Biosvraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Renna

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2007
Berichten
58
Ik heb mijn nieuwe computer voor het eerst aangezet en zit in het bios menu.
Ik heb first boot device ingesteld op cd rom
ik zag in het beginscherm new cpu detected en dat ik daar dingen voor in moest stellen...
is dit zo? wat moet ik dan instellen en waar?
of kan ik nu gewoon de windows xp erin doen om windows er op te zetten...

ook staat er in de bios bij sata1 not detected
en bij sata 2 staat wel wat, dat is neem ik aan mijn harddisk
Alleen dat begrijp ik neit want ik heb m aangesloten op sata 1
maakt dit uit??

op mijn moederbord zitten sata 1 en 2 boven elkaar... ik heb mijn stekker in de bovenste
omdat het me logisch leek dat dat sata 1 zou zijn maar kennelijk is het dus sata 2
Moet ik dit nog verwisselen, of is het niet van belang...
Als ik dit moet verwisselen moet ik namelijk waarschijnlijk mn moederbord losschroeven omdat ik er heel slecht bij kan... :confused:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou eerst gewoon eens de handleiding van het moederbord doorlezen.
Dan weet je ook zeker welke aansluiting SATA 1 en welke SATA 2 is.

Ongetwijfeld staat daar ook in hoe je je cpu moet plaatsen en configureren.

En ja, je eerste harddisk MOET op SATA 1
 
vanuit de handleiding wordt alleen aangegeven waar sata 1 en 2 zitten en 3 en 4
maar daaruit is niet duidelijk wat boven en wat onder zit
vanuit mijn bios neem ik dan aan dat ik m in 2 heb zitten
In de handleiding staat ook dat 1 en 2 master zijn, use as boot disk
en 3 en 4 slave, use as boot/data disk.
Waarom is dat eigenlijk zo belangrijk dat ie dan op SATA 1 moet...:rolleyes:

Ik zal iig het snoertje in sata 1 zien te krijgen, en nog eens in de handleiding kijken bij configuratie CPU..
Bedankt tot zover!
 
Ik zei SATA 1 omdat jij zei dat je 2 SATA aansluitingen had. Met 4 aansluitingen zijn inderdaad meestal SATA 1 en SATA 2 geschikt om te booten
 
Ik zou eerst gewoon eens de handleiding van het moederbord doorlezen.
Dan weet je ook zeker welke aansluiting SATA 1 en welke SATA 2 is.

Ongetwijfeld staat daar ook in hoe je je cpu moet plaatsen en configureren.

En ja, je eerste harddisk MOET op SATA 1

Waarom MOET je HDD op sata 1?

En Renna, het is belangrijk dat je alles eerst goed hebt voordat je windows gaat installeren.
Ik dacht altijd dat het niet uitmaakte welke SATA poort je HDD zit, maar dat ben ik.
Ten tweede heb je je CPU er wel goed in gezet? Dus langzaam erin laten vallen en niet doordrukken. Koelpasta erop. Kabels etc goed aangesloten.
Zo jah, krijg je geen rare dingen in beeld, kan je je windows xp installatie starten.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp MOET hij in SATA1 als er maar twee SATA aansluitingen zijn omdat dan alleen SATA 1 gebruikt wordt als boot disk.
Ik heb 6 SATA aansluitingen en 1 en 2 kunnen allebei gebruikt worden als boot disk dus maakt het in mijn geval niet uit of ik m in 1 of 2 heb... denk ik.

Mijn CPU zit er goed in, met koelpasta, kabels aangesloten:thumb:
Alleen vraag ik me wel af hoe warm hij mag worden... De temp aangegeven in de BIOS was eerst 40C en steeg langzaam per halve graad, zit nu op 46 en stijgt nog..
 
Jouw moederbordbord temp, cpu temp en videokaart temps moet je inderdaad goed in de gaten houden als ie steeds stijgt. Als je CPU temp te veel stijgt dan heb je teveel of te weinig koelpasta erop gedaan. Dat is 1 reden. Of de fan draait niet zoals het hoort, misschien fanspeed in de bios te hoog ingesteld.

Als je moederbord temps te hoog worden, dan heb je geen goede airflow in je kast. Je moet ervoor zorgen dat er genoeg frisse lucht binnen komt en dat het ook goed wordt afgevoerd zodat het ook langs alle componenten loopt, hetzelfde geldt voor je videokaart. Als er veel stof in je kast zit kan dat ook de oorzaak zijn dat je temps te warm worden.

Houdt je cpu temp niet boven de 65 graden, liefst rond de 50 met stockfans en houdt je moederbord temps rond de 60 graden. Je moederbord kan wel aardig wat hebben. De printplaat is bestendig tegen hoge temperaturen, alleen de onderdelen erop moet je niet tegen al te hoge temps blootstellen. Videokaart kan ook aardig wat hebben, houdt deze niet meer dan 60 graden. Liefst minder als er geen grote toepassingen tegelijkertijd gebruikt worden. Ik bedoel, draait er niks, houdt hem rond de 50 graden, gaat er een groot spel bijvoorbeeld gestart worden, dan moet ie niet veel hoger dan 60 graden worden.

Oplossingen:
airflow beter in je kast
northbridge koeler aanschaffen, gaat je dan toch weer geld kosten
Andere cpu koeler, gaat je ook weer geld kosten
controleren dat je niet meer dan een erwt koelpasta op je cpu hebt gedaan, dus als er overtollig koelpasta naast de cpu komt, dan heb je teveel. Je doet een beetje in het midden en met het aandrukken van je cpu koeler verspreid het over je CPU. Uitsmeren is dus niet geheel noodzakelijk.

Hoop dat je wat hebt aan deze informatie. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust en ik of een ander zullen ze graag beantwoorden.

Om je vraag even kort te beantwoorden.
Als je CPU eruit is geweest dan herkent je pc dit en die zegt dan iets in de trent, new cpu detected, blablabla.
Gewoon op F1 ofzo klikken, wat er staat. En er is niks aan de hand. Je hoeft hiervoor ook niks nieuws in te stellen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt! Hier heb ik zeker wat aan!
te veel of te weinig koelpasta zou idd het probleem kunnen zijn...
Al word de temp niet hoger dan 47.

Waar kan ik die andere temps bekijken, van de videokaart en het moederbord?

hij geeft idd steeds bericht new cpu detected, updating bios is required to unleash its full power...
 
Wat zijn naam en type van je moederbord, waarschijnlijk is een bios update nodig om je cpu volledig te ondersteunen!
 
Via een programma. Vaak lezen programma's rechtstreeks uit het BIOS.
Je hebt meerdere programma's, veelgebruikt is:

CPU-Z processor
GPU-Z videokaart
Everest, cpu, gpu, hdd, fanspeeds

Deze zijn het meest gebruikte. Je moet je niet altijd helemaal blind staren op de temps van deze programma's. Het is niet bewezen dat deze temps altijd het juiste aangeven, ze kunnen wat verschillen van de werkelijkheid. Anders zou je echter toch zelf met termapparatuur het zelf gaan moeten meten.
En inderdaad, je BIOS updaten zoals mrmusic zei.

Je kan het wel zelf opzoeken, maar aangezien je niet helemaal weet wat alles is, kan je beter mrmusic laten opzoeken welke BIOS flashbestand je nou precies nodig hebt. Dus je moederbordtype opgeven, staat ook in everest. Of lees het even af van je moederbord zelf, staat er 99/100 keer op.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Asus P5E3 moederbord. Is dat het type moederbord, wat jullie bedoelen, of moet ik iets specifiekers zeggen..
Everest zegt mij niks. Op mijn moederbord staat Asus P5E3 Rev. 1.02G en ook nog een nummer D33005
Door de "0" staan schuine strepen.
 
Moet ik dat eerst mijn bios updaten of eerst windows erop zetten...
 
En hoe doe ik dat updaten?
Moet ik dingen anders intstellen, of moet ik een flashbestand ergens vandaan halen waar jullie t over hadden...
 
Dat staat preices in de handleiding die je bij je moederbord hebt gekregen!
 
Ik heb mijn nieuwe computer voor het eerst aangezet en zit in het bios menu.
Ik heb first boot device ingesteld op cd rom
ik zag in het beginscherm new cpu detected en dat ik daar dingen voor in moest stellen...
is dit zo? wat moet ik dan instellen en waar?
of kan ik nu gewoon de windows xp erin doen om windows er op te zetten...

P5E3 BIOS 1201 is jouw laatste BIOS update.

Hoe download je deze?
Ga naar http://support.asus.com/download/
Voer jouw gegevens in:
product: motherboard
series: socket 775
models: P5E3
Dan moet je invoeren voor welke OS het is: XP

Daarna klik je op BIOS (7) en download je de bovenste.

Daarna heb je het bestand: P5E3-ASUS-1201.ROM
die in het winrar bestand zit.
Deze moet je op een floppy of cd-rom zetten.
Herstart je pc en ga weer je BIOS in.

Nu zoek je naar de optie om je BIOS te flashen (updaten) en hij vraagt van waarvandaan.
Dan verwijs je naar het bestand op je floppy/cd-rom en dan moet je het laten gaan als hij bezig is. ABSOLUUT NIET ONDERBREKEN, ALS JE DAT TOCH DOET DAN KAN HET ZO ZIJN DAT JE MOEDERBORD KAPOT IS.
 
In de handleiding vh moederbord staat dat ik de bios kan updaten via het internet. Via start, programs, Asusupdate.
Als ik dit doe krijg ik een map Asus updt_V71401
Deze heb ik uitgepakt en setup uitgevoerd maar er lijkt niet echt iets verandert te zijn..
Als ik mn computer opstart heb ik ook nog steeds de melding van mn CPU die niet detected is...
 
Ik heb nu de BIOS geupdate op de manier die DJartisitic al uitlegt en
met behulp van de handleiding bij het moederbord.
Ik begrijp er niet alles van maar het is nu wel gelukt. Ik heb ook
geen melding meer over de processor.
Bedankt beiden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan