Efficientie van een voeding !

Status
Niet open voor verdere reacties.

Terrarabo

Inventaris
Lid geworden
5 okt 2001
Luitjes,

Korte vraag !

Wat wordt verstaan onder de efficientie van een voeding?
Bij voorbeeld 400 Watt met een efficientie van 70 %.
Ik hoor graag,

Raymond

Dat íe maar 280 watt levert, de rest is niet bruikbaar voor de hardware (even kort door de bocht) Dit onderscheidt een B-merk ook van een A-merk. Sommige a-merken schijnen tot +90% te kunnen halen en als je dan op de doos 500 watt leest, dan kun je ook bijna rekenen op 500 watt. (450)

Vorige dacht ik het ook te begrijpen, maar toen zei iemand dat onzin was wat ik zei. (en dat kwam volgens mij neer op wat pasja hier zegt..)
Dus wat doen we dan: we gaan googlen: ik kom zo weer terug :cool:

(leuke aanvulling voor het voedingen-info-draadje)

eerste stuk:

En misschien is een efficiënte voeding wel het allerbelangrijkste onderdeel om een energiezuinige PC te verkrijgen. Veel mensen durven dit wel eens naast hun neer te leggen, daarom is het belangrijk om toch eens te vermelden. Een voeding zorgt ervoor dat 220V wisselspanning, die geleverd wordt door het elektriciteitsnetwerk, omgezet wordt naar 12V, 5V en 3,3V gelijkspanning. Vanzelfsprekend heb je bij die omzetting een verlies. Bedoeling is dit verlies zo klein mogelijk te houden. Vandaar dat men ook bij voedingen ook spreek over de 'efficiëntie'. Deze loopt van zo'n 66% (no-name voedingen) op naar bijna 95% (A-merk voedingen). Wat is nu die efficiëntie? Dat wil zeggen dat wanneer een voeding 200 Watt stroom moet leveren aan onderdelen van je PC, hij MEER van het net moet plukken. Volgens de officiële ATX-specificaties moet een voeding bij gemiddelde belasting minimaal 72% efficiënt zijn. Dit is niet echt om over naar huis te schrijven, dat maakt een snelle rekensom ons wel duidelijk! 200 Watt aan 72% efficiëntie wil zeggen dat die voeding maar liefst 277 Watt uit het net trekt ! 77 Watt wordt hierbij verspild ?!?!
Testen wijzen uit dat de meeste voedingen het meest efficiënt zijn op de helft van hun maximale vermogen. In de praktijk wil dat zeggen dat je best een voeding koopt die ongeveer het dubbel biedt van wat je systeem nodig heeft. Weet je niet hoeveel je systeem eigenlijk nodig heeft, klik dan hier.

Maar betekent het nu dat een 400W-voeding met 70% efficientie nu dat deze 400/70*100 = 571W uit het net trekt (bij theoretische 100% belasting)
Of betekent het dat de 400W maar 70% van 400W kan leveren = 280W.

Tweakers.net gaf me het antwoord:

Rendement = ( netto vermogen / totaal vermogen ) X 100%

1) Het totale vermogen dat een voeding verbruikt, of m.a.w hoeveel vermogen de voeding van het stroomnet nodig heeft.
2) Het netto vermogen van een voeding. Het netto vermogen van een voeding is een gedeelte van het totale vermogen, met name het gedeelte dat wordt geleverd als elektrische energie, en waar de computer dus nuttig gebruik van kan maken.
3) Het gedissipeerde vermogen. Dit is het gedeelte van het totale vermogen dat wordt omgezet in warmte-energie en waarvan geen gebruik gemaakt kan worden. Dit is dan ook een ongewenst neveneffect van een voeding wat we zoveel mogelijk proberen in te perken.

Totale vermogen (elektrisch) = netto vermogen (elektrisch) + gedissipeerd vermogen (warmte)

Elke voeding krijgt een quotering van hoeveel Watt deze kan produceren. Het betreft dan het netto vermogen dat de voeding maximaal kan leveren als hij voor 100% belast wordt. Dit is ook met enige nuance, zie verder.

Dus het voorbeeld van Raymond:

70% = 400W / "totaal vermogen"
Dus betekent het dat een 70% efficiente voeding van 400W bij maximaal gebruik 571W uit het stopcontact trekt.

Nu weet ik het dus voor eens en altijd. (ik zat dus altijd te twijfelen tussen die 2)

Maar wat ik wel weet is dat die 70% nog niet alles zegt. Het kan zijn dat als je systeem maar 150W trekt dat die dan 60% efficient is en als het systeem bijv 350W trekt nog maar 50%. (zou wel een slechte voeding zijn hoor). En het is ook nog afhankelijk van de omgevingstemperatuur als ik het goed heb. Dat gedeelte heb ik al eerder geleerd. Kortom: het zegt iets, maar niet alles.

Laatst bewerkt:
Ik schreef ook niet voor niets ("even kort door de bocht")............

Dit hoort óók bij een voedingsverhaal:

Spanningen
Een computervoeding moet zes primaire elektrische spanningen leveren (rails genaamd): +12V, -12V, +5V, -5V, +3,3V en -3,3V. (Dit zijn niet de enige, maar wel de belangrijkste.)

Bij een voeding duidt het aantal ampères aan hoeveel 'ballast' deze rail kan leveren. Het vermogen (uitgedrukt in watt) dat op een voeding vermeld is, is de som van het aantal ampères dat alle rails tezamen hebben, omgerekend naar watt.

De ATX-standaard die nu in gebruik is, dateert nog uit de tijd dat de meeste 'ballast' lag op de +5V-rail, maar tegenwoordig is de belangrijkste rail de +12V-rail.

Jammer genoeg zijn de elektronische onderdelen om de +12V-rail meer vermogen te geven, duurder dan die van +5V of +3,3V. Wanneer men dus goedkope voedingen ziet van 500 watt, kan men er zeker van zijn dat de +5V-rail of die van +3,3V een hoge stroom kan leveren, terwijl het vermogen van de +12V-rail beperkt is. Een goede voeding die geschikt is voor de toekomst, heeft minstens 24A op de +12V-rail (aan te raden is meer dan 30A), en liefst 2 parallelle +12V-rails met ieder minstens 15A. Als dit goed zit, kan men er zeker van zijn dat de andere rails ook genoeg vermogen hebben, want alleen respectabele voedingsbedrijven leveren zulke rails.

Bron

Wil je geloven dat ik na het lezen van dit verhaal toe ben aan een cursus mediteren?

Als leek houd ik aan: 85% rendement is 85/100 x het vermogen dat op het doosje staat. Da's voor mij als leek simpel te vatten.

Laatst bewerkt:
Wauw, aardig stukje tekst ;)

Ik ga er morgen eens op mijn gemakje voor zitten.

P.S. Als het nodig is daarna mag ik dan mee op cursus :)

Ik snap de edit (denk ik) maar ik houd het voor mij als leek toch simpel:

als de fabrikant van mijn videokaart zegt dat ik een 500 watt voeding nodig heb en de fabrikant van mijn processor zegt dat íe 75 watt nodig heeft en de rest van de hardwaren slobbert 200 watt, dan houd ik het kleuterschoolsimpel voor mijzelf als ik ga shoppen: 500+85+200 = 785.

Dit is overeenkomstig de technische verhalen dan misschien niet waar of niet helemaal waar, maar als echte elektriciteitsleek kom ik er anders ook niet meer uit.

Als ik dan een 1000 watt voeding zou zien met een efficciëntie van 70%, zou ik 'm dus niet kopen.

Misschien dat we iets kunnen vinden in Jip en Janneke taal?

Helpt dit?

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1327348

De efficiëntie van een voeding is al een goede indicatie voor de kwaliteit. De efficiëntie betekent, zoals het woord zelf zegt, hoe efficiënt een voeding de spanninsomzetting uitvoert. Dit houdt concreet in: hoeveel van het totale vermogen wordt omgezet naar het nettovermogen. De algemene regel is hier dus: hoe meer, hoe efficiënter, hoe beter. Beter omdat:

- minder warmte moet afgevoerd worden
- minder energie verloren gaat
- financieel aantrekkelijker: minder kostelijke elektriciteitsrekening
- gezonder voor de voeding zelf: langere levensduur
- minder verhoging van de omgevingstemperatuur
- ...

De eenheid van efficiëntie is rendement. Dit is de mate waarin een voeding efficiënt is, en concreet is dit de verhouding van het netto vermogen over het totale vermogen, uitgedrukt in procenten.

Rendement = ( netto vermogen / totaal vermogen ) X 100%

Een hoog percentage nettovermogen (kortom een hoog rendement) is dus een streefdoel. Een beetje een goede voeding zou toch een rendement van zeker 80% moeten halen bij een redelijke belasting.

Tegenwoordig is ook de trend waarneembaar dat voedingsfabrikanten ook bij lagere belastingen een zo hoog mogelijk rendement proberen te bekomen. Bijvoorbeeld het 80 Plus Program omvat de eis dat een voeding binnen de belastingsrange van 20% t.e.m. 100% een rendement haalt van minstens 80%. Het is dan ook geen onlogische trend, daar de meeste systemen 95% van de tijd "niets" staan te doen (ze staan te idlen) waarbij de voeding dan ook in werking is met een lage belastingspercentage. Ook dan willen we zo efficiënt mogelijk zijn.

En om het verhaal nog wat ingewikkelder te maken.
Niet alleen de efficiëntie bepaalt de kwaliteit van de voeding, maar ook hoeveel stroom de fabrikant aan de verschillende voedingslijnen heeft toegekend. Daarbij komt ook nog om de hoek kijken dat als een elektrisch onderdeel warm wordt de interne weerstand veranderd (toeneemt) en daardoor het 'beschikbaar' vermogen weer afneemt.
Vraag is dus, bij welke belasting en temperatuur wordt de efficiëntie vastgesteld?

Ik was al op 75% van het verhaal in het linkje van Marsmannetje hierboven en dat linkje benadert de jip-en-janneke taal al een heel eind.

Jip en janneke-taal (althans: een poging) Niet om het pasja uit te leggen, maar om het de gemiddelde helpmij-er uit te leggen: als wij het al lastig vinden om het te begrijpen, hoe snapt iemand zonder interesse in deze materie het dan?

Mijn poging:

Efficiëntie van een voeding. Wat betekent dit nu?

Een voeding zet de spanning uit het electriciteitsnet om in andere voltages. Dit wil dus zeggen: Uit de muur komt 230V. Jouw computeronderdelen, zoals harde schijf, videokaart en processor, kunnen niet werken met een dergelijk hoog voltage.
De voeding van een computer zet de 230V-spanning om in de voltages die de computeronderdelen wel fijn vinden.
(deze spanningen zijn onder andere 12 V en 5 V)

In een ideale wereld wordt de spanning zonder enig verlies omgezet in spanning van een ander voltage. Wij leven niet in een ideale wereld, dus computervoedingen kunnen dit niet zonder verlies doen.
Tijdens het omzetten verliest een voeding bijv 20% vermogen en dus kan de voeding nog maar 80% van het vermogen, dat hij uit de muur heeft getrokken, doorgeven aan de rest van de computer. De voeding is dan 80% efficiënt.

De eenheid voor vermogen is watt (W).
Het gedeelte van het vermogen dat de computer daadwerkelijk kan gebruiken noemt men het nettovermogen.
Dit is het vermogen waarop een voeding verkocht wordt.

Dus op het moment dat je in een winkel een voeding ziet van 400 W met een efficiëntie van 80%, dan betekent het dat deze voeding bij maximaal gebruik niet 400W uit de muur trekt, maar 500W uit de muur trekt.

Dit kan in het berekenen van de energiekosten best behoorlijk wat uitmaken.
Het is dan ook belangrijk om een efficiënte voeding te kopen.

En om het verhaal nog wat ingewikkelder te maken.
Niet alleen de efficiëntie bepaalt de kwaliteit van de voeding, maar ook hoeveel stroom de fabrikant aan de verschillende voedingslijnen heeft toegekend. Daarbij komt ook nog om de hoek kijken dat als een elektrisch onderdeel warm wordt de interne weerstand veranderd (toeneemt) en daardoor het 'beschikbaar' vermogen weer afneemt.
Vraag is dus, bij welke belasting en temperatuur wordt de efficiëntie vastgesteld?

dat bedoelde ik met dit stukje te zeggen
Maar wat ik wel weet is dat die 70% nog niet alles zegt. Het kan zijn dat als je systeem maar 150W trekt dat die dan 60% efficient is en als het systeem bijv 350W trekt nog maar 50%. (zou wel een slechte voeding zijn hoor). En het is ook nog afhankelijk van de omgevingstemperatuur als ik het goed heb. Dat gedeelte heb ik al eerder geleerd. Kortom: het zegt iets, maar niet alles.
Maar jij legt het iets duidelijker uit.

Ik ga denk ik toch die eerder genoemde cursus volgen............. (bericht van 20.00 uur)

Mensen bedankt !
Ik hoop dat vele anderen er ook wat aan hebben want het is een leerzaam topic geworden.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan