Sitecom router probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrBoudewijn

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2008
Hallo allemaal.

Enkele maanden geleden heb ik een router gekocht, een Sitecom wireless 300 N router.
Ik wil de router niet draadloos gebruiken maar gewoon middels bedrading.
Ik heb een statisch IP, en wil de router aansluiten op mijn PC en een thuisserver.
Als ik de router aansluit, en de bekabeling aansluit op mijn PC, gebeurd er niets.
Ik ben een totale n00b wat betreft netwerken, en begrijp niet wat er fout gaat.
Van de handleiding word ik ook niet veel wijzer. :confused:

Heeft iemand een idee wat ik fout doe?

Groetjes,

Boudewijn

Begin maar eerst met (op je pc) dynamisch een ip-adres te laten toewijzen.
Kijk dan op de pc na welke instellingen van toepassing zijn:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /all
(Indien Vista: Het gaat om de IPv4 adressen).
Schijf het ip-adres, het subnetmasker, de standaardgateway en de DNS-servers over op papier. Kijk ook na of op de pc Internet ook werkt.

Ga pas werken met vaste ip-adressen zodra de pc's met dynamische ip-adressen op Internet kunnen.
Met het lijstje in de hand: De vaste ip-adressen kunnen vast worden toegekend startend vanaf x.x.x.2, waar x.x.x de eerste 3 cijfers zijn die op papier is gezet, het subnetmasker overnemen van papier, de standaardgateway overnemen van papier, de DNS-servers overnemen van papier.
Natuurlijk niet ip-adressen dubbel toekennen.

Succes,

Tijs.

Begin maar eerst met (op je pc) dynamisch een ip-adres te laten toewijzen.
Kijk dan op de pc na welke instellingen van toepassing zijn:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /all
(Indien Vista: Het gaat om de IPv4 adressen).
Schijf het ip-adres, het subnetmasker, de standaardgateway en de DNS-servers over op papier. Kijk ook na of op de pc Internet ook werkt.

Ga pas werken met vaste ip-adressen zodra de pc's met dynamische ip-adressen op Internet kunnen.
Met het lijstje in de hand: De vaste ip-adressen kunnen vast worden toegekend startend vanaf x.x.x.2, waar x.x.x de eerste 3 cijfers zijn die op papier is gezet, het subnetmasker overnemen van papier, de standaardgateway overnemen van papier, de DNS-servers overnemen van papier.
Natuurlijk niet ip-adressen dubbel toekennen.

Succes,

Tijs.

Bedankt voor de reacties.
Ik heb gebruik windows XP 64 bit edition, en heb de optie IP adres automatisch verkrijgen ingesteld op mijn PC, alleen kom ik dan niet meer online.
De 2e computer (thuisserver) wil ik later opzetten, momenteel staat er nog geen OS op.
Ik heb mijn statisch IP, gateway en dergelijke opgeschreven.
Ik begrijp echter niet wat de bedoeling is, moet ik inloggen op de router en daar iets veranderen?
Sorry voor de n00b vragen. :o

Nee, je hoeft op de router niets te veranderen.
Jij zegt dat de pc's alleen op Internet kunnen met een vast ip-adres. Ik wil daarom de gegevens vergeleken hebben met een via de router toegewezen ip-adres.
Meld hier eens die vaste ip-adressen en andere informatie (dns-server, subnetmasker etc.), en ook wat de pc krijgt zodra weer een ip-adres wordt gevraagd ipv. vast ingesteld (ip-adres, dns-server, subnetmasker, DHCP-server etc.).

[Ik heb net de handleiding gedownload, en daar gezien dat de router zelf 192.168.0.1 heeft, en ip-adressen uitreikt vanaf 192.168.0.100. Dat betekent dat 192.168.0.2 t/m 192.168.0.99 beschikbaar zijn om vast uit te delen.]
Ik wil echter eerst een verklaring zien waarom met dynamisch toegewezen adressen het niet mogelijk zou zijn om op Internet te komen (zie eerste paragraaf).

Tijs.

Bedankt voor je hulp zover! :)

Vast IP:

vastip.bmp

Als ik kies voor de optie IP automatisch toevoegen verschijnt er in de taakbalk een driehoekje met een uitroepteken.

Dynamisch IP:

dynip.bmp

Groetjes,

Boudewijn

Als ik alle scenario's die nu van toepassing kunnen zijn ga uitschrijven dan ben ik morgen nog niet klaar... :o
Stuur even je telefoonnummer via het klikken op mijn naam hier links van dit bericht, en dan kiezen voor "Stuur E-mail naar dnties", want hier klopt helemaal niets van: Je (enige) publieke ip-adres staat op de netwerkkaart ingesteld. (Bijlage 1).
Ik bel je dan over een paar minuten even op, en leg verslag hier op het forum wat er nu niet klopte aan de setup.

Tijs.

Als ik alle scenario's die nu van toepassing kunnen zijn ga uitschrijven dan ben ik morgen nog niet klaar... :o
Stuur even je telefoonnummer via het klikken op mijn naam hier links van dit bericht, en dan kiezen voor "Stuur E-mail naar dnties", want hier klopt helemaal niets van: Je (enige) publieke ip-adres staat op de netwerkkaart ingesteld. (Bijlage 1).
Ik bel je dan over een paar minuten even op, en leg verslag hier op het forum wat er nu niet klopte aan de setup.

Tijs.

Probleem is opgelost, ontzettend bedankt voor je hulp, Tijs! :) :thumb:

Groetjes,

Boudewijn :D

Ok, navraag heeft geleerd dat een vast ip-adres op de Sitecom router aan de Internet-kant moet worden ingesteld (zie eerste bijlage van de vorige posting van Boudewijn). Dit vanwege het 'speciale' abonnement dat Boudewijn heeft (glasvezel).

Wat Boudewijn had gedaan is de pc én de glasvezelmodem op een LAN-aansluiting van de Sitecom te zetten. Hierdoor werkte de Sitecom router als switch tussen de pc van Boudewijn en de glasvezelmodem, zodat Internet-toegang werkte als Boudewijn de door de provider opgegeven ip-adres, subnetmasker etc. invulde op zijn pc.

Nu zijn op de WAN-poort van de Sitecom de juiste vaste gegevens ingesteld, en de Sitecom is nu via de Modem-poort (=WAN-poort) verbonden met de glasvezelmodem.
De pc van Boudewijn heeft nu een DHCP-toegekend adres van 192.168.0.100, en Internet werkt nu via de Sitecom router. Dat zal ook gaan werken nu voor alle pc's etc. die (draadloos of niet) verbonden zijn met de Sitecom router.
Als ergens een vast ip-adres nodig is, dan kan daar de reeks 192.168.0.2 t/m 192.168.0.99 voor gebruikt worden (zie mijn eerdere posting).

@Boudewijn: Graag nog even de vraag op opgelost zetten. Dat kan gedaan worden door te klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", rechts onderaan deze webpagina.

Tijs.

Laatst bewerkt:
@Boudewijn: Graag nog even de vraag op opgelost zetten. Dat kan gedaan worden door te klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", rechts onderaan deze webpagina.

Tijs.

Gedaan, nogmaals bedankt Tijs! :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan