1 server 4 internet verbindingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

klaasie21

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2009
Mijn vraag is iets anders. Ik wil samen met 4 buren een server "delen" zodat we het als backup kunnen gebruiken en om een gedeelde map te maken waar we al onze muziek/videos etc. op kunnen knallen om te delen.

Maar....we hebben allemaal ons eigen internet. Nu willen we dus wel alle 4 op 1 server terecht kunnen, maar wel van ons eigen Internet Provider gebruik blijven maken.

Graag hulp

Kan dit iets specifieker? Tweede ethernetkaart begrijp ik. 1 voor het netwerk met eigen ip en 1 voor het internet...denk ik.

Maar hoezo router en switch. Die heeft iedereen toch al in zijn meterkast staan. Ik dacht gewoon een switch vanaf die server naar iedereen z'n huisadres. Maar hoe dan je eigen internet?

Ik bedoel dan met 2e ethernetkaart in iedereen zijn pc. Dus 4 nieuwe ethernetkaarten.

Heeft lekker veel zin in mijn eigen vraag verder te gaan.

HEEFT ER IEMAND NOG EEN ANTWOORD / REACTIE

1 pc inrichten als ftp server op 1 locatie een idee?

Waar moet die server komen te staan? Bij iemand thuis? En dat iedereen daar dan bij kan?

En wat heeft het te maken met je gigabit netwerk?

Ik denk ftp'en via internet.

Maar als ik een server ergens neerzet. Hoe doe ik het dan met het netwerk. Ik moet nog steeds een netwerk maken met de server en 4 pc's. Met daarnaast nog ieder zijn eigen internet verbinding. Of werkt dit met een ftp ingerichte server anders?

Antwoord op jouw vraag is ja. Gewoon bij iemand thuis. En dan allemaal kabels van de andere gasten daar naartoe. En dan heeft iedereen nog zijn eigen modem voor internet.

En wat is de afstand van het verste huis? En hoe had je gedacht de kabels daar te krijgen? Via de grond, lucht etc?

20m is het verste huis. 1 Kabel over het dak in een pijp. 1 door de kruipruimte. En 1 in een pijp door de grond...of draadloos.

Eerste punt dat je zult moeten bekijken zijn de gebruikte ip-reeksen bij de verschillende computers. Als deze allemaal in dezelfde reeks vallen, heb je een probleem, want dan kan je ze niet zomaar met elkaar verbinden. En met meerdere reeksen zul je moeten gaan routeren.

Het is niet zo eenvoudig als het lijkt.

Die ip reeks bepaal ik toch zelf. Ik kan het netwerk zo instellen als ik zelf wil. Het lijkt mij dat iedereen in dezelfde reeks moet vallen bv 192.168.0.1-100 om op die Server te komen. Maar de gateway worden 4 verschillende IP adressen/modems.

Dat kan zeer zeker, dan is het voor de rest redelijk eenvoudig. Alleen moet iedereen dan wel vaste ip-adressen gebruiken, omdat anders de verschillende DHCP-servers mekaar in de weg gaan zitten.

Dan is het de server ook een ip-adres geven, en klaar. Vervolgens de routers met elkaar verbinden met kabels (CAT 6) en je hebt een gigabit netwerk.

Dus als ik in de modems/routers van ieder zijn internetprovider de DHCP uitzet. En dan iedereen een vast ip adres geef in dezelfde range, maar een eigen gateway (dus 4 verschillende) dan ben ik er al?

Dan hoef ik geen rare dingen te doen als een extra netwerkkaart in iedereen z'n pc.

Je moet natuurlijk wel op iedere router het ip-adres aanpassen. Maar het gaat je natuurlijk alleen met routers lukken, modems geven alleen maar een internetverbinding en bieden je niet de mogelijkheid om te gaan netwerken.

yep, bedankt. :thumb:

We hebben allemaal kabel modems met losse routers daarachter.
Ik ga dit in werking stellen. Even een servertje inrichten en dan testen.

Ik bericht hier weer met vragen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan