Fillezilla configureren

Status
Niet open voor verdere reacties.

woodymax

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2007
Berichten
292
Hallo Iedereen,

Ik heb een laptop over, en wil deze configureren als ftp server, dit is zijn enige doel !

Nu heb ik er fillezilla erop gezet en een aantal groepen en gebruikers aangemaakt.

maar hoe krijg ik nu verbinding vanaf andere pc's, zowel binnen als buiten het lokale netwerk ?

Graag jullie hulp,

Mvg,
Mark
* de laptop maakt verbinding via een draadloos netwerk
 
als je een router hebt, ga je je port moeten forwarden.

ftp maakt gebruik van port 21 denk ik.
Dus je zult moeten inloggen in je router en daar in de instelling port 21 moeten forwarden naar het ip van je laptop.

Dit is voor elke router bijna anders dus je zult moeten googlen voor jouw router op google.

Een probleem dat wss zal optreden is, dat als je van buiten af wilt connecten met filezilla, je het ip moet weten van je computer (het ip dat je krijgt van je provider).
In belgie krijg je geen static ip als je er niet voor bijbetaald. In nederland weet ik het niet maar ik denk dat het daar hetzelfde is.

Dus dit betekent als je vandaag met dat ip wil connecten en het lukt, betekent dit niet dat je volgende week met dan ip kunt connecten, want dat heb je wss een helemaal anders ip adres gekregen.

PS: binnen je netwerk kan je met je local ip connecten, en buiten je netwerk met je ip dat je van je provider krijgt.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders vraag je het maar.
 
Laatst bewerkt:
als je een router hebt, ga je je port moeten forwarden.

ftp maakt gebruik van port 21 denk ik.
Dus je zult moeten inloggen in je router en daar in de instelling port 21 moeten forwarden naar het ip van je laptop.

Dit is voor elke router bijna anders dus je zult moeten googlen voor jouw router op google.

Een probleem dat wss zal optreden is, dat als je van buiten af wilt connecten met filezilla, je het ip moet weten van je computer (het ip dat je krijgt van je provider).
In belgie krijg je geen static ip als je er niet voor bijbetaald. In nederland weet ik het niet maar ik denk dat het daar hetzelfde is.

Dus dit betekent als je vandaag met dat ip wil connecten en het lukt, betekent dit niet dat je volgende week met dan ip kunt connecten, want dat heb je wss een helemaal anders ip adres gekregen.

PS: binnen je netwerk kan je met je local ip connecten, en buiten je netwerk met je ip dat je van je provider krijgt.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders vraag je het maar.

Dus bij de netwerkeigenschappen van de laptop moet ik hem zowiezo een vast ip adres binnen het netwerk geven ?

mvg,
mark
 
jah, kan je het beste doen.
Maar dat is een vast ip dat binnen je netwerk geldig is.
Een static ip kan alleen je internet provider je geven.

Maar er zijn mogelijkheden met een site ik denk dat hij http://www.no-ip.com/ noemt, daar kan je een dynamic ip linken met een static ip dat zij dan geven aan jouw.

Dus dan kan je bv connecten door inplaats van een ip intetypen gwn woodymax-noip.com intetypen ofzoits :).

Mischien kan iemand die hier meer van weet wat info geven?
 
jah, kan je het beste doen.
Maar dat is een vast ip dat binnen je netwerk geldig is.
Een static ip kan alleen je internet provider je geven.

Maar er zijn mogelijkheden met een site ik denk dat hij http://www.no-ip.com/ noemt, daar kan je een dynamic ip linken met een static ip dat zij dan geven aan jouw.

Dus dan kan je bv connecten door inplaats van een ip intetypen gwn woodymax-noip.com intetypen ofzoits :).

Mischien kan iemand die hier meer van weet wat info geven?


Ik heb een aantal internet domein namen, kan ik daar ook wat mee ?

mvg,
mark
 
yah maar die domainnamen moeten wel gelinkt worden aan een computer.
Als je het op internet koopt krijg je bij je domainnaam meestal webruimte.
Maar je zal dus je domainnamen moeten linken met jouw ip adres.

Ik weet het dat ik het niet goed kan uitleggen :s

Maar probeer dit eens:
Zet die filezilla server op, en probeer met de zelfde computer met de client te connecten.
Dan zet je de filezilla server op, en probeer je met je computer te connecten via een andere computer in het netwerk.

Als dit werkt kan je je router gaan forwarden en zorgen dat je het ook via het internet kan berijken.

Ik zal even een filmpje maken hoe je een port moet forwarden.
 
yah maar die domainnamen moeten wel gelinkt worden aan een computer.
Als je het op internet koopt krijg je bij je domainnaam meestal webruimte.
Maar je zal dus je domainnamen moeten linken met jouw ip adres.

Ik weet het dat ik het niet goed kan uitleggen :s

Maar probeer dit eens:
Zet die filezilla server op, en probeer met de zelfde computer met de client te connecten.
Dan zet je de filezilla server op, en probeer je met je computer te connecten via een andere computer in het netwerk.

Als dit werkt kan je je router gaan forwarden en zorgen dat je het ook via het internet kan berijken.

Ik zal even een filmpje maken hoe je een port moet forwarden.

Thanks, dat moet lukken.

Maar hoe connect ik hem binnen het netwerk ? gewoon in internet explorer 192.168.1.100 ?

mvg,
mark
 
Als ik dus filezilla server zou geinstaleerd hebben, zou ik dus vanaf een andere computer met een ftp client, BV. filezilla :) verbinding maken met het ip van je computer binnen het netwerk. In mijn geval is dus 192.168.1.100 :)

Ik ga even filezilla server downloaden en is wat rond zien en daarna screenshots voor je uploaden.
 
heb snel een filmpje gemaakt.
hier is link:
http://sunion.be/film/Untitled.html


PS:
127.0.0.1 = is het ip adress om je eigen computer aan te duiden. Dus als je in ip 127.0.0.1 zou intypen ga je met jezelf connecten.

In het filmpje connect ik dus met het ip 192.168.2.100 maar ik zou evengoed 127.0.0.1 kunnen gebruiken omdat ik tog met mezelf ga connecten.

ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb?
 
Oke,

Bedankt,

Ik kan nu via de laptop die server is, met zichzelf verbinding maken.

Hoe kan ik nu via een andere pc in het netwerk connecten ?

De routerpoort 21 staat open.

192.168.1.103 pakt hij niet binnen het netwerk.
127.0.0.1 pakt hij ook niet binnen het netwerk.

Graag je reactie,

Mvg,
Mark

UPDATE:

Het is me gelukt om binnen het netwerk verbinding te maken !!!

Nu Nog 2 vraagjes:

1: hoe maak ik nu vanaf buiten het netwerk verbinding ?
2: is het mogelijk om de server ook via internet explorer te benaderen ? als ik me gehoste internetserver wil benaderen kan dat in internet explorer via FTP://www(dot)markmensink(dot)nl, maar FTP:192.168.1.103 pakt hij niet.

Graag jullie reactie's

Mvg,
Mark
 
Laatst bewerkt:
Jah, hier komt dus het stuk van het port forwarden.

Ik ga er vanuit dat je achter een router zit?

Ik ga eerst proberen uit te leggen wat port forwarden nu juist is.


De reden waarom je dus niet vanaf het internet kan connecten is:
Als iemand vanaf het internet wilt connecten met jouw ftp server, dan moet je dus een ip ingeven.
Binnen je netwerk geeft je router aan elke computer binnen dat netwerk een local ip adress.
Dit is eigenlijk om je computer een naam te geven binnen een netwerk.
Je wan ip (het ip dat je van je provider krijgt) is voor elke computer achter de router hetzelfden.
Ga maar eens naar:
www.watismijnip.nl
Ga dan met een andere computer(in hetzelfde netwerk) naar die zelfde site en hij zal het zelfde ip geven.

Daarvoor dient een router dus eigenlijk, het is een soort computer die verbonden is met je modem en dus is de router het enigste apparaat dat een wan ip krijgt.

Als jij dus wilt gaan googlen en je gaat dus naar www.google.com dan stuurt jouw laptop/computer een request naar je router, je router ziet dan: aha, computer met ip 192.168.1.103 wilt op www.google.com. Dan vraagt de router de website op en stuurt hem door naar jouw laptop.
______________________

Als de ftp server op jouw laptop staat, en iemand wilt ermee connecten, dan typen ze dus het wan ip van je router in, en je router ziet dan dat er iemand wil connecten via het ftp protocol.
Maar, hoe weet jouw router dat de ftp server op jouw laptop draait? en niet op jouw computer? of je pda, of elk ander apparaat binnen dat netwerk?
Daarom ga je dus port forwarden.
Je gaat in je router instellen dat, als er iemand vraagt omte connecten via het ftp protocol (port 21) dan zal hij dit doorsturen naar jouw laptop.
Dus als ik nu bv met jouw ftp server wil connecten gaat het zo:

[mijn computer] --> [mijn router] --> [jouw router] --> [jouw laptop met de ftp server]

Je server verwerkt de aanvraag en dan gaat het terug in omgekeerde richting:

[jouw laptop met de ftp server] --> [jouw router] --> [mijn router] --> [mijn computer]

___________________

Mijn uitleg is natuurlijk niet volledig, maar ik kan natuurlijk elk detail gaan uitleggen, maar daarvoor ken ik ook te weinig van dit onderwerp.

Hoe je nu juist de port forward naar jouw laptop hangt af van het merk van router.

Maar hoe het er ongeveer uitziet kan je zien in het eerste filmpje dat ik heb upgeload.

Wat er ook moet gebeuren is dat je firewall het toelaat dat je server luistert op verbindingen.

Je hebt dat wss al gezien met andere programmas.
Zo ziet het er ongeveer uit
firewall3.gif


Als je hier dus op blijven blokkeren klikt dan zal je server ook niet werken :).

Ow jah
2: is het mogelijk om de server ook via internet explorer te benaderen ? als ik me gehoste internetserver wil benaderen kan dat in internet explorer via FTP://www(dot)markmensink(dot)nl, maar FTP:192.168.1.103 pakt hij niet.
Ik denk dat dit mogelijk is, maar je zult dus wel je router moeten forwarden

Ik hoop dat ik een beetje geholpen heb?
Er zullen wss wel foutjes in mijn tekst zitten, heb het zelf snel getypt :)
 
Laatst bewerkt:
Jah, hier komt dus het stuk van het port forwarden.

Ik ga er vanuit dat je achter een router zit?

Ik ga eerst proberen uit te leggen wat port forwarden nu juist is.


De reden waarom je dus niet vanaf het internet kan connecten is:
Als iemand vanaf het internet wilt connecten met jouw ftp server, dan moet je dus een ip ingeven.
Binnen je netwerk geeft je router aan elke computer binnen dat netwerk een local ip adress.
Dit is eigenlijk om je computer een naam te geven binnen een netwerk.
Je wan ip (het ip dat je van je provider krijgt) is voor elke computer achter de router hetzelfden.
Ga maar eens naar:
www.watismijnip.nl
Ga dan met een andere computer(in hetzelfde netwerk) naar die zelfde site en hij zal het zelfde ip geven.

Daarvoor dient een router dus eigenlijk, het is een soort computer die verbonden is met je modem en dus is de router het enigste apparaat dat een wan ip krijgt.

Als jij dus wilt gaan googlen en je gaat dus naar www.google.com dan stuurt jouw laptop/computer een request naar je router, je router ziet dan: aha, computer met ip 192.168.1.103 wilt op www.google.com. Dan vraagt de router de website op en stuurt hem door naar jouw laptop.
______________________

Als de ftp server op jouw laptop staat, en iemand wilt ermee connecten, dan typen ze dus het wan ip van je router in, en je router ziet dan dat er iemand wil connecten via het ftp protocol.
Maar, hoe weet jouw router dat de ftp server op jouw laptop draait? en niet op jouw computer? of je pda, of elk ander apparaat binnen dat netwerk?
Daarom ga je dus port forwarden.
Je gaat in je router instellen dat, als er iemand vraagt omte connecten via het ftp protocol (port 21) dan zal hij dit doorsturen naar jouw laptop.
Dus als ik nu bv met jouw ftp server wil connecten gaat het zo:

[mijn computer] --> [mijn router] --> [jouw router] --> [jouw laptop met de ftp server]

Je server verwerkt de aanvraag en dan gaat het terug in omgekeerde richting:

[jouw laptop met de ftp server] --> [jouw router] --> [mijn router] --> [mijn computer]

___________________

Mijn uitleg is natuurlijk niet volledig, maar ik kan natuurlijk elk detail gaan uitleggen, maar daarvoor ken ik ook te weinig van dit onderwerp.

Hoe je nu juist de port forward naar jouw laptop hangt af van het merk van router.

Maar hoe het er ongeveer uitziet kan je zien in het eerste filmpje dat ik heb upgeload.

Wat er ook moet gebeuren is dat je firewall het toelaat dat je server luistert op verbindingen.

Je hebt dat wss al gezien met andere programmas.
Zo ziet het er ongeveer uit
firewall3.gif


Als je hier dus op blijven blokkeren klikt dan zal je server ook niet werken :).

Ow jah
Ik denk dat dit mogelijk is, maar je zult dus wel je router moeten forwarden

Ik hoop dat ik een beetje geholpen heb?
Er zullen wss wel foutjes in mijn tekst zitten, heb het zelf snel getypt :)

Ik wist al wat port forwarding is :p

Maar nu ?

Wat moet ik forwarden ?

Ik heb poort 21 geforward, is dit de juiste ?

Mvg,
Mark
 

Oke,

www.mijnip.nl geeft ip adres: 82.75.140.38

kan ik nou vanaf buitenaf meet 82.75.140.38 inloggen

*vanaf een andere pc in het netwerk kan ik niet inloggen op 82.75.140.38

UPDATE: Vanaf een pc buiten het netwerk kan ik ook niet inloggen op 82.75.140.38 !!!

Graag je reactie,

mvg,
mark
 
Laatst bewerkt:
Ofwel port niet goed geforward of firewall.

Zou je eerst eens willen vertellen met welke ip ik zou moeten kunnen inloggen ?

* 1 Is dit 82.75.140.38 ?
* 2 zou ik vanaf binnen het netwerk ook moeten connecten met 82.75.140.38 ?

Graag je reactie,

Mvg,
Mark

UPDATE:

Oke, Ik kan nu ook intern connecten via 82.75.140.38, ik ga ervan uit dat het extern dan ook moet lukken.

We zijn er bijna :p

Nu nog 2 vraagkes:

* 1 als ik er een afbeelding erop zet, en ik ga naar internet, en type: 82.75.140.38/afbeelding.jpg dan vraagt hij om de gebruikersnaam en wachtwoord van de router, Terwijl hij alle verkeer moet doorsluisen naar de ftp map
Dit was niet de bedoeling, iedereen moet de server kunnen zien, straks moet namelijk o.a een site erop gehost worden. Hoe en waar kan ik dit instellen ?

* 2 ik heb elke gebruiker een gedeelde map gegeven (die gedeelde map kan iedereen zien) en iedere gebruiker een prive map (die kan alleen die gebruiker zien), kan ik ergens het disk limiet instellen ? dus het max wat de gebruikers erop mogen zetten ?

Mvg,
Mark
 
Laatst bewerkt:
ze kunnen de afbeelding niet zien omdat het een ftp server is.
Een ftp server dient niet om html bestanden te laten zien in je browser.

Als je ook een website wilt laten hosten ga je ook een webserver moeten installeren.
en dan ook die webserver in je router forwarden.

82.75.140.38/afbeelding.jpg
Dit komt omdat je browser er van uit gaat dat je op een website wilt komen.
hij gaat default http gebruiken.
maar jij gebruikt ftp.
dus als je wilt connecten moet je:
ftp://82.75.140.38
gebruiken :)

voor die website moet je een webserver hebben bv. apache.

veel gebruikt is lamp of wamp servers.
Linux Apache Mysql Php
of
Windows Apache Mysql Php

Al die software is gratis :) behalve windows natuurlijk.

* 2 ik heb elke gebruiker een gedeelde map gegeven (die gedeelde map kan iedereen zien) en iedere gebruiker een prive map (die kan alleen die gebruiker zien), kan ik ergens het disk limiet instellen ? dus het max wat de gebruikers erop mogen zetten ?
Dit moet wel mogelijk zijn, maar ik kan niet juist zeggen waar je dat moet instellen.
 
Laatst bewerkt:
ik wil het ook gaan gebruiken om bijv: een rar bestand met foto's op te zetten en dat als ik ze de link stuur, zij hem kunnen downloaden.

Kan dit ook met een webserver?

Verder heb ik nog 1 probleem, ik kan vanaf buitenaf niet connecten, hij geeft de foutmelding:

ontvangen van mappenlijst is mislukt.

Hoe kan dit ? de poorten 20, 21 en 1024 staan open.

Graag je reactie,

mvg,
mark

UPDATE:

Ik kan met smart ftp wel in de server komen van een andere locatie, hoe kan het dat het dan met filezilla niet kan ???

Graag je reactie,

Mvg,
MArk
 
Laatst bewerkt:
ik wil het ook gaan gebruiken om bijv: een rar bestand met foto's op te zetten en dat als ik ze de link stuur, zij hem kunnen downloaden.

Kan dit ook met een webserver?

Verder heb ik nog 1 probleem, ik kan vanaf buitenaf niet connecten, hij geeft de foutmelding:

ontvangen van mappenlijst is mislukt.

Hoe kan dit ? de poorten 20, 21 en 1024 staan open.

Graag je reactie,

mvg,
mark

UPDATE:

Ik kan met smart ftp wel in de server komen van een andere locatie, hoe kan het dat het dan met filezilla niet kan ???

Graag je reactie,

Mvg,
MArk
Ik geraak via mijn computer verbonden met ftp://82.75.140.38
Ik moet een username en password ingeven.
Dus het werkt.

Dat je een link aan iemand geeft en dat ze die dan downloaden kan met een webserver.

Als je met smart ftp in de server geraakt maar met filezilla niet ligt het wss aan de instellingen.

Wil je mischien een username/password voor me aanmaken? Dan kan ik zien of ik erop geraak.

Er zijn ook sites die kunnen zien welke ports open staan.

____
Scanning ports on 82.75.140.38

82.75.140.38 is responding on port 21 (ftp).
____
Dus je ftp server werkt van buiten af :)
http://www.t1shopper.com/tools/port-scanner/
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan