Partitie verkleinen

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Ik probeer met vista's schijfbeheer de systeempartitie te verkleinen. Dit is eerder gelukt maar kon niet verder verkleinen omdat de partitie nog te gefragmenteerd was. Nodige bestanden overboord gegooid en verder gedefragmenteerd. Helaas krijg ik nu een foutmelding wanneer ik de partitie probeer te verkleinen:

beheer van logische schijven

toegang geweigerd

Hoe verklein ik de partitie verder? Ik vind het zonde dat de systeempartitie zoveel plaats inneemt terwijl programma's op een andere partitie kunnen staan zodat ik minder snel in de problemen kom met schijfruimte.

Hoeveel ruimte wil je nog verplaatsen dan en hoeveel is er nog leeg ?
Je moet nog wel wat ruimte overlaten

Momenteel is de harddisk 121,34 GB,

Ik wil verkleinen tot 70,26 GB (als meer al mogelijk was zou ik dat doen, maar daar is ze nog iets de gefragmenteerd voor),

en er is in totaal slechts 27,9 GB in gebruik op die partitie

@Vis Ta

Ik ga je hier een welgemeend advies geven, niet als commentaar bedoeld maar als goede raad...

Je hebt nu 4 of 5 topics lopen over het installeren van meerdere onnodige OS versies op je nieuwe laptop. Triple boot, XP wat niet lukt, onnodig handmatig harde schijven instellen, ontbrekende SATA drivers, overstappen op Linux en tot nu toe mislukt alles door gebrek aan kennis en kunde.

Stop gewoon met dat gepruts en ga lekker met die laptop aan de slag. daarop staat nu Vista Home Premium waarmee je alles kunt doen wat je wilt.

Op deze manier doorgaan zorgt gegarandeerd voor nog veel meer problemen en een laptop die straks helemaal niet meer werkt!

Ik vind het installeren van die extra OS'en niet onnodig.

De triple boot was omdat ik vista home premium eerder was geïnstalleerd en xp minder recent zou zijn. als het linux ipv xp wordt is het dus geen probleem.

Ik wil nergens handmatig harddisks instellen.

En ik zie het niet als dat alles mislukt door kennis en kunde, ik kom gewoon enkele hindernissen tegen, maar daarvoor laat ik me niet afschrikken, ik heb al voor ergere problemen gestaan.

Ik heb wel genoeg kennis om mijn werk geen gepruts te noemen. Jij bepaalt niet in hoeverre mijn kennis en kunde rijken en of ik voldoende heb aan een windows vista home premium. Dat bepaal ik. Mijn problemen ontstaan doordat omwille van een onbekend probleem (vermoedelijk satadrivers, niet zeker) een xp-installatie niet lukt en nu een probleem in het schijfbeheer van vista waarvan ik nog niet meteen weet wat ik er mee aan moet.

Dit zou jou ook kunnen overkomen en dan zou jij ook willen doorzetten. Opgeven staat niet in mijn woordenboek en een laptop die niet meer werkt ook niet.

Bedankt voor je goede raad en welgemeend advies, maar niet volledig op mij van toepassing;)

Hoi,

Ik ben er om eerlijk te zijn niet zo scheutig op om iets wat ik in principe binnen windows zou moeten kunnen doen vanop zo'n cd te doen. Als er dan iets misloopt krijg ik m'n windows niet meer gestart terwijl hij nu nog blijft draaien.

Ik heb ondertussen even geprobeerd de partitie in stukjes te verkleinen en stukjes van 9,77 GB (10000 MB) gaat wel. Dus ik denk dat vista zich gewoon vergist wat betreft de schatting van de te verkleinen partitiegrootte. Ik ga hem nu zo ver mogelijk proberen verkleinen zodat het 'verdwenen' gedeelte al niet meer in gebruik kan genomen worden zodat ik het niet meer zou kunnen verkleinen. En dan even verder defragmenteren. Ik hoop om de partitie op zo'n 40 GB te kunnen krijgen.

Als ik het goed begrepen heb kun je in Vista partities alleen vergroten met ruimte die 'rechts' ervan beschikbaar is.

Maak je de C: schijf kleiner, dan komt er ruimte vrij 'links' van de 2de partitie, en dus kun je dan niets met die extra ruimte behalve een nieuwe partitie te maken (dus een andere partitie daarmee vergroten kan niet).

EDIT: @mrmusic: Gparted is ook gratis.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb het even nagekeken en uitgerekend en terwijl vista zegt dat ik de schijf nog 27575 MB te verkleinen is, is dit in werkelijkheid nog slechts 250 MB.

Nouja, windows maakt fouten? Net zoals de resterende tijd van het kopiëren van bestanden nooit klopt?

Ik geloof dat dit een gelijkaardige windowsbug is.

Als ik het goed begrepen heb kun je in Vista partities alleen vergroten met ruimte die 'rechts' ervan beschikbaar is.

Maak je de C: schijf kleiner, dan komt er ruimte vrij 'links' van de 2de partitie, en dus kun je dan niets met die extra ruimte behalve een nieuwe partitie te maken (dus een andere partitie daarmee vergroten kan niet)

Dat kan geen kwaad. Op de partitie rechts ervan heb ik misschien 1 bestandje staan ofzo, dat is rap een backup van gemaakt, kan ik die volledige partitie weer aanmaken en de backup terugplaatsen ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan