Het prijsverschil is heel simpel. Die is er namelijk niet. Een 32bits versie is even duur als een 64bits versie, van dezelfde type (Home, Business, Ultimate, enz) dan wel natuurlijk

.
Bij xxodd kun je zelf aangeven welk besturingssysteem je erop wil hebben. Je hebt daar ook de keuze voor de 64 bits versies van Vista. Mijn filosofie is dan, heb je de keuze dan is het ondersteund.
Bij dell is het inderdaad onduidelijk welke versie je krijgt. Op de website staat wel dat als je een 64bits systeem hebt je een 64bits OS krijgt. En op
deze pagina van intel staat dat de huidige intel centrino processoren gewoon 64bits zijn. Voor het gemak ga ik ermaar vanuit dat de bijbehorende chipsets dan ook 64bit ondersteunen.
Bij HP zag ik met een paar klikken (5 laptops bekeken) al een paar keer een 64 bits Vista bij de laptop.
Laptop 1 kijk naar de laatste in de rij,
Laptop 2.
En je redenatie over het geen nut van 64bit, omdat er bijna geen laptops zijn die quadcore hebben, vindt ik heel vreemd. Dat een 32bit quadcore slecht ondersteund betekend nog niet dat je geen 64bits kunt draaien op een dualcore. Dat je niet alle voordelen van 64bit kunt benutten zegt nog niet dat je het niet hoeft te gebruiken.
Je moet ook denken aan de toekomst. Als er over een jaar of 3 geen of minder 32bits applicaties worden uitgebracht heb je toch een probleem als je een 32bits OS hebt.