Vista eraf en XP erop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Miezz73

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2009
Hallo,

Ik heb kort geleden geprobeerd XP op een laptop te installeren waar nu Vista op staat, want ik heb meer te klagen over Vista dan dat ik er goede woorden voor heb, maar dit gaat niet zomaar heb ik gemerkt.

Weet iemand hoe ik dit kan doen ??

Ten eerste is het belangrijk om uit te zoeken of het wel kan:

zijn er goede drivers beschikbaar? (als er bijv geen geluids of videodrivers voor windows XP zouden zijn, is de overstap alsnog zonde...)
Om te kijken of er drivers zijn is de website van je computerfabrikant de eerste bron.

Vervolgens kan men nog kijken op de sites van de componenten, zoals op de site van Ati en Nvidia, realtek, enz...

Als je dat hebt gedaan en de drivers bijv. op een usb stick hebt staan, moet je even ontdekken wat voorn hardeschijf je computer heeft:

IDE? (brede kabel) -> geen probleem opzich, installatie moet gewoon verlopen.

SATA? (smalle, (rode)kabel)) -> kijk dan of je in de bios je sata aansluiting kan instellen als IDE aansluiting. Anders kan Windows XP setup geen hardeschijf detecteren.

Als men in de BIOS dit niet kan vinden:
heeft men een floppydrive? JA -> zet de sata drivers op een floppy, en tijdens XP setup drukt met op F6 en laad men de drivers.

NEE?-> dan download je Nlite, zet je de cdrom van windows xp op je computer, en voeg je de sata drivers doormiddel van dat programma in.

Dit topic gaat daar ook over, lees het even door:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=381300

Hopelijk heb je iets aan dit antwoord. Maar bedenk je wel, dat het misschien een grotere klus kan zijn dan je denkt. En dat uiteindelijk windows XP alsnog kan tegenvallen.

Hallo,

Ik heb kort geleden geprobeerd XP op een laptop te installeren waar nu Vista op staat, want ik heb meer te klagen over Vista dan dat ik er goede woorden voor heb, maar dit gaat niet zomaar heb ik gemerkt.

Weet iemand hoe ik dit kan doen ??
Wat precies zijn je klachten over Vista? Wellicht is het niet eens nodig om XP te installeren. In Vista kun je een heleboel voorzieningen uitschakelen dus zonder je klachten te kennen................?

Wat precies zijn je klachten over Vista? Wellicht is het niet eens nodig om XP te installeren. In Vista kun je een heleboel voorzieningen uitschakelen dus zonder je klachten te kennen................?

Hi Pasja,

Ik moet zeggen, momenteel vallen de klachten mee, ik heb laatst namelijk Vista verwijderd toen ik XP erop wilde zetten. Alleen toen ik XP er niet op kreeg heb ik Vista weer terug gezet en na deze nieuwe installatie is Vista veel stabieler.

Voor de nieuwe installatie werkte een heleboel dingen niet, zoals bijv het openen van pdf vanuit e-mail, terwijl als ik het bestand opsloeg en dan opende ging het prima. Mijn wireless modem klapte er elke keer uit na 10 seconden verbinding met internet [ Atheros AR500G Wireless Network Adapter ]. De drivers van Vista waren niet goed blijkbaar, want ik heb toen de XP drivers gedownload en geinstalleerd en toen liep het als een zonnetje. Maar ook standaard Vista programma's hielden er spontaan mee op door een fout in het systeem. Vista ging dan "probleem oplossen", maar oplossingen vond ie nooit. Sindsdien kon ik de programma's ook niet meer opstarten.

Maar nu heb ik sinds een week na de installatie nog geen problemen ondervonden [ keep my fingers crossed].

Ik ben nu de XP drivers aan het verzamelen en ga deze en Xp met nlite op een cd zetten en voorlopig een dual boot systeem maken. Ik heb een link gevonden op internet waar haarfijn wordt uitgelegd hoe je een dual boot systeem kan maken door XP erop te zetten na Vista [still keeping my fingers crossed ;-) ]

http://www.dreamincode.net/forums/index.php?showtopic=26756&st=0

Ik zal zowieso nog even laten weten als ik hiermee klaar ben.

Bij de weg Thobe76 Thnx voor je reactie !!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan