Kapotte Medion MD-5000 (MSI MS-6701)?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Schaap007

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2008
Ik heb hier een Medion PC (Medion PC MT 6, MED MT 163, Intel Pentium 4 2,66 GHz) staan die het al ruim een jaar niet meer doet. Het begon met heel af en toe het blauwe scherm (BSOD) wat steeds vaker werd tot de computer op een gegevens moment slechts zelden tot nooit meer opstarte. Daarom staat hij nu al een jaar stil terwijl we hem eigenlijk toch wel weer willen gebruiken.
Als ik zo op internet rondlees kan ik er volgens de meeste wel vanuit gaan dat het ligt aan lekkende elco's
Ik kan echter geen lekkende elco's vinden op het moederbord. Zien jullie ze mss wel of zien jullie iets anders wat het probleem kan zijn?
Het moederbord is overigens een Medion MD-5000 (ofwel een MSI MS-6701)

(klikken voor volledig formaat)

Beter eens kijken of het geheugen niet de boosdoener is:
Opstarten vanaf een opstartbare cd, die je hier kunt downloaden. Uitpakken, en dan branden naar cd met (bijv.) ImgBurn

Opstarten vanaf die gebrande cd, en een hele tijd (minstens enkele 'passes') het geheugen laten testen.

Succes,

Tijs.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
- ander geheugen
- andere voeding
- andere videokaart
En dit in allerlei verschillende combinaties, maar niets mocht baten. Het enige wat hij doet is dat de fans ff gaan draaien en na een minuut stoppen ze. Dat is het enige teken van leven, dus ook geen beeld..

(kun je ook een livecd van ubuntu gebruiken? daar zit toch ook de memtest op? Die heb ik hier ook liggen, of toch beter die andere opstartbare cd die jij noemt?)

Zou ik zo'n diagnostic kaart kunnen gebruiken om te zien wat er aan de hand is?

8e7519f340633d41718f0d8c3d5c0096.jpg

Je kunt hem via de PCI aansluiten of via de printer-poort met usb-kabel als voeding. Of heeft zoiets geen nut als het moederbord kapot is?

Laatst bewerkt:
(Ik neem aan dat je dat ook al geprobeerd had, maar toch nog even vermeld):
Al geprobeerd zonder geheugen en insteekkaarten (m.u.v. werkende videokaart) met de voeding en moederbord op houten tafel gelegd op te starten?

Tijs.

Q5 transistor

Ik heb een zelfde type medion 5000 (MS-6701) moederbord in reparatie gekregen.

Het probleem bij deze was hij plotseling uit valt en steeds moeilijker wil opstarten door middel van de aan/uit schakelaar voorop. Voor zover bekend geen BSOD. De MoBo was op een gegeven ogenblik geheel niet meer op te starten. Alleen de ventilator gaat even aan bij het insteken van het netsnoer. . Via een duits forum http://www.computerhilfen.de/hilfen-4-59329-0.html (met een irritante banner) ben ik er achter gekomen dat er problemen zijn met transistor Q5. Deze gaat kapot door oververhitting of raak los van zijn soldeertin. Vandaar dat hij het soms wel doet en soms niet. Op de tweede foto (zie bovenaan) kun je de transistor Q5 met opdruk 351 zien in de hoek bij het montagegat. Ik kan de solderingen onder deze hoek en resolutie verder niet beoordelen.

Mijn Q5 had een moeilijk leesbare code van A4 iets met kleine T met een horizontale streep erboven en dan AC. Ik ga er van uit dat dit een Si2304DS is van de fabrikant Vishay, tegenwoordig vervangen door een Si2304BDS. Deze is verkrijgbaar bij www.Farnell.nl of je lokale elektronicaboer wat verzendkosten uitspaart. Ik was een tientje kwijt voor vijf van deze smd toren. Ik heb hem er in gesoldeerd en jawel 100% weer goed! :):):):):):):):):):thumb:

Voor de elektronici onder ons:

NDS351AN N-Channel Mosfet 1,1A / 30V, Rds=0160ohm @ 10Vgs Fairchild
Si2304BD N-Channel Mosfet 2,5A / 30V, Rds=0,117ohm @ 10Vgs Vishay
Si2304BDS N-Channel Mosfet 3,2A / 30V, Rds=0,070ohm @ 10Vgs Vishay

De laatste heeft dus de laagste dissipatie bij gelijke stroom door de lagere Rds(on).

Het solderen van smd kun je het beste overlaten aan mensen die er ervaring mee hebben omdat je erg gemakkelijk de printsporen beschadigd en moet oppassen met e.s.d. (elektrostatische ontladingen) bij Mosfet technologie.

Laatst bewerkt:
He

Ik zit hier met hetzelfde euvel, maar bij mij zijn ook een aantal condensatoren langs de processor bol.

Is er iemand die weet of dat ik deze ook perse moet vervangen ?

gr

He

Ik zit hier met hetzelfde euvel, maar bij mij zijn ook een aantal condensatoren langs de processor bol.

Is er iemand die weet of dat ik deze ook perse moet vervangen ?

gr

Ja, die moet je vervangen: Als ze al niet kapot zijn gaan ze anders binnen afzienbare tijd kapot.

Tijs.

Gebruik low e.s.r. elco's

Ja, je moet ze inderdaad vervangen maar je moet ze niet vervangen door standaard elco's. Standaard elco's hebben een redelijke inwendige impedantie (ook wel equivalent serial resistance, e.s.r. genoemd). In schakelende voedingen worden deze elco's warm en gaan daarom snel in capaciteit achteruit!!! Elektrolytische condensatoren (elco's ) met een lage e.s.r. hebben dit nadeel niet maar zijn duurder.

Bolle condensatoren moet je vervangen. Condensatoren die in de buurt staan en niet bol staan, kunnen ook een groot deel van hun capaciteit hebben verloren! Vervangen of controleren op hun capaciteit eventueel bij de elektronicaboer..

Afvlak elco's staan meestal op een groot koperen massavlak. Gebruik een goede bout en verwarm goed op beide soldeerpunten. Haal ze er voorzichtig uit in verband met beschadiging van de doormetalisering.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan