• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Snelkeuze lijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fileaxx

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2008
Vrienden die mij wellicht kunnen helpen,

Ik heb een prachtig excel bestand met een planninglijst. Omdat ik flink wat verschillende namen heb, wou ik graag een snelkeuze lijst aanmaken.

Op blad 1 komt mijn planninglijst en op blad 2 de lijst voor de snelkeuze.

Ik kom er helaas niet uit, hoe ik de namen van blad 2 in een lijst voor blad 1 zou kunnen stoppen. Het zou mooi zijn, als ik bijvoorbeeld de D invul, en alle namen die beginnen met een D in beeld zouden staan.

Kán iemand me helpen? En is het uberhaupt mogelijk om een snelkeuze lijst zó geavanceerd te maken, als ik hierboven bescheef?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten,

Richard

Dank, deze lukt.

Nu ga ik nog een stapje verder, als het kan.

De namenlijst staat gesorteerd op zoekcode maar, ik wil graag de bijbehorende bedrijfsnaam.

Bijvoorbeeld:

In mijn namenlijst staat:

VOORBEELD Voorbeeld en voordeel bv.

Is het mogelijk dat ik door V in te vullen, vervolgens de bedrijfsnaam krijg, ipv de zoekcode? Dit heb ik wel echt nodig voor bedrijven die "Van der Schaaf bv." of iets dergelijks heten. Dan zou ik met SCHAAF willen zoeken, maar uiteindelijk op de bedrijfsnaam uit willen komen.

Voor zover al dank!

Groet,

Richard

Beste Fileaxx ;)

Kijk nog eens naar de vorige post waar de link staat naar de site die ik verwezen heb.

Heb ondertussen die ook al aangepast en misschien kan jij dan ook verder.

Groetjes Danny. :thumb:

Sorry Danny,

Ik ben niet héél bekend met het verticaal zoeken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een namenlijst heb van 720 namen. Kun je mij hier een uitleg van geven?

Ik weet niet wat ik moet invullen bij:

- Zoekwaarde
- Tabelmatrix
- Kolomindex getal
- Benaderen

áls ik dit weet, denk ik dat ik een mooi bestandje krijg!

Alvast dank,

Richard

(ben half 5 klaar en anders piel ik thuis verder ;))

Beste Fileaxx ;)

- Zoekwaarde
Dit is wat hij moet zoeken Vb. waarde in cel A1

- Tabelmatrix
Dit is waar hij moet zoeken een bereik Vb het bereik F2:K2O

- Kolomindex getal
Dit is in welke kolom van het bereik dat hij moet zoeken Vb. 4 de rij.

- Benaderen
Dit is of de zoekopdracht identiek moet zijn dan dan de zoekwaarde Vb. ONWAAR = excate overeenkomst

Formule is dan
Code:
=VERT.ZOEKEN(A1;F2:K20;4;ONWAAR)

Laatst bewerkt:
In bijgevoegd bestand staat in Werkblad 1 een lijst met namen.
In werkblad 2 staat een validatielijst met deze namen.
Door in die cel van die validatielijst tekst in te voeren wordt de validatielijst aangepast.

bijv.

Hans
Harry
Herman
Ineke

Door een H in te toetsen, verschijnen alleen de namen met de letter H in de validatielijst.
Toets je een A erna in dan verschijnen uitsluitend de namen die met HA beginnen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Beste Roncancio ;)

In uw list komen de namen niet voor die je opgegeven hebt.

In mijn bestandje dat ik hiervoor gepost hebt doet hij het wel, toets eerst een d in en daarna op het driehoekje en al de namen die beginnen met de d komen tevoorschijn.

Beste Roncancio ;)

In mijn bestandje dat ik hiervoor gepost hebt doet hij het wel, toets eerst een d in en daarna op het driehoekje en al de namen die beginnen met de d komen tevoorschijn.

Klopt, het was maar een voorbeeld.

Informatie over mijn bestand:
In mijn voorbeeld zitten een aantal namen die beginnen met een C, D of een E.
Toets je een E in dan verschijnen in de lijst alle namen die met een E beginnen (Ernst, Esmeralda en Esther).
Toets je achter de E een S in dan verschijnen in de lijst alle namen die met ES beginnen (Esmeralda en Esther).

Mijn vorige voorbeeld met de H was wellicht niet zo handig, maar het principe blijft hetzelfde.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Beste Roncancio ;)

Dat klopt, maar het grote verschil met mijn bestand is dat in mijn voorbeeld de lijst korter wordt omdat de overige waardes niet worden getoond.
Dus, kies je voor D, dan worden alle items die niet met een D beginnen uit de lijst verwijderd.
Mijn toegevoegde tekstvoorbeeld blonk niet uit in duidelijkheid.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Toets je een E in dan verschijnen in de lijst alle namen die met een E beginnen (Ernst, Esmeralda en Esther).
Toets je achter de E een S in dan verschijnen in de lijst alle namen die met ES beginnen (Esmeralda en Esther).

Zo moet ik het ook hebben!:shocked: Als in een letter invul, krijg ik een foutmelding: "De waarde die u hebt ikgevuld is ongeldig. Een gebruiker heeft de waarden beperkt die in deze cel kunnen worden uitgevoerd."

Help?

Echt dat is het laatste wat ik je zal vragen :rolleyes:

Bedankt voor alle hulp zover, al het bovenstaande is gelukt!

Richard

Zo moet ik het ook hebben!:shocked: Als in een letter invul, krijg ik een foutmelding: "De waarde die u hebt ikgevuld is ongeldig. Een gebruiker heeft de waarden beperkt die in deze cel kunnen worden uitgevoerd."

Help?

Echt dat is het laatste wat ik je zal vragen :rolleyes:

Bedankt voor alle hulp zover, al het bovenstaande is gelukt!

Richard

Als ik een letter invoer, krijg ik geen foutmelding.;)
Hoe dan ook, ik heb mijn bestand aangepast.

Er staat een lijst van namen in Blad1.
In Blad2 zit een keuzelijst in de blauwe cel.
Klik je op het driehoekje dan zie je een lijst van namen.
Toets je in de cel een E in, dan zie je in de lijst uitsluitend namen die met een E beginnen.
Toets je ES in, dan zie je in de lijst uitsluitend namen die met ES beginnen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik zie al wat het verschil is.

ik heb de namen lijst een naam gegeven, en bij het valideren bij bron alleen =namen neergezet. Het werkt opzich wel, maar met mijn 720 namen wil ik wel graag een dropdown menu.

Bij jou voorbeeld staat als bron:

=VERSCHUIVING(naam;VERGELIJKEN(LINKS(D1;LENGTE(D1));LINKS(namen;LENGTE(D1));0);0;SOMPRODUCT(--(LINKS(namen;LENGTE(D1))=D1));1)

Wat zou voor mij de code worden?

Mijn lijst met namen staat op Blad2!A2:A721 en het keuze menu komt op Blad1!A9:A54

Richard,

Een paar dingen:
- De code voor A9 wordt:
Code:
=VERSCHUIVING(naam;VERGELIJKEN(LINKS(A9;LENGTE(A9));LINKS(namen;LENGTE(A9));0);0;SOMPRODUCT(--(LINKS(namen;LENGTE(A9))=A9));1)
Deze code kan je naar beneden slepen.
- Geef de cel A8 van Blad2 de naam: naam. (zie formule).
- Pas het bereik aan van namen zodat het ook een lege cel pakt. Dus bijv. Blad2!A2:A722. Hierdoor krijg je geen foutmelding als je iets invoert dat niet in de lijst staan. De lijst zal in dit geval leeg zijn.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
In bijgevoegd bestand staat in Werkblad 1 een lijst met namen.
In werkblad 2 staat een validatielijst met deze namen.
Door in die cel van die validatielijst tekst in te voeren wordt de validatielijst aangepast.

bijv.

Hans
Harry
Herman
Ineke

Door een H in te toetsen, verschijnen alleen de namen met de letter H in de validatielijst.
Toets je een A erna in dan verschijnen uitsluitend de namen die met HA beginnen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio
Mooie oplossing Ron:eek::thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan