Problemen met weeknummer 53

Status
Niet open voor verdere reacties.

WillemSchaaper

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2004
Ik krijg het niet voor elkaar om de juist week te laten zien in excel.

Als ik de formule
Code:
=1+INTEGER((A1-DATUM(JAAR(A1+4-WEEKDAG(A1+6));1;5)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(A1+4-WEEKDAG(A1+6));1;3)))/7

Gebruik dan geeft Excel op 2-1-2010 keurig week 53, en 4-1-2010 week 1. Als ik echter
3-1-2010 in geef geeft Excel week 53 weer, terwijl dit toch echt week 1 moet zijn.

Ook
Code:
Public Function IsoWeekNumber(d1 As Date) As Integer

'Attributed to Daniel Maher
   Dim d2 As Long
   d2 = DateSerial(Year(d1 - Weekday(d1 - 1) + 4), 1, 3)
   IsoWeekNumber = Int((d1 - d2 + Weekday(d2) + 5) / 7)

End Function

werkt niet.

Wie kan mij uit deze brand helpen

mvg Willem Schaaper

Is wel week 53

De regel is: de week behoort bij het jaar waarin de meeste dagen vallen. In deze week vallen 28 t/m 31 december (4 dagen) in 2009 en de rest in 2010. Dus behoort 3-1-2010 tot week 53 van 2009; niks aan de hand dus.
Wel geldt bij de bepaling van het weeknummer dat maandag de eerste dag van de week is. De bewuste zondag is de laatste dag van de week. Week 1 in 2010 begint met maandag 4 januari.

Laatst bewerkt:
Ik heb een ploegendienst kalender toegevoegd. Met deze week aanduiding (die mogelijk anders zijn dan andere kalenders) moet ik het doen

mvg Willem Schaaper

Bijlagen

• ploegkalender.JPG
    ploegkalender.JPG
    54,8 KB · Weergaven: 116
1 aftrekken

Tel bij de datum 1 dag op in je formule die het weeknummer bepaalt en je krijgt volgens mij het weeknummer wat in je voorgegeven schema past.

Hierbij een uitleg betreffende weeknummers;

Weeknummer bepalen: hoe bereken je het nummer van deze week?
Het weeknummer van deze week berekenen is niet moeilijk, maar het kost wat rekenwerk. Om het huidige weeknummer te bepalen moeten we eerst wat definities langslopen die de ISO norm (ISO8601) ons voorschrijft:
Wat is de definitie van een week?
De eerste dag van de week is maandag, de laatste dag dus zondag. De maandag wordt dag 1 genoemd van de week, de dinsdag dag 2, etc.
Hoe moet je week 1 van het jaar bepalen?
Week 1 is de week met de eerste donderdag van het jaar erin. Andere gebruikte definities zijn: week 1 is de week met 4 januari erin en week 1 is de week met minimaal de eerste 4 dagen in januari erin.
Dit wetende, is het bepalen of berekenen van het weeknummer niet moeilijk meer: het weeknummer is gelijk aan het aantal donderdagen geteld tot en met die week, oftewel week 32 bevat de 32ste donderdag van het jaar.

Bron

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan