vista 64 of 32 bits

Status
Niet open voor verdere reacties.

fatboy73

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2008
Hallo allemaal,

Ik wil een nieuwe pc kopen, ik ben er al ver uit wat het ongeveer gaat worden alleen bij een ding weet ik niet goed wat ik met doen nl de versie van vista moet ik nu een 32 of 64 bits versie nemen?

wat is jullie advies?

alvast bedankt voor de reacties

Welkom op Helpmij Fatboy73!

Er gaan hier erg veel reacties opkomen met pro's en contra's maar het is misschien wel handig om even weer te geven welke onderdelen in je nieuwe pc zullen steken.

zo is het namelijk niet slim om meer dan 3Gb ram in je pc te hebben steken als 32 bit maar 3.2/3.5 Gb ram aankan.
Met 64 bit heb je die beperking dan niet.

Een quadcore processor zou ook meer aan hebben met de 64bit heb ik al veel horen zeggen maar ja, je ziet dus dat het duidelijk is dat je beter je systeemspecificaties eens even kan mededelen zodat we je beter kunnen adviseren :thumb:

ik heb onderstaande pc samengesteld

- Microsoft Windows vista home premium sp1 nl 32b
- intel core 2 duo E 8400 s775 / 2x 3.00 hgz/ 1333mhz
- 2x 2048 kingston pc2- 6400 800 mhz ddr2
- Asus p5Q s775 p45 ATX GLN+1394+sata2r FB 1600 ddr2
- 1 TB Samsung spinpoint F! 7.200 rpm 32 mb S_ATAII
- ASus EAH4850/HTDI/512 MB
- Cooler Master centurion 5 tower case
- AXP 630 WATT PSU/ 2xPCIe SLI/ 2x SATa/ 12 cm silent
- 22x samsung dvd+/- rw
- Samsung SH-D163B

- logitech Cordless desktop ex 110
- logitech X-530 5.1 speakers
- Samsung T220 22" widesrceen

bedankt voor je snelle reactie

Je hebt een aardig syseem samengesteld moet ik zeggen :P

Ik weet niet zoveel van hardware af(komt nog wel :P)
Maar met die pc zal je toch wel heel wat aankunnen ;)

Ik zou eigenlijk nog voor 32bit gaan met dat systeem.
Ik weet nu eigenlijk niet hoe het zit met 64bit en hoe goed het verbeterd is qua compatibiliteit met hardware, drivers en dergelijke maar ik heb gehoord van wel.
Hoe dan ook als je 32 bit neemt zal je nooit de volle 4Gb bit ram geheugen kunnen gebruiken.
(niet dat ik ooit al 3Gb ram of meer nodig heb gehad--> en ik gebruik echt veel zware programma's, geen games)
Maar goed dat moet jij weten en anderen zullen je ook nog wel advies geven :thumb:

Maar je moet maar eens zoeken in het forum.
er zijn echt al veel topics geopend over vista 32 bits en 64bits

Ik ben zelf op zoek naar een nieuwe laptop en zat met dezelfde vraag.

Maar ik heb van de lokale pcboer begrepen dat op zich een 64bit systeem net zo goed is (of misschien zelfs beter). En dat je bij een 64bit systeem gewoon 32bit applicaties en spellen kunt spelen.

Tjah en kwa hardware ondersteuning heb ik dan minder last aangezien ik aan het zoeken ben naar een laptop.

Ik ben zelf op zoek naar een nieuwe laptop en zat met dezelfde vraag.

Maar ik heb van de lokale pcboer begrepen dat op zich een 64bit systeem net zo goed is (of misschien zelfs beter). En dat je bij een 64bit systeem gewoon 32bit applicaties en spellen kunt spelen.

Tjah en kwa hardware ondersteuning heb ik dan minder last aangezien ik aan het zoeken ben naar een laptop.

zijn er dan echt al laptops die 64 bits volledig ondersteunen?

zijn er dan echt al laptops die 64 bits volledig ondersteunen?

Nou moet je me even helpen. Wat bedoel je met volledig ondersteunen?
Want zover ik zo snel gezien heb zijn er genoeg laptops die je met Windows Vista 64bit kunt kopen. Een voorbeeld zijn bijvoorbeeld de laptops van xxodd, maar ik geloof dat ook Dell en hp de mogelijkheid geven. En tjah mijn simpele ziel gaat ervan uit dat als je Vista 64bit erbij kunt kopen dat het dan ook een 64bit systeem zal zijn.

wauw zeg, heel mooie laptops op die site van xxodd :shocked: :thumb:
Ik wil wel zo eentje hebben maar ik zie nergens staan dat ze vista 64 bits gebruiken al veronderstel ik van wel aangezien er sommigen wel 4Gb ram gebruiken wat dus over de limiet gaat van 32 bits.
Ook heb ik dat nergens zien staan op de site van dell en hp...

met helemaal ondersteund bedoel ik of het wel echt zin heeft om een 64 bits systeem te gaan installeren op een laptop aangezien laptop toch geen quadcore processor enz. hebben.(naar het schijnt ondersteund 32 bits niet optimaal quad core processors aangezien ze dan niet alle cores gaan gebruiken)

Maar aangezien de problemen tussen 32-64 bits vista zijn opgelost en 32 bits programma's perfect gedraaid zouden kunnen worden op een 64 bits systeem zie ik er geen erg in om 64 bits vista te installeren(het verschil in prijs weet ik echter niet)

Het prijsverschil is heel simpel. Die is er namelijk niet. Een 32bits versie is even duur als een 64bits versie, van dezelfde type (Home, Business, Ultimate, enz) dan wel natuurlijk :-).

Bij xxodd kun je zelf aangeven welk besturingssysteem je erop wil hebben. Je hebt daar ook de keuze voor de 64 bits versies van Vista. Mijn filosofie is dan, heb je de keuze dan is het ondersteund.

Bij dell is het inderdaad onduidelijk welke versie je krijgt. Op de website staat wel dat als je een 64bits systeem hebt je een 64bits OS krijgt. En op deze pagina van intel staat dat de huidige intel centrino processoren gewoon 64bits zijn. Voor het gemak ga ik ermaar vanuit dat de bijbehorende chipsets dan ook 64bit ondersteunen.

Bij HP zag ik met een paar klikken (5 laptops bekeken) al een paar keer een 64 bits Vista bij de laptop. Laptop 1 kijk naar de laatste in de rij, Laptop 2.

En je redenatie over het geen nut van 64bit, omdat er bijna geen laptops zijn die quadcore hebben, vindt ik heel vreemd. Dat een 32bit quadcore slecht ondersteund betekend nog niet dat je geen 64bits kunt draaien op een dualcore. Dat je niet alle voordelen van 64bit kunt benutten zegt nog niet dat je het niet hoeft te gebruiken.

Je moet ook denken aan de toekomst. Als er over een jaar of 3 geen of minder 32bits applicaties worden uitgebracht heb je toch een probleem als je een 32bits OS hebt.

Laatst bewerkt:
ja ok, ik geef je volkomen gelijk.
Ik heb nu ook op de site een laptop gezien met het 64bits besturingssysteem.
Maar ook waren daar laptops met 4Gb ram en nog het 32bits systeem.

Je hebt mij en jezelf denk ik wel overtuigd dat je beslist een 64 bits OS kan gaan installeren :P

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan