HTPC van 800 - 1000 euro samenstellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

harryvederci

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2009
Hallo mensen,

Ik ben van plan om binnenkort een HTPC samen te stellen.

Vereisten:
Prijs: tussen de 800 en 1000 euro (kleine uitschieter naar boven mag).
Er moeten 2 schermen (liefst allebei hdmi) op aangesloten kunnen worden.
Het liefst zo zuinig mogelijk, maar ik wil wel perfect full-hd materiaal kunnen kijken, en af en toe wat kunnen gamen.
Een grote harde schijf (1TB of meer).
Verder natuurlijk het liefst een mooie behuizing.

Hebben jullie ideeën (kant en klaar / zelf samenstellen, wat er maar handiger is)?

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...uct[35626]=1&product[7517]=1&product[90293]=1

Inclusief een bluray-brander.
Die is 160 euro, terwijl een dvd-brander 25 euro kost.

Waar je nog naar moet kijken is de voeding. Be Quiet levert stille voedingen, maar ik weet niet of er nog stillere zijn. Ook is de lengte van de kabels iets waar naar gekeken moet worden. Te lange kabels zijn niet prettig.

Verder de videokaart. Een HD4670 kan ook vervangen worden voor een HD4550 of 4650.
Deze heeft 1 hdmi-poort en een dvi-i poort. Een dvi-i poort kan je zover ik weet omzetten in een hdmi-poort. Dus dan heb je er 2. Maar dit weet ik niet zeker.

edit:
http://www.elitebastards.com/cms/in...k=view&id=695&Itemid=27&limit=1&limitstart=10
Hier staat dit:
Hardware video acceleration has you covered when playing back everything from a humble DVD through to Blu-Ray movies at 1080p, while the board itself features both dual-link DVI and HDMI outputs (complete with full audio support) .

Dual-link DVI and HDMI, dus ook dual link hdmi.

edit2:
Nog wat aangepast: andere voeding; de corsair hx-serie schijnt heel stil te zijn en is modulair.
2x een 640GB-schijf.
Bluray-speler ipv brander.

http://azerty.nl/winkelmandje/winke...t[68236]=1&product[89327]=1&product[197596]=1

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reacties. :thumb:

edit2:
Nog wat aangepast: andere voeding; de corsair hx-serie schijnt heel stil te zijn en is modulair.
2x een 640GB-schijf.
Bluray-speler ipv brander.

http://azerty.nl/winkelmandje/winke...t[68236]=1&product[89327]=1&product[197596]=1

Dit lijkt me een goed systeem. Ik was alleen vergeten te zeggen dat ik Vista al heb, dus dat kan eruit gelaten worden. Dan kom ik op ongeveer 800 euro terecht, waardoor er extra geld overblijft voor nog betere onderdelen. Misschien toch maar een blu-ray brander erin zetten? Of kan ik beter een jaartje wachten en er dan voor minder geld één in stoppen? Is 4 GB geheugen genoeg om alle full-hd content perfect af te spelen?

Is dit een 'zuinige' pc? Kan ik hem eventueel dag en nacht aan laten staan zonder aan de energierekening te moeten denken?

Sorry voor de hele vragenlijst, maar ik heb niet zoveel verstand van pc's en wil wel meteen iets goeds hebben. In elk geval al bedankt voor de tot nu toe genomen moeite.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reacties. :thumb:

Dit lijkt me een goed systeem. Ik was alleen vergeten te zeggen dat ik Vista al heb, dus dat kan eruit gelaten worden. Dan kom ik op ongeveer 800 euro terecht, waardoor er extra geld overblijft voor nog betere onderdelen. Misschien toch maar een blu-ray brander erin zetten? Of kan ik beter een jaartje wachten en er dan voor minder geld één in stoppen? Is 4 GB geheugen genoeg om alle full-hd content perfect af te spelen?

Is dit een 'zuinige' pc? Kan ik hem eventueel dag en nacht aan laten staan zonder aan de energierekening te moeten denken?

Sorry voor de hele vragenlijst, maar ik heb niet zoveel verstand van pc's en wil wel meteen iets goeds hebben. In elk geval al bedankt voor de tot nu toe genomen moeite.
Tja. De onderdelen zijn redelijk zuinig, maar toch top in prestaties.

Er zijn zuinigere processors en videokaarten. Maar die zijn ook gelijk slechter. Bij de processors moet je denken aan de x2 5050e. Deze is heel zuinig, maar ook stukken slechter. Zeker met 2x hdmi is dat misschien niet zo handig.

Wil je een bluray-brander, dan kan je het beter gelijk kopen, of voorlopig een dvd-brander kopen. (en dan in de toekomst de overstap maken). Nu een speler kopen en volgend jaar een brander is een beetje geldverspilling.

http://azerty.nl/winkelmandje/winke...ct[7517]=1&product[90293]=1&product[192349]=1

Ik heb wat wijzigingen doorgevoerd.
Andere koelers: die ik had was toch niet zo goed als ik dacht.

Een veel simpelere videokaart en beter moederbord. Deze kunnen als het goed is samenwerken via Hybrid CrossfireX, waardoor je in feite 2 videokaarten hebt die als 1 werken. Heb je ook 2x hdmi.

2x een 1 TB-schijf van samsung, die wat langzamer draaien. Gevolg: zuiniger en stiller. Nadeel: iets trager.

Bluraybrander weer terug.

Ik heb nog even verder gezocht, als second opinion heb ik ook even op tweakers.net gevraagd wat ze daar van het systeem vonden. Ze hadden vooral kritiek op het moederbord, en verder heb ik er een snellere processor ingestopt.

Het lijstje ziet er nu zo uit, ik denk dat dit het wordt. (tenzij jullie nog iets beters weten natuurlijk).

HARRY%20HTPC%20PIC.JPG

Je hebt daar de helft van de informatie gegeven.

Jij wilde een systeem waarmee je 2 schermen kan aansturen via hdmi. Dat gaat je volgens mij echt niet lukken met dat moederbord dat je nu hebt gekozen.

De door mij gekozen processor+moederbord is iets minder zuinig, maar wel een stuk sneller. Op de lange termij heb je daar voordeel bij.

Daarnaast heeft er daar maar 1 persoon echt inhoudelijk gereageerd op GoT en deze persoon heeft geen geschiedenis met het samenstellen van systemen. Ik zou daar dus niet teveel vanuit gaan.
Ik zal aldaar ook wel even reageren: dan horen we vanzelf wel hoe ze mijn onderbouwing vinden. (mijn naam is quacka aldaar)

edit:
Wat bedoelde je trouwens met: "en af en toe wat kunnen gamen."
Is dit echt de bedoeling? Want dat past niet helemaal in een zo zuinige mogelijke pc.
Immers zou je voor gamen een betere videokaart moeten hebbeb, en ook een snellere harde schijf is dan aan te raden.

Laatst bewerkt:
Inderdaad niet zo handig: ik heb een beetje afgezien van het hele 2 hdmi-schermen plan, ik dacht eerst dat dit nodig zou zijn, zodat ik op het 1e (kleine) scherm zou kunnen browsen, en op het 2e (gigantische) scherm films zou kunnen kijken, en dus een beetje gamen. Ik hoorde echter van een vriend dat browsen op een flatscreen tv makkelijk moet kunnen, ik dacht eerst dat de tekst dan wazig zou worden. Als dit inderdaad wel kan, kan het 2e scherm weggelaten worden.

Met af en toe gamen bedoelde ik dat ik er niet de allernieuwste games op high hoef te kunnen spelen, maar als bijvoorbeeld Orange Box games er goed op kunnen draaien zou dat wel fijn zijn.

Kunnen deze dingen denk je met m'n laatst geposte systeem? En als ik hem neem, kan ik er dan eventueel later nog een betere videokaart in stoppen?

Ik zou echt mijn systeem nemen, eventueel zonder de losse videokaart.
Maar gamen met onboard gaat niet lukken.

Eigenlijk moet je dan aan een HD4670 gaan denken. Die is vrij zuinig, maar ja: geen losse videokaart is natuurlijk veel zuiniger dan geen losse videokaart.
De combinatie die ik koos: AMD moedebord en HD3450 is ook een optie. Deze gaat samenwerken en zal dus redelijk gaan werken. Maar ook dat is niet te vergelijken met de prestaties van een losse videokaart.

Ik denk dat ik er nog even mee wacht, aangezien ik twijfel over wat ik nou precies wil.

Nu ik er wat meer tijd aan heb besteed begin ik meer te neigen naar een kleine HTPC, die geen games hoeft te kunnen draaien.

Binnenkort maak ik denk ik wel weer een nieuw topic aan, als ik 100% zeker weet wat voor systeem ik wil. Ik vind het namelijk een beetje ***lig om mensen hier tijd aan te laten besteden, als ik me steeds bedenk.

In elk geval bedankt voor alle hulp, ik heb hier weer flink wat hardware-kennis door opgenomen :thumb:.

Wat mij betreft mag er dus een slotje op deze thread.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan