schermafdrukken te maken en posten, kijk dan even in mijn 'handtekening'.

Tijs.
 
Ik weet al wat het probleem is, het is een dns-server probleem. Als ik op probleem oplossen klik krijg ik ed melding dat er een probleem met de dns is, ook probleem oplossen bij msn messenger zegt dat het een dns-probleem is. Ik heb maar mijn eigen dns server (217.149.196.6) eruit gegooid en twee andere gratis dns (208.67.222.222 en 208.67.220.220) erin gegooid, kijken wat het oplevert.
 
Dit werkt ook al niet, als ik ed pc direct aansluit levert het geen problemen op, zodra er iets tussenkomt valt internet op de pc uit.
 
Zet de copperjet modem uit.
Sluit een breedband router aan op de modem, en zet 'm aan.
Wacht 15 minuten minimaal.
Zet copperjet modem aan.
Wacht 5 minuten.
Kijk of de router een extern ip-adres heeft gekregen op de WAN-verbinding, en kijk daarna of Internet het goed doet op de pc en dreambox.

Helpt dit niet, of had je dit al geprobeerd, bel dan met de provider die je de copperjet beschikbaar heeft gesteld (Alice?).

Tijs.
 
Alice heb ik al gebeld, die zijn niet echt behulpzaam....
Maar zou wat je nu zegt ook kunnen werken met een switch ipv router? Ik heb momenteel geen router beschikbaar.
 
Als ik dit trouwens allemaal uitvoer, moeten de kabels wel direct aangesloten zijn of moet dat later komen? En de router moet van tevoren ingesteld zijn en dhcp op router aan of uit???
 
Nogmaals: vlgs. mij is die copperjet gewoon een modem, en dus heb je een (al dan niet draadloze) breedband router nodig om meerdere pc's toegang te geven tot internet.

Je kunt gerust alle netwerkkabels alvast aangesloten hebben als je de router aanzet. De router zal pas op het moment dat de modem enkele minuten online is toegang geven tot Internet, want de router moet zelf eerst een ip-adres van de provider krijgen.

Het DHCP server gedeelte in de router moet aan blijven.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Het is toch echt een modemrouter hoor, staat op de site van alice en op de handleiding die ze hebben uitgedeeld.
 
Dat heb ik al trouwens geprobeerd. Normale routeraansluiteing zonder dhcp uit te zetten en via wanpoort ipv lan en dat geeft ook hetzelfde probleem weer.
 
1. Welk type copperjet betreft het?
2. Tevens weet ik niet hoe de copperjet staat ingesteld.
3. Welke routers heb je (al) geprobeerd. Merk + type
4. Waar staat op de website van Alice informatie over hoe die copperjet ingesteld is danwel ingesteld moet worden. (geef de link)

Tijs.
 
1 Het betreft de Copperjet 1616-2P.

2 Ik heb de oorspronkelijke settings erop gezet en niks veranderd, dus geen vreemde dingen gedaan.

3 Ik heb een Sweex en nog een andere router (merk vergeten) geprobeerd en beide hebben niet gewerkt. Sowieso, 3 apparaten die allen hetzelfde probleem opleveren, dan denk ik toch echt dat het probleem bij de modem of mijn pc ligt en niet aan de routers.

4 2.2 Meer dan één PC
Wil je meer PC’s aansluiten, dan heb je een router nodig en een switch. Wat deze
dingen doen, laat ik buiten beschouwing1. Belangrijk is om te weten dat de meeste
kastjes die verkocht worden om tussen je Alice-box en je PC’s te plaatsen, beide
functies combineren. Nu is het zo dat de Alice-box zelf ook als een router werkt,
terwijl er toch maar één ethernet-poort op zit. Vrijwel alle ADSL-modems zijn tevens
routers, ongeacht het aantal ethernet-poorten (ook wel LAN-poorten genoemd).
Plaats je nu een zelf gekochte router/switch zonder meer achter je Alice-box, dan
heb je twee routers achter elkaar geschakeld en dit wil nogal eens problemen geven.
Het is het beste om de Alice-box als router te laten werken en het kastje erachter
alleen als switch.

Het staat ook in de handleiding die alice heeft uitgedeeld en is ook bevestigd door een medewerker bij de alice helpdesk.
 
Als ik je verhaal zo lees zou je vermoeden dat een simpele switch voldoende moet zijn om het werkend te houden voor meer dan 1 pc/apparaat tegelijk.

Die setup met een switch heb je geprobeerd, maar ook daar heb je (soms) problemen mee.

MSN etc. blijft het doen, maar websurfen lukt niet (meer).
Ik neem aan dat je Dreambox niet je hele bandbreedte opeet, en dat je naast MSN geen download, P2P of dergelijke programma's gebruikt.

Wat je zou kunnen proberen is de DNS-serverinstellingen die je in de WAN-status van de Copperjet terug kunt vinden (of kunt vragen aan de Alice helpdesk) 'hard' in te stellen in je TCP/IP instellingen van de pc. Dit omdat de verbinding zelf blijkbaar niet weg is (aangetoond doordat MSN dan nog wel werkt), dus blijven alleen DNS-problemen over.

Daarnaast zou een check op mogelijke malware ook geen slecht idee zijn. Zoek hier op het forum naar MBAM en je zult in diezelfde buurt ook links vinden naar SuperAntiSpyware en andere tools die je daarvoor kunt gebruiken.

Succes,

Tijs.
 
Als ik je verhaal zo lees zou je vermoeden dat een simpele switch voldoende moet zijn om het werkend te houden voor meer dan 1 pc/apparaat tegelijk.

Die setup met een switch heb je geprobeerd, maar ook daar heb je (soms) problemen mee.

MSN etc. blijft het doen, maar websurfen lukt niet (meer).
Ik neem aan dat je Dreambox niet je hele bandbreedte opeet, en dat je naast MSN geen download, P2P of dergelijke programma's gebruikt.

Wat je zou kunnen proberen is de DNS-serverinstellingen die je in de WAN-status van de Copperjet terug kunt vinden (of kunt vragen aan de Alice helpdesk) 'hard' in te stellen in je TCP/IP instellingen van de pc. Dit omdat de verbinding zelf blijkbaar niet weg is (aangetoond doordat MSN dan nog wel werkt), dus blijven alleen DNS-problemen over.

Daarnaast zou een check op mogelijke malware ook geen slecht idee zijn. Zoek hier op het forum naar MBAM en je zult in diezelfde buurt ook links vinden naar SuperAntiSpyware en andere tools die je daarvoor kunt gebruiken.

Succes,

Tijs.

Daar heb ik al aan gedacht. Mbam vond 1 schadelijk malware (emule) en die is weggehaald, norton vond 1 tracking cookie en die is ook weg, dus geen malware.

De DNS heb ik ook zelf ingevuld in mijn lan, gateway adres vd modem, ip eindigd op 4 ipv 1, dns dns van de modem, maar ook dit geeft hetzelfde probleem. Hij geeft trouwens niet altijd dns aan, toen ik gisteren probleem oplossen deed gaf msn een poortprobleem aan en kon windows geen verbinding maken met de externe host, het ligt dus blijkbaar niet (altijd) aan het dns. Maar een doodnormale switch zou dus gewoon moeten helpen, maar dat lukt ook al niet. Ik vermoed ook dat de modem gewoon stuk is, hij kan na een bepaald moment niet twee adressen tegelijk aan en moet gereset worden. Morgen haal ik er een expert bij die het zelf gaat instellen, als dat misgaat ga ik alice bedreigen en vragen om een nieuw modem.

Ik heb trouwens heel wat p2p en torrent programma's, maar ik heb ook zonder downloads hetzelfde probleem. MSN doet het trouwens ook na een moment niet meer. Sowieso valt de verbinding niet in 1x weg, eerste worden sommige delen van een site niet weergeven, daarna werkt ie enorm traag en dan pas valt het echt helemaal weg. Ook zonder grote downlaods heb ik het geprobeerd, 's nachts modem resetten en verbinding maken, daarna pc uit, ochtend was het al weg.
 
Laatst bewerkt:
Misschien kun je van iemand die recent van provider is gewisseld een router danwel routermodem lenen om in te stellen en die dan qua internet-stabiliteit te vergelijken met het apparaat van Alice? (Ik neem hier even aan dat telefonie-opties van de copperjet niet worden gebruikt).
Let wel op natuurlijk om een juist ADSL apparaat te lenen, want een ISDN versie werkt niet op analoog en andersom.

Ikzelf heb altijd extra ADSL routermodems en modems liggen voor het geval de internet-verbinding alhier 'moeilijk' doet, zodat ik kan uitzoeken of de problemen bij de provider liggen of bij het ADSL apparaat bij mij thuis. (Gelukkig zijn de storingen bij mij beperkt gebleven tot aangemeld onderhoud of verstoringen van minder dan 10 minuten; alle routers en routermodems zijn nog niet kapot gegaan).

Tijs.
 
Alice router/switch probleem

Hallo bt4ever,

Ik zie dat jou post is van een tijdje terug.

Heb jij immiddels een oplossing gevonden?

Ik heb nl hetzelfde configuratie; een switch en een router.

Ik heb het verholpen door mijn switch achter de Alice copperjet te zetten en de router als accesspoint achter de switch in te stellen. Dus de router is simpelweg een switch geworden alleen nu met wireless functionaliteit.

Mijn router is Asus WL500g. Ook heb ik een firmware update moeten uitvoeren op deze voordat de router in fullduplex stand stabiel bleef. Bij grote downloads verbrak de verbinding steeds.

Hopelijk heb je er wat aan.

Ciao
 
N.a.v. de posting van Galstone heb ik me wat meer verdiept in de materie.

De Copperjet is (zoals eigenlijk al vastgesteld) een modem-router, die bij de meeste providers als puur modem wordt gebruikt, maar bij Alice niet.
Alternatieve modems danwel modem-routers zijn bij Alice niet toegestaan/mogelijk, dus het pad van een ander/beter model van een andere fabrikant is uitgesloten.

Een (goede) switch zou genoeg moeten zijn om meerdere apparaten tegelijk gebruik te laten maken van Internet. Het feit dat dat werkt bij Galstone en bij bt4ever ook geeft aan dat het probleem daar niet ligt.
Het feit dat bt4ever de Copperjet moet resetten om vanaf zijn computer weer te kunnen browsen na een uur geeft aan dat het probleem bij de Copperjet ligt óf bij de computer.

Nu weet ik niet wat bt4ever doet op Internet, maar gegeven zijn nickname heb ik het idee dat bt4ever zijn hele verbinding voldouwt met downloads/dataverkeer. Misschien blaast de Dreambox ook nog een partijtje mee daarin, maar daarvoor ken ik het apparaat niet goed genoeg.
Terug naar redenen waarom er na een uur geen verbindingen meer op te bouwen zijn:
- De pc zou teveel (half-open) verbindingen aan het opbouwen kunnen zijn, en daarmee de grenzen van (vooral XP) besturingssysteem gevonden kunnen hebben. Omdat dit pas na een uur plaatsvindt lijkt me dat onwaarschijnlijk.
- (M.b.t. de Copperjet): Waarschijnlijker lijkt me de verklaring van Alice te zijn (uit zijn Veelgestelde vragen sectie):
Waarom valt mijn verbinding soms weg, of is mijn verbinding ineens traag?
a. P2P-programma's:
Peer to peer programma's worden veelal gebruikt voor het downloaden van software via een gedistribueerd netwerk. Gebruikt u bijvoorbeeld P2P (peer to peer) programma's (zoals Azureus of Utorrent) dan kunt u daarop het maximale aantal open connecties (threads) instellen. Standaard staat deze ingesteld op Unlimited (o) met als gevolg dat uw router alle verbinding actief bij moet houden. In een aantal gevallen kan dit leiden tot het vollopen van uw verbinding waardoor er geen bandbreedte (of connecties) meer over zijn voor andere dingen. Dit kunt u het beste testen door kort de stroom van uw router of modem af te halen en vervolgens er weer in te steken. Werkt alles na een paar minuten weer goed dan zit het probleem hoogstwaarschijnlijk in uw software. Een oplossing hiervoor is het maximum aantal connecties te beperken tot een lagere waarde, bijvoorbeeld 30 of 40.

b. Virusscanners: [...]
c. Spyware en Adware:
Dergelijke kwaadwillende programma's kunnen er om meerdere redenen voor zorgen dat uw verbinding of uw computer traag wordt of zelfs niet meer werkt. Mocht u hier onverhoopt last van hebben dan kunt u via uw computer expert of wanneer u zelf handig bent programma's vinden op internet om dit te verwijderen.
d. Meerdere computers op het netwerk:
Als u gebruik maakt van meerdere computers op uw netwerk, dan delen die computers de bandbreedte, zodat de individuele computers een langzamere verbinding hebben.
e. Firewall:[...]

Samenvattend: Het zou mij niet verbazen dat bt4ever zelf verantwoordelijk is voor de problemen, met als gevolg dat de Copperjet (en/of zijn eigen pc wellicht) het niet meer trekt om nog méér verbindingen op te zetten. De switch lijkt me prima in orde.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
N.a.v. de posting van Galstone heb ik me wat meer verdiept in de materie.

De Copperjet is (zoals eigenlijk al vastgesteld) een modem-router, die bij de meeste providers als puur modem wordt gebruikt, maar bij Alice niet.
Alternatieve modems danwel modem-routers zijn bij Alice niet toegestaan/mogelijk, dus het pad van een ander/beter model van een andere fabrikant is uitgesloten.

Een (goede) switch zou genoeg moeten zijn om meerdere apparaten tegelijk gebruik te laten maken van Internet. Het feit dat dat werkt bij Galstone en bij bt4ever ook geeft aan dat het probleem daar niet ligt.
Het feit dat bt4ever de Copperjet moet resetten om vanaf zijn computer weer te kunnen browsen na een uur geeft aan dat het probleem bij de Copperjet ligt óf bij de computer.

Nu weet ik niet wat bt4ever doet op Internet, maar gegeven zijn nickname heb ik het idee dat bt4ever zijn hele verbinding voldouwt met downloads/dataverkeer. Misschien blaast de Dreambox ook nog een partijtje mee daarin, maar daarvoor ken ik het apparaat niet goed genoeg.
Terug naar redenen waarom er na een uur geen verbindingen meer op te bouwen zijn:
- De pc zou teveel (half-open) verbindingen aan het opbouwen kunnen zijn, en daarmee de grenzen van (vooral XP) besturingssysteem gevonden kunnen hebben. Omdat dit pas na een uur plaatsvindt lijkt me dat onwaarschijnlijk.
- (M.b.t. de Copperjet): Waarschijnlijker lijkt me de verklaring van Alice te zijn (uit zijn Veelgestelde vragen sectie):


Samenvattend: Het zou mij niet verbazen dat bt4ever zelf verantwoordelijk is voor de problemen, met als gevolg dat de Copperjet (en/of zijn eigen pc wellicht) het niet meer trekt om nog méér verbindingen op te zetten. De switch lijkt me prima in orde.

Tijs.


Ook zonder dataverkeer heb ik dit probleem, hij valt gewoon weg.

Enne, hoezo zegt mijn nickname nou weer iets over mijn dataverkeer???

Misschien gefrustreerd dat je geen oplossing hebt kunnen vinden, maar dat hoef je niet af te reageren op anderen.:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan