Upgraden Compaq Presario SR1319

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sillysauce

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2005
Wat zijn de mogelijkheden voor het Upgraden van deze Pc?
Ik zou graag wat meer (beeld- en snelheids-)kwaliteit willen zien in spellen en misschien wil ik er ook wel een DVD-brander in. Heb begrepen dat er bij een nieuwe videokaart ook een wat steviger 'voeding' in zou moeten maar wat dit inhoudt zegt me niet zoveel.
Heb er zelf al eerder een geluidskaart(Audigy Soundblaster) in gezet en wat extra Ram- geheugen.

Heb verder weinig verstand van computers dus Jip & Janneke-taal is welkom.
Evenals prijsindicaties trouwens.

Plaatjes mbt huidige inhoud van de Pc heb ik ter illustratie in de bijlage toegevoegd.

Bijlagen

• PCWizard.JPG
    PCWizard.JPG
    59,4 KB · Weergaven: 48
  • Everest Overzicht.jpg
    Everest Overzicht.jpg
    90,2 KB · Weergaven: 59
Laatst bewerkt:
Wat je allemaal zou moeten vervangen:
- Moederbord ( € 80)
- Processor ( € 100 - € 120)
- Werkgeheugen (€ 30)
- Grafische kaart ( €100)
- Voeding ( € 70)

Dan kun je net zo goed een nieuwe pc kopen.. Dit zijn de duurste dingen in een computer. En als je dit gaat vervangen heb je een aantal nieuwe onderdelen die samenwerken met oude rotzooi.. Tjah.

Laatst bewerkt:
Hmm.... De harde waarheid, maar wel duidelijk..
Aanvullend vraagje;

Ik realiseer me dat het een vage vraag is maar..
Als ik voor een nieuwe ga en ik wil in vergelijking tot wat ik nu heb wat beters.
Welke kan ik dan qua kwaliteit het beste voor gaan? (Merk?, evt Prijsklasse?)

Ik wil graag
-snel kunnen internetten
-sneller dan nu films kunnen downloaden en in een goede kwaliteit kunnen bekijken
-wat aan fotobewerking kunnen doen
-games op een redelijk niveau kunnen spelen wat betreft snelheid en beeldkwalitei
-Dvd's branden dus..
-euhhm...

Laatst bewerkt:
Moederbord: Asus, MSI, Gigabyte
Processor: speelt geld geen rol kies je Intel, wil je er niet teveel aan uitgeven kies je voor AMD
Harde schijven: Western Digital
Grafische kaarten: Asus (nvidia chips), Sapphire (ATI chips), XFX (nvidia/ati), Club3D (ati)
Behuizing: coolermaster, thermaltake, zalman
Voeding: OCZ, Coolermaster, Tagan
Geheugen: Kingston, OCZ

Aparte componenten heb ik helaas geen verstand van.
Ik bedoelde eigenlijk wat voor Pc-merk/-type raad je me aan en welke prijsklasse ik dan aan moet denken. Is Acer bijvoorbeeld rotzooi? En kan ik beter een ander merk kiezen dan Compaq(HP)?

Bij voorkeur alleen de kast als die mogelijkheid bestaat want dat lijkt me voordeliger toch? Beeldscherm, toetsenbord en muis kan ik dan later nog vervangen (als ik van de financiele schok ben hersteld. ;) )

Laatst bewerkt:
Mwah het beste is om hem samen te laten stellen door mensen op dit forum, en dan € 50,- extra betalen om hem door de winkel (azerty, alternate, 4launch etc.) in elkaar te laten zetten.

Wat betreft de kant en klare pc's, Alternate heeft hier ook een mooie serie van.
Voor die nieuwe pc's.. Wat is je budget, wat ga je er mee doen, heb je nog een OS/software nodig? Randapparatuur hou je zie ik..

Mwah het beste is om hem samen te laten stellen door mensen op dit forum, en dan € 50,- extra betalen om hem door de winkel (azerty, alternate, 4launch etc.) in elkaar te laten zetten.
Dat is goedkoper dan een kant en klare merk-pc waarschijnlijk of niet?

Voor die nieuwe pc's.. Wat is je budget, wat ga je er mee doen, heb je nog een OS/software nodig?
Budget is aan te passen en alhoewel ik niet weet of het realistisch is dacht ik bij enkel een pc-kast(zonder randapp. idd) aan de 500 a 600 euro.
Als OS/software besturingssysteem betekend en dat denk ik wel.. Wil ik niet bij XP blijven hangen.. Vista dus,.
Wat ik ermee doe? Tsja.. Veel internetten en films downloaden/bekijken, Beetje Gamen (WOW en TrackMania), wil DVD's kunnen branden, Goede geluidskwaliteit graag omdat het m'n enige muziekbron is, en fotobewerking wil ik ook wat meer gaan doen.

Laatst bewerkt:
Denk dat je met jouw wensen rond de 700 euro uitkomt, zeker als Vista er bij zit. Maar je kunt ook gerust op XP blijven, mis je niets aan..
Zal morgen eens kijken of ik wat leuks voor je kan vinden, nu even verder met verjaardag vieren/kansloos bier drinken :P

Ik heb even wat voor je samengesteld, inclusief Vista Home Premium kom ik uit op 718 euro. Ik kan nog wel wat beknibbelen op de processor, videokaart, de geluidskaart eruit laten en de harde schijf verkleinen, maar dat komt de prestaties niet ten goede.

Zie bijlage.

Bijlagen

• PC.jpg
    PC.jpg
    97,5 KB · Weergaven: 41
leuk systeempje:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...[198783]=1&product[86939]=1&product[102526]=1

(veel betere videokaart dan van ronald en betere kast)

Om binnen de 700 euro te blijven:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...ct[7517]=1&product[198682]=1&product[89327]=1
Nog altijd een betere videokaart, dan in het systeem van Ronald.

(reden: alternate is een beetje te duur)

Hoe krijg je het toch altijd weer voor elkaar :P
Maar klopt, Alternate is een beetje duur maar vindt die pc builder daarzo wel erg handig.

Ziet er allemaal prettig uit. Heb nu in ieder geval een paar indicaties en handvaten om zelf ook het een en ander te beknibbelen indien gewenst. Denk bijvoorbeeld dat een harde schijf van 1000Gb ietwat teveel van het goede is, alhoewel ik met wat minder GB's niet veel aan de totaalprijs zal kunnen veranderen vermoed ik.
Ik zal es met m'n boekhouder (lees; spaarpot) overleggen wat er mogelijk is.
Bedankt beiden voor de moeite zover. :thumb:

Een harde schijf van laten we zeggen 500 GB gaat je iets van 30 euro schelen, niet heel veel dus.

Een harde schijf van laten we zeggen 500 GB gaat je iets van 30 euro schelen, niet heel veel dus.

Klopt.. Maar met een beetje meer geknibbel;
http://tinyurl.com/dbfdys

Komen we in de buurt van waar ik wel oortjes naar heb.. :D
Als ik nou zelf een mannetje ken die de boelo in elkaar gaat zetten. (= Minus 40 euri)
Wat scheelt het als ik XP neem ipv Vista? (= Minus .?. euri)

We komen er wel.. :p

Laatst bewerkt:
Klopt.. Maar met een beetje meer geknibbel;
http://tinyurl.com/dbfdys

Komen we in de buurt van waar ik wel oortjes naar heb.. :D
Als ik nou zelf een mannetje ken die de boelo in elkaar gaat zetten. (= Minus 40 euri)
Wat scheelt het als ik XP neem ipv Vista? (= Minus .?. euri)

We komen er wel.. :p

Paar opmerkingen:
Je neemt een 64 bit Home Premium editie, okay dat kan. Maar je neemt maar 2gb werkgeheugen. Dan zou ik 8 gb werkgeheugen nemen als je voor de 64 bit versie kiest. Voor de 32 bit is 4gb wel wenselijk.

En de videokaart is ook niet zo heel goed zeg maar.. Probeer een Ati 4850 of 4870 kaart te nemen.

En XP / Vista scheelt iets van 40 euro dacht ik maar dat weet ik niet zeker.
Uiteraard hoef je die niet opnieuw te kopen als je de cd nog hebt liggen.

Paar opmerkingen:
Je neemt een 64 bit Home Premium editie, okay dat kan. Maar je neemt maar 2gb werkgeheugen. Dan zou ik 8 gb werkgeheugen nemen als je voor de 64 bit versie kiest. Voor de 32 bit is 4gb wel wenselijk.

Waarom zou ik voor de 64bit-versie kiezen en niet voor de 32bit? Wat is het verschil in prijs en evt het voordeel van de 64bit?

En de videokaart is ook niet zo heel goed zeg maar.. Probeer een Ati 4850 of 4870 kaart te nemen.

Uiteraard hoef je die niet opnieuw te kopen als je de cd nog hebt liggen
.
Ow, okey.
De cd heb ik er nooit bijgekregen helaas. :(

Ik sleutel nog wat verder..

Waarom zou ik voor de 64bit-versie kiezen en niet voor de 32bit? Wat is het verschil in prijs en evt het voordeel van de 64bit?

Ow, okey.
De cd heb ik er nooit bijgekregen helaas

Ik sleutel nog wat verder..

Het verschil tussen de 64 bit en 32 bit versie weet ik niet zo goed. Weet alleen dat 9 van de 10 programma's het gewoon doen op een 64 bit, ondanks dat ze gemaakt worden voor 32 bit windows versies.
Ze kosten hetzelfde, alleen 32 bit ondersteunt tot 3,25 gb werkgeheugen en als je 64 bit windows neemt ligt die limiet een stuk hoger en zou ik eigenlijk beginnen met 8 gb werkgeheugen.

En als je toch een nieuw OS moet kopen kun je ook voor Vista gaan inderdaad. Op internet zijn ook nog wel talloze gekraakte versies te vinden, maar Microsoft gaat daar sterk op controleren de komende maanden dus de kans dat ie blijft werken wordt steeds kleiner.

Met aanpassingen/aanbevelingen de link maar even hier gestald.
http://tinyurl.com/csf2g8

Voor persoonlijke documentatie en voor het nageslacht zeggen we dan maar.

Thanx. Ik zet het topic op 'opgelost'.

Doe jezelf een plezier inderdaad en neem minimaal een 4830 kaart. Kost je iets meer, maar dan heb je ook een stuk betere kaart.. Die 20 euro (noem maar iets) kun je vast nog wel ergens anders op uitsparen, en anders ga je iets over je budget heen..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan