Van Vista terug naar XP: bezint eer dat ge begint!

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrmusic

Inventaris
Lid geworden
29 okt 2006
Berichten
27.152
De laatste tijd verschijnen er steeds meer topics op Helpmij.nl over problemen bij het vervangen van Windows Vista door Windows XP.
Vaak hebben de vragen te maken met het niet kunnen installeren van XP of niet meer (volledig) werkende hardware.
Oorzaak daarvan zijn over het algemeen missende drivers.
De diverse hardware-onderdelen van een laptop en desktop hebben zgn. drivers nodig om goed te kunnen functioneren. Die drivers zijn over het algemeen gebonden aan het gebruikte besturings-systeem, dus de Windows versie.
Soms zijn bij de producent van de betreffende hardware drivers voor zowel Vista als voor XP voorhanden, maar het komt steeds vaker voor dat er alleen nog drivers voor Vista beschikbaar zijn!

Dus... voor je besluit Vista te verwijderen en XP te installeren, controleer dan EERST VOORAF of alle benodigde drivers voor XP voor jouw betreffende hardware beschikbaar zijn.
Zo niet, begin er dan niet aan, want alle moeite is dan voor niets!
 
Laatst bewerkt:
en hoe doe je dit; stapsgewijs??

1. Eerste wat je kunt doen is op de website van de computerfabrikant kijken of daar (alle) drivers ook voor XP beschikbaar worden gesteld.
2. Vind je daar niets, dan kun je op de website van de moederbord-fabrikant hetzelfde proberen.
3. Werkt dat ook niet, dan kun je nog op de website kijken van de fabrikant van de computer-onderdelen op je moederbord. Voor een overzicht van welke componenten er in je systeem zitten t.b.v. deze zoekactie kun je (o.a.) PC Wizard gebruiken (gratis) of Sisoft Sandra (shareware/trialware).

Natuurlijk is ook nog van toepassing dat XP zelf al de nodige drivers meebrengt, maar een SATA controller-driver is er niet bij, dus die zal je in ieder geval ergens anders moeten halen (zie stap 1. t/m 3. hierboven).

Succes,

Tijs.
 
Driver Genius Professional is misschien een optie.
Hij verzameld alle drivers van je pc en dit bestand kun je opslaan op een andere partitie of schijf.
Zodra je windows vista hebt verwijderd, en je XP opnieuw installeert hoef je Driver Genius Professional weer opnieuw te installeren en je kunt de oude backup weer terugzetten.

Ik heb nog niet geprobeerd of dit daadwerkelijk ook gebeurd, de programmamaker beweert echter dat dit functioneerd.

Greetz, Oscar
 
En dat is dus precies wat je NIET moet doen!!!:evil:

Je kunt de Vista drivers NIET in XP gebruiken, dat gaat dit topic nou juist over!
 
En controleer niet te vergeten, of de drivers toevallig niet meegeleverd werden op een support CD! Ik heb in november een laptop gekocht, en op een support CD met applicaties stond netjes een mapje met XP drivers..
 
Nieuwe computers met Vista business edition & Ultimate edition worden vaak nog geleverd met xp recovery cd's. Mensen die van plan zijn een nieuwe pc te kopen en mogelijk willen downgraden naar XP, controlleer of deze recovery cd's/downgrade kitt worden meegeleverd.
 
Hallo,
Ik wil dus XP over Vista heen zetten, maar men zegt dat ik dan de driver voor XP moet hebben.
De PC waar dat moet gebeuren is een HP Compaq esktop SR5631.
Weet iemand waar ik die drivers kan vinden?
Groet,

Martin
 
Hallo,
Ik wil dus XP over Vista heen zetten, maar men zegt dat ik dan de driver voor XP moet hebben.
De PC waar dat moet gebeuren is een HP Compaq esktop SR5631.
Weet iemand waar ik die drivers kan vinden?
Groet,

Martin

HP stelt hiervoor alleen Vista drivers beschikbaar op hun websites.
Maar omdat HP hier ook vertelt welk moederbord chipset erin zit, kun je bij Intel (hier) voor de chipset en de geïntegreerde videokaart XP drivers vinden.

Geen garantie natuurlijk (ik heb jouw computer niet), maar je maakt een goede kans zo.

Tijs.
 
Hallo Tijs,
Misschien kan je me een beetje verder op weg helpen.
Wat moet ik dan downloaden en moet ik die driver dan installeren voordat ik VISTA er vanaf haal (format)?
Ik hoop dat je me een beetje op weg kan helpen.
Alvast bedankt.
Groet,
martin
 
@mcl: nu was ik niet van plan om een hele instructie te gaan geven, maar ik geef je alvast wat om mee vooruit te kunnen:
1. Download alles van de link, en zet het ergens veilig op memory-stick (of evt. cd-rom) in mapjes die aangeven welk type driver(s) erin staan (chipset, grafische kaart etc.)
2. Download de 32-bit Floppy Configuration Utility, en pak die uit in een map.
Zoek hier op het forum (of op Google) naar de termen: nlite slipstream driver xp
om instructies te krijgen hoe je een XP installatie-cd kunt maken waar de SATA-driver uit de Floppy Configuration Utility in geïntegreerd zit.
Zonder zo'n aangepaste XP CD kun je op SATA-schijven geen XP installeren.
3. Integreer (=slipstream) ook direct SP2 of SP3 voor XP in die installatie-cd, dan krijg je ook geen problemen met harde schijven die groter zijn dan 127 GB. Met nLite (zie punt 2) kun je dat heel gemakkelijk doen.
Download-link voor SP2 van XP NL: hier
Download-link voor SP3 van XP NL: hier

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
De laatste tijd verschijnen er steeds meer topics op Helpmij.nl over problemen bij het vervangen van Windows Vista door Windows XP.
Vaak hebben de vragen te maken met het niet kunnen installeren van XP of niet meer (volledig) werkende hardware.
Oorzaak daarvan zijn over het algemeen missende drivers.
De diverse hardware-onderdelen van een laptop en desktop hebben zgn. drivers nodig om goed te kunnen functioneren. Die drivers zijn over het algemeen gebonden aan het gebruikte besturings-systeem, dus de Windows versie.
Soms zijn bij de producent van de betreffende hardware drivers voor zowel Vista als voor XP voorhanden, maar het komt steeds vaker voor dat er alleen nog drivers voor Vista beschikbaar zijn!

Dus... voor je besluit Vista te verwijderen en XP te installeren, controleer dan EERST VOORAF of alle benodigde drivers voor XP voor jouw betreffende hardware beschikbaar zijn.
Zo niet, begin er dan niet aan, want alle moeite is dan voor niets!


de drivers zijn er wel maar die zijn moeilijk te vinden ik heb nu zelf ook xp teruggezet met allerlei drivers die niet eens bij de kaart horen, kijk maar op de site van atheros bij AR5007UG dan staat er dat er geen driver voor xp bestaat... die is er wel,,,je kan met zydass usb 4.5 gewoon met die kaart internetten:D,,, je moet dus heel erg goed zoeken;)

nog slimmer,... koop op de voorhand GEEN vista :p
toch vista gekocht? upgrade naar windows 7 (gratis natuurlijk.... ze hebben je met vista ook al opgelicht)
 
En controleer niet te vergeten, of de drivers toevallig niet meegeleverd werden op een support CD! Ik heb in november een laptop gekocht, en op een support CD met applicaties stond netjes een mapje met XP drivers..


bij mij was dat alleen voor vista :p
 
Drivers problemen

De enigste goede tip die ik kan geven en werkt (bijna) altijd driverspack.
Dit is een programma om je xp versie te update zodat je ondersteuning heb voor de nieuwste drivers.

Dan is installeren een eitje als je hem dan ook nog unattended (dus volledig automatische installatie) maak. Is het de volgende keer een stuk makelijker als je weer opnieuw wil installeren.:thumb:
 
De veiligste methode is nieuwe harde schijf erin zetten en Vista bewaren, ook goed voor garantie en als het niet lukte is Vista nog compleet werkend.

Dus koop die extra schijf en doe daar XP op.
Als mislukt kun je deze inbouwen voor externe in doos, en als het wel goed ging later altijd nog die Vista overschrijven .

Vooral een trage Vista met weinig geheugen of matige processor zal na XP weer snel worden.
 
De veiligste methode is nieuwe harde schijf erin zetten en Vista bewaren, ook goed voor garantie en als het niet lukte is Vista nog compleet werkend.

Dus koop die extra schijf en doe daar XP op.
Als mislukt kun je deze inbouwen voor externe in doos, en als het wel goed ging later altijd nog die Vista overschrijven .

Vooral een trage Vista met weinig geheugen of matige processor zal na XP weer snel worden.
inderdaad ,m ;) of een partitie :p
 
Helaas zal een partitie op harde schijf met 2e windows versie meestal problemen geven.

Ik had ooit Win 95 en ME naast elkaar...
Kan wel maar stoorde.
ME en XP naast elkaar kan nog wel, dus in plaats van upgrade naast elkaar.
ME en Vista zou dus ook kunnen.
Uw harde schijf zal dus kleiner worden en indien U nog garantie heeft zien ze dat je zit te knoeien.

Gezien de kosten dus liever een extra harde schijf kopen en monteren.
Meestal delen ze harde schijven voor Ubuntu en XP of Vista want die zien en begrijpen elkaar niet dus kunnen ze elkaar ook niet storen.

Verder is de vraag of U een legale CD van XP heeft of de legale zelfgebakken CD met illegale inhoud?
Deze laatste kregen meestal na enige tijd problemen met update's en ook de anti virus programma's controleren of U Service Pack II of III erop heeft en of deze legaal is.
Als ze dat niet zouden doen verliezen ze de info van Microsoft.
Daarom zal een illegale XProffessional, meestal bedrijfsversie slechts enkele maanden tot enkele jaren blijven werken en daarna problemen geven.
 
Laatst bewerkt:
Helaas zal een partitie op harde schijf met 2e windows versie meestal problemen geven.

Ik had ooit Win 95 en ME naast elkaar...
Kan wel maar stoorde.
ME en XP naast elkaar kan nog wel, dus in plaats van upgrade naast elkaar.
ME en Vista zou dus ook kunnen.
Uw harde schijf zal dus kleiner worden en indien U nog garantie heeft zien ze dat je zit te knoeien.

Gezien de kosten dus liever een extra harde schijf kopen en monteren.
Meestal delen ze harde schijven voor Ubuntu en XP of Vista want die zien en begrijpen elkaar niet dus kunnen ze elkaar ook niet storen.

Verder is de vraag of U een legale CD van XP heeft of de legale zelfgebakken CD met illegale inhoud?
Deze laatste kregen meestal na enige tijd problemen met update's en ook de anti virus programma's controleren of U Service Pack II of III erop heeft en of deze legaal is.
Als ze dat niet zouden doen verliezen ze de info van Microsoft.
Daarom zal een illegale XProffessional, meestal bedrijfsversie slechts enkele maanden tot enkele jaren blijven werken en daarna problemen geven.

2 windows gaat niet goed?

ik heb windows 7 windows xp en windows vista en het werkt als een trein ;)
gaat gewoon goed alleen dubelle ruimte voor bijvoorbeeld word enzo
 
XP op Medion MD96691

Help,

Ik heb een Medion 96691 waarbij standaard Vista Home geleverd was.
Nu heb ik van de website de SATA (AHCI)Driver/Pilotes SATA (AHCI) MIM 2260/MIM 2280/MIM 2300 gedownload (ahcimim2260_2280vst.exe). Dit bestand bevat een 7.6 Install Matrix Storage Manager Setup en een F6 floppy setup. Als ik in de Windows XP Setup via F6 de driver laadt, dan wordt de harddisk herkend; echter na enige ogenblikken verschijnt de melding "plaats de cd-rom of diskette met de naam Intel Matrix Storage Manager driver in station A: als ik nu echter op enter klik met de diskette van F6 floppy setup komt de melding terug. De 7.6 Install Matrix Storage Manager Setup bevat echter een Windows setup file van 21 MB.

Hoe krijg ik Windows XP op de laptop geinstalleerd?

Alsvast bedankt!
 
Net zoals je op een oudere PC geen Vista kunt zetten is XP op de nieuwste vaak niet mogelijk.

Een gedeelde of losse harde schijf en dan eerst (eventueel illegale test versie) proberen voor je iets definitief doet.

Ook kun je naast je eigen merk Laptop ook naar moederbord zoeken want soms zitten deze in meerdere merken en bij andere merken die zelfde moederbord gebruikten zijn wel XP drivers te vinden.

Dit zelfde geld voor de "Losse"onderdelen als Video en geluidkaart, ook als ze vast erop zitten want elders is soms een gelijkwaardige gemonteerd en als daar wel XP drivers elders voor zijn alleen deze ene ophalen.

Het is dus zoeken maar vaak toch mogelijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan