• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel email verzenden

Status
Niet open voor verdere reacties.

TornadoTommie

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 okt 2008
Berichten
3
Hallo allemaal,

Bij mij betreft het gebruik van excel bij een rijschool.

Men moet voor aanvang een lijst invullen met ja of nee.
Nu wil ik die lijst zo maken met standaard antwoord Nee.
Zodra deze Nee in een Ja veranderd dan moet er een email naar een persoon gestuurd worden.
De reden is dat indien er in de lijst met vragen een vraag met Ja wordt beantwoordt er een aktie moet plaats vinden...bv een afspraak maken met de controlerend arts CBR.
Nu wordt dit handmatig gedaan, maar uit veiligheid wil ik dus dat er ook een email naar de planner gaat als een soor backup als ik het vergeet door te geven.
Is zoiets mogelijk?
Ik kan een beetje met excel overweg als het niet te technisch wordt, maar als er ergens een voorbeeld te vinden is hoe ik dit moet aanpakken dan ben ik jullie dankbaar.

Even een klein voorbeeldje

Naam: Kees
Gebruikt u medicijnen. Neen.

En zo dus meerdere vragen. Allemaal Neen dan geen aktie.
Wordt er bij een van de vragen een Neen veranderd in een Ja, dan een email naar de planner.

Alvast bedankt, tommie
 
Ehh, nu wordt het wel heel technisch allemaal. Ik hoopte dat het iets simpeler zou werken...:eek:
Ik ga het eens proberen te doorgronden.
 
Op deze pagina van Ron de Bruin staat wel iets over mail verzenden.

Klik hier

Er staat zat code om van alles te doen, wie weet is er nog meer code voor je bij.

Suc6,
 
Een voorbeeld:

Code:
Sub Verzenden()
    Dim olApp As Outlook.Application
    Dim olMail As MailItem
    Dim CurrFile As String

    Set olApp = New Outlook.Application
    Set olMail = olApp.CreateItem(olMailItem)
    ActiveWorkbook.Save
    CurrFile = ActiveWorkbook.Path & "\" & ActiveWorkbook.Name

    With olMail
        .To = ActiveSheet.Range("I1")
        .Subject = "Project"
        .Body = ActiveSheet.Range("D4").Text & vbCrLf & ActiveSheet.Range("D5").Text
        .Display
        .Send
    End With

    Set olMail = Nothing
    Set olApp = Nothing
End Sub

Bovenstaande code stuurt een email naar het adres dat in cel I1 staat. Het onderwerp is Project (zou je kunnen verwijzen naar een cel) en de tekst staat in de cellen D4 en D5.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Laatst bewerkt:
De code kan ik volgen en ook welke velden hij gebruikt maar...
Waar moet ik die code plaatsen en wanneer stuurt hij dan een emailtje?
 
Tommie, om de code te plaatsen ALT-F11 >> Invoegen >> Module
Om de macro te starten maak je een lus die alle antwoorden controleert op een Ja. Zodra er ergens aan de voorwaarde voldaan word start je de macro

Mvg

Rudi
 
Laatst bewerkt:
Een voorbeeld:

Code:
Sub Verzenden()
    Dim olApp As Outlook.Application
    Dim olMail As MailItem
    Dim CurrFile As String

    Set olApp = New Outlook.Application
    Set olMail = olApp.CreateItem(olMailItem)
    ActiveWorkbook.Save
    CurrFile = ActiveWorkbook.Path & "\" & ActiveWorkbook.Name

    With olMail
        .To = ActiveSheet.Range("I1")
        .Subject = "Project"
        .Body = ActiveSheet.Range("D4").Text & vbCrLf & ActiveSheet.Range("D5").Text
        .Display
        .Send
    End With

    Set olMail = Nothing
    Set olApp = Nothing
End Sub

Bovenstaande code stuurt een email naar het adres dat in cel I1 staat. Het onderwerp is Project (zou je kunnen verwijzen naar een cel) en de tekst staat in de cellen D4 en D5.

Met vriendelijke groet,


Roncancio

Ik ben nu bezig om een excel document te maken voor email verzending en kwam bovenstaande beschrijving tegen. De macro wil ik aan laten sturen via een button maar krijg een foutmelding.

Ik heb het excel document bijgesloten. Wat doe ik nu fout? Werk met Outlook 2003 (zakelijk) en Outlook 2007 (prive).

Hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven.
 

Bijlagen

Ja, je moet een verwijzing maken naar Outlook. Hoe?

- Ga naar de Visual Basic Editor. (Extra - Macro - Visual Basic Editor).
- Ga vervolgens naar Extra - Verwijzingen.
- Vink aan Microsoft Outlook 11.0 Object Library.
- Klik op Ok.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Hallo Roncancio,

Bedankt voor de snelle reactie!

De foutmelding is inderdaad weg. Stond geen vinkje bij Microsoft Outlook. Het blijkt toch maar weer dat ik een beginner in VBA ben. Loop nu tegen het volgende aan wat volgens mij toch anders moet kunnen.

In de formule staat:
.To = ActiveSheet.Range("I1")

Ik dacht even slim te wezen door de range aan te passen in de volgende regel:

.To = ActiveSheet.Range("I1:I15")

hiermee wilde ik meer adressen in 1x toevoegen maar ook nu een foutmelding.

Is de enige oplossing door elke cel eronder te plaatsen?

.To = ActiveSheet.Range("I1")
.To = ActiveSheet.Range("I2")
enz
 
Code:
Dim sOntvangers as String
For iRij = 1 To 15
sOntvangers = sOntvangers & Range("I" & iRij).Value & ";"
Next
.To = sOntvangers

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan